۰ نفر

معاون گمرک کشور؛

صادرات کشور از واردات، پیشی گرفته است

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۲۳
کد خبر: 403593
صادرات کشور از واردات، پیشی گرفته است

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک کشور گفت: ارزش واردات کشور طی هشت ماهه سال جاری ۵۵ میلیارد دلار بود که با صادرات، سربه‌سر است اما آمار به‌روز نشان می‌دهد صادرات از واردات، پیشی گرفته است که این مسیر باید ادامه یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، احمد ذاکری روز شنبه در آیین تودیع و معارفه مدیران کل گمرک استان زنجان با اشاره به تجارت کل کشور در هشت ماهه سال جاری، اظهار داشت: مجموع صادرات و واردات کل کشور طی این مدت ۱۱۰ میلیون تُن بوده که ۸۸ میلیون تُن صادرات و ۲۲ میلیون تُن واردات صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: حجم بالای صادرات نشان می‌دهد که تولید در کشور، رونق یافته زیرا زمانی از صادرات سخن گفته می‌شود که تولید در کشور وجود داشته باشد.

ذاکری تصریح کرد: رونق تولید در کشور و بالا بودن حجم صادرات، موید این است که مشکلات و تحریم‌های ظالمانه دشمن تاثیری بر فعالیت‌های اقتصادی نداشته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک کشور با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته طی یک دهه گذشته، گفت: ایجاد سامانه جامع امور گمرکی، یکی از این اقدامات است که شفافیت در عملکرد را پیگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: گمرک موبایلی، یکی از طرح‌های در دستور کار گمرک در بستر سامانه جامع است که نهایی شده و تا دهه فجر به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

ذاکری افزود: فعالان اقتصادی می‌توانند از طریق تلفن همراه وارد این سیستم شده و کارهای خود را در تمام رویه‌های گمرکی انجام دهند.

وی تصریح کرد: گمرک موبایلی ضمن ایجاد شفافیت، زمان ترخیص کالا را نیز کاهش می‌دهد.

معاون گمرک کشور با بیان اینکه زمان با هزینه، رابطه مستقیم دارد، گفت: هرچه زمان بالا برود، هزینه نیز افزایش می‌یابد و هر اندازه از سرعت تکنولوژی روز استفاده شود، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و گمرک موبایلی در این راستا ایجاد شده است.

وی افزود: سامانه دیگری نیز ایجاد شده که فعالان اقتصادی می‌توانند با ورود به آن از تسهیلات بخش گمرکی استفاده کنند.

ذاکری با بیان اینکه یکی از برنامه‌های گمرک در قالب مبارزه با پدیده شوم قاچاق در کل کشور است، اظهار داشت: متاسفانه قاچاق در تمام دنیا وجود داشته و حتی کشورهای پیشرفته اروپایی نیز درگیر این معضل هستند که به صورت مستقیم به تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال کشور، ضربه وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ۲ ماه است که پلمب‌های مکانیکی تولید کرده و از آن‌ها استفاده می‌شود و آنتن‌هایی نیز در حال نصب به این پلمب‌ها هستند که از بدو خروج کالا از مبداء تا لحظه ورود به مقصد توسط آنتن‌ها بررسی می‌شود و در صورت خروج غیرقانونی از مسیر، آنتن‌ها هشدار می‌دهند و در صورتی که موفق به عملیاتی کردن آن شویم به اقتصاد کشور کمک می‌کنیم.

معاون گمرک کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اتفاقاتی که در استان زنجان در زمینه رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری اتفاق افتاده، نشان از همدلی و هماهنگی تمام مدیران استان است زیرا اگر هماهنگی نباشد دستاوردها به دست نمی‌آیند.

وی، تبادل با بازار اورآسیا را یکی از بحث‌های روز خواند و اظهار داشت: مشکلات بسیاری برای ورود به بازار روسیه داشتیم اما اکنون ۶۰۰ مورد تعرفه ترجیحی وجود دارد که استان زنجان نیز می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

ذاکری با بیان اینکه تغییر، لازمه هر سازمانی است، تصریح کرد: اگر تفکر ترقی و پیشرفت داریم نباید سکون داشته باشیم، افزود: سازمان، برنامه‌ریزی دارد و زمانی که می‌خواهد به هدف خود برسد به نیروی انسانی توجه می‌کند و در تغییرات نیز نقاط قوت فرد، سنجیده می‌شود زیرا اگر سیستم، نقاط ضعف را ببیند به بی‌راهه می‌رود.

در پایان این مراسم، میرهاشم سیداحمدی به عنوان سرپرست گمرک استان زنجان معرفی و از خدمات حمید احمدی مدیر قبلی این دستگاه تقدیر شد.