۰ نفر

کدام کالاها از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؟

۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۴
کد خبر: 403310
کدام کالاها از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؟

مصرف برخی از کالاها و خدمات در نظام مالیات بر ارزش افزوده از پرداخت مالیات معاف است که عمده این معافیت‌ها شامل سبد مصرفی خانوارها اعم از محصولات کشاورزی همچون برنج، روغن، آرد، شکر، دارو، کاغذ، مطبوعات، لوازم مصرفی درمانی، خدمات آموزشی، حمل‌ونقل و... می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده، به منظور کاهش اثرات سوءاستقرار این نظام مالیاتی (همچون اقشار کم‌درآمد - اثر تنازلی) و کاهش هزینه‌های اجرایی و وصول مالیات اعمال می‌شود.

معافیت‌های کالاها و خدمات موضوع ماده (۱۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان تببین شده که از جمله می‌توان به معافیت‌های محصولات کشاورزی فرآوری نشده اشاره کرد.

بر این اساس، محصولات کشاورزی فرآوری نشده از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف هستند.

همچنین سبد عمومی کالاهای مصرفی خانوار از جمله آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج و... و همچنین انواع دارو، لوزام مصرفی درمانی، خدمات درمانی و خدمات توان‌بخشی و حمایتی و انواع خدمات پژوهشی و آموزشی از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف هستند.

معافیت صادرات کالاها و خدمات

البته، معافیت صادرات کالاها و خدمات موضوع ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده و مبتنی بر اصل مقصد و به جهت بهبود تراز تجاری کشور، صادرات کالا و خدمات نه تنها مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده  نخواهد بود، بلکه مالیات و عوارض پرداختی مربوط به نهادها و عوامل تولید بکار رفته در تولید محصول صادراتی یا محصول صادراتی خریداری شده به صادرکنندگان برمی‌گردد.

ضمنا برای تسریع در استرداد به موجب ماده (۳۴) قانون وضع موانع تولید مصوب سال ۱۳۹۴، سازمان امور مالیاتی مکلف شده است که ظرف یک ماه نسبت به عودت مالیات و عوارض محصولات صادراتی اقدام کند که درحال حاضر دستورالعمل اجرایی آن به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ شده است.

نکته حائز اهمیت در این دستورالعمل این است که ادارات کل امور مالیاتی بدون الزام به بررسی دفاتر و صرفا بر مبنای اسناد و مدارک تبیین شده نسبت به عودت اقدام خواهند کرد.

رشد ۵۰ درصدی مالیات و عوارض عودت شده به صادرکنندگان

طبق آنچه سازمان امور مالیاتی اعلام کرده، یکی از معضلات اصلی در استرداد مالیات و عوارض صادرکنندگان، مقاومت ادرات کل امور مالیاتی است که به دلیل تحقق کامل درآمدهای مالیاتی انگیزه برای عودت نداشته‌اند.

بدین منظور مقرر شده به منظور تسهیل در فرایند عودت نسبت به تامین اعتبار از محل و وجوه متمرکز در خزانه اقدام شود که این امر موجب شده مالیات و عوارض عودت شده به صادرکنندگان در هشت ماه اخیر، نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۵۰ درصدی برخوردار شود.

همچنین تعیین شده است در کلیه ادارات کل امور مالیاتی گروه‌های ویژه استرداد تشکیل شود.