۰ نفر

صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به ۶۰میلیارد دلار رسید

۴ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۱۱
کد خبر: 404747
صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به ۶۰میلیارد دلار رسید

سرپرست معاونت توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تجارت ۶۰ میلیارد دلاری در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده همت صادرکنندگان برای صادرات کالاهای غیرنفتی بوده که نشان می‌دهد صادرکنندگان جهاد اقتصادی را به‌خوبی درک کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، فرهاد نوری عصر امروز در جلسه روز ملی صادرات با اشاره به اهمیت صادرات در کشور اظهار داشت: اهمیت صادرات پس از اِعمال تحریم‌ها‌ به عنوان‌ شاهرگ اقتصاد کشور و تامین نیازهای ارزی اهمیت بسیاری پیدا کرد.

سرپرست معاونت توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه تجارت 60 میلیارد دلاری در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده همت صادرکنندگان برای صادرات کالاهای غیرنفتی بوده است افزود: صادرکنندگان در بازار فشرده بین‌المللی، جهاد اقتصادی را به‌خوبی درک کردند و به عنوان سرداران این نبرد گام‌های مثبت بسیاری برداشتند که نشان‌دهنده بزرگی و همت آنان است.

وی بیان کرد: در چند ماهه اخیر بیشتر صادرات ما به کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان بوده و بیشتر حجم واردات نیز از کشورهای چین، ترکیه، امارات، هند و آلمان بوده است که البته با رشد مثبت صادرات از لحاظ وزنی نیز روبه‌رو بودیم.

نوری، اداره اقتصاد کشور را در گرو فعالیت گروه‌های مختلف صادرکننده، مصرف‌کننده و سایر گروه‌ها دانست و ابراز داشت: کاهش تعرفه و افزایش واردات موجب دلسردی تولیدکنندگان داخلی می‌شود و از طرفی باید بپذیریم که تحریم‌ها باعث بروز مشکلات و سختی کار برای سیاست‌گذاران شده که لازم است عکس‌العمل چابک و مهمی داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت کالاهای با ارزش افزوده بالا بیان کرد: در استان گیلان نیز صادرات محصولاتی نظیر چای، میوه و تره بار نیز در روند توسعه استان و بهبود اقتصاد بسیار تاثیرگذار است و البته متنوع‌سازی در تجارت یک اصل است و ما به‌دنبال تنوع کالا، تنوع بنگاه و تنوع در کشور هستیم.

نوری با بیان اینکه کشورهایی نظیر ترکیه و ژاپن تغییرات تعرفه‌ای و فصلی دارند اضافه کرد: بنگاه‌های اقتصادی ما نیز باید در قیمت محصولات همکاری کنند باید بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم تا مصرف‌کنندگان با قیمت‌های مختلف و چندین برابر روبه‌رو نشوند چون حمایت از تولید و رضایت نسبی مصرف‌کننده در اولویت قرار دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز عرصه اقتصاد تبدیل به عرصه‌ای برای جنگ شده است اظهار داشت: بیش از یک دهه است که‌ مقام معظم رهبری به موضوعات اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد ملی تاکید دارند و فرمودند که باید تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم و از نبوغ، استعداد و توانایی‌های داخلی استفاده کنیم.

ذبیح‌الله نیکفر لیالستانی با اشاره به تنوع محصولات در استان گیلان خاطرنشان کرد: این تنوع محصولات یک ظرفیت مناسب برای عرضه محصولات بومی در بازارهای داخلی و خارجی است و البته در حوزه صادرات نیز جهت تسهیل صادارات کالاهای بومی باید اقدامات مناسبی انجام شود.

وی ابراز داشت: احداث پایانه‌های صادراتی در گیلان و استفاده از منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان با کاربری محصولات کشاورزی می‌تواند در روند صادرات استان بسیار تاثیرگذار باشد چون این منطقه یک منطقه اقتصادی خاص و ویژه در کشور است اما تا الان اقدام موثری برای راه‌اندازی آن صورت نگرفته است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با اشاره به ضرورت تشویق واحدهای صنعتی، کنترل واردات و رشد صادرات بیان کرد: تولیدات ما نیز باید قابلیت صادرات داشته باشند و بایستی مدیریت کنیم تا کیفیت تولیداتمان افزایش یابد و مورد قبول مردم، بازارهای داخلی و خارجی باشد.

نیکفر لیالستانی، اثرات کاهش تعرفه چای را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: کاهش تعرفه چای تاثیر چندانی در قیمت چای نداشت اما بازار چای را بهم‌ ریخت و حمایت‌های دولت را نیز نسبت به چایکاران خنثی کرد و موجب نگرانی تولیدکنندگان چای و حتی برنج شد.