۰ نفر

راهنمای خرید شب چله 98

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 403032
راهنمای خرید شب چله 98

نمیشه جشن یلدا را نگرفت که؛ بچه‌ها و نوه‌ها هر کدام نمادی از یلدا رو می‌آورند و دور هم جمع میشیم؛ این سنت ما است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، پیرمرد با لبخندی روی لب می‌گوید: «خوراکی‌های شب یلدا نسبت به سال‌های گذشته گرانتر شده، اما دلخوشی ما به همین روزهای دورهمی است. سعی می‌کنیم هزینه‌ها را تقسیم کنیم، تا مهمانی یلدا 98 هم با خوبی و خوشی تمام شود.»

حدس می‌زنم با چین و چروک‌هایی که روی صورت پیرمرد نقش بسته بود سنی بیش از 85 سال دارد. او یک کیسه لیموشیرین و خرمالو در دستش است، و از تره بار خارج می‌شود.نگاهی به من می‌اندازد با لبخند بر لب می‌گوید: «خانم، همین دو قلم شد، 25 هزار تومان»

میدان تره بار

دیروز به شهر رفتم، متصدی تره بار نگاهش به یلدا فرق می‌کرد، او می‌گفت: «یلدا؛ شب یکشنبه است، برای همین بازار ما خیلی رونق ندارد. سال‌های گذشته قبل از نزدیک شدن به یلدا انار، هندوانه، لیموشیرین و خرمالو تمام می‌شد، ولی الآن (ساعت 10:30 صبح) کلی از بارمون مونده.»

یلدا

یلدای امسال نسبت به سال‌های گذشته چه تغییری داشته است؟ یلدای 98 نسبت به 97 تغییر محسوسی و قابل ذکری ندارد، چرا که قیمت میوه و آجیل رشد محسوسی نداشته است. از اواخر سال 96 بود که قیمت آجیل و به خصوص پسته و بادام روند صعودی به خود گرفت و در کمال ناباوری پسته‌ای که بین 50 تا 55 هزار تومان بود، به بالای 110 هزار تومان رسید. بادام 25 تا 30 هزار تومانی هم قیمت‌های بالای 100 هزار تومان را تجربه کرد.

چشم مردم، به قیمت‌هایی که عنوان شد، عادت کرده است اما هنوز هم هیچ کس با قیمت‌ها فعلی کنار نیامده است و این انتظار وجود دارد که قیمت خوراکی به خصوص آنهایی که در کشور تولید می‌شود، کاهش پیدا کند. نرخ آجیل و میوه با جیب خانوارها هماهنگ نیست و برخی از خانواده‌ها برای مدیریت هزینه خود برخی از کالاها را از سبد خرید خود خارج کردند.

حدود قیمتی شب یلدا خوش!

شب یلدا برای اکثر خانواده‌ها با یک حدود قیمتی تمام می‌شود، به عنوان مثال برای یک شب یلدا متوسط و معقول برای خانواده 4 نفره با 300 گرم آجیل درهم(با قیمت حداقل)، یک کیلو لیموشیرین، یک کیلو خرمالو، 5 کیلو هندوانه، یک کیلو انار و چغندر(لبو) و یک کیلو شرینی‌تر حدود 70 هزار تومان تمام می‌شود. البته این قیمت تا 100 هزارتومان هم قابل افزایش است.

شب یلدا که برای خیلی از افراد جامعه در حدود قیمتی 70 تا 100 هزار تومان تمام می‌شود، برای برخی از خانواده‌ها از یک میلیون و 800 هزار تومان به بالا است. آنها یلداهایشان را لاکچری برگزار می‌کنند. در این شب گل فروشی‌ها و شیرینی فروشی‌های مناطق شمالی تهران روزهای خاصی را طی می‌کنند. شیرینی فروشی‌ها انواع کیک‌های یلدا را پخت می‌کنند که قیمت اکثر آنها از 300 هزار تومان به بالا است. گل فروشی‌ها هم با آرایش میوه و آجیل با انواع گل‌ها، طرح‌های منحصر به فردی را خلق می‌کنند. برای خرید این گل‌ها باید از قبل سفارش داد و قیمت حداقلی آنها یک میلیون و 500 هزار تومان است. البته در مرکز شهر هم شاهد میوه و آجیلی هستیم که با گل تزئین می‌شوند. به صورت تقریبی این دسته گل‌های یلدایی که برای مراسم خاص خریداری می‌شود، 800 هزار تومان الی یک میلیون تومان است.

در این روزها خیلی از گل فروشی‌ها سبدهای بزرگ خریداری کردند تا سفارش‌های شب یلدا را بر اساس سبدهای موجودشان بگیرند. یکی از گل فروشی‌ها در مرکز تهران می‌گفت میزان سفارش‌هایی که برای شب یلدای امسال گرفتند با سال گذشته تفاوت زیادی نکرده است. او عنوان می‌کرد که دسته گل‌های آماده نسبت به سفارش‌هایی که داده میشه خیلی ارزان‌تر است.

پوشاکی‌ها در شب یلدا

برای شب یلدا انواع پوشاک با طرح هندوانه و انار تولید می‌شود که معمولاً قیمت‌های بالایی تا قبل از شب یلدا دارند و بعد از آن به یکباره قیمت‌ها 20 تا 30 درصد کمتر می‌شود. به عنوان مثال یک پیراهن زنانه با طرح هندوانه قبل از برگزاری شب یلدا 450 هزار تومان است و فروشنده آن می‌گفت بعد از شب یلدا یعنی از روز یکشنبه قیمت آن به کمتر از 320 هزار تومان می‌رسد. پر فروش‌ترین پوشاک در شب یلدا جوراب است. قیمت این جوراب‌ها بین 15 هزار تومان تا 20 هزار تومان است. از آنجا که برخی‌ها شب یلدا را شب جمعه خواهند گرفت از حدود یک هفته پیش عرضه محصولات مربوط به شب یلدا آغاز شده است.

یلدا در طلا فروشی‌ها

یلدا به طلافروشی‌ها هم رسیده است. در این یک هفته خیلی از طلا فروشی‌ها به خصوص آنهایی که محصولات ظریف می‌فروشند، طرح‌ها یلدایی می‌آید. قیمت آنها با سایر طلاها فرقی ندارد اما اجرت ساخت شان خیلی بالاتر است. طلافروشان می‌گویند، اگر کسانی می‌خواهند با تم یلدا کادو بدهند، از چند ماه قبل سفارش دهند. در این صورت قیمت‌ها پائین‌تر خواهد بود.

یلدا در فضای مجازی

یلدا در فضای مجازی برو بیای بیشتری دارد، از دو هفته پیش یلدا در فضای مجازی شروع شده است. اکثر شرکت‌ها، برندها و کسانی که در ارائه خدمات فعال هستند، آف  یا تخفیف گذاشته‌اند تا بتوانند مشتری بیشتری جذب کنند. سفارش انواع ژله‌ها، کیک‌های خانگی، فروش انواع لباس قرمز، نمادهای شب یلدا، طلاهای یلدایی، هندوانه تزیین شده، کاشت ناخن یلدایی، انواع آرایش‌ و پیرایش یلدایی و... را می‌توان در فضای مجازی دید. برای این شب لباس‌های محدودی هم برای مردان عرضه می‌شود که می‌توان به کراوات و جوراب طرح هندوانه اشاره کرد. قیمت انواع کالاها در فضای مجازی مناسب است و مردم با دیدن سفره‌های یلدایی که به نمایش گذاشته می‌شود، انگیزه خرید پیدا می‌کنند.

از شعار تا عمل

البته رکود نسبی در بازار هم فرصتی ایجاد کرده تا فروشگاه‌ها و مغازه‌ها هم از این مناسبت برای کاهش قیمت‌ها استفاده کنند. هر چند که برخی از آنها تنها شعار کاهش قیمت را می‌دهند. درست است که برای شب چله برخی‌های هزینه‌های مختلفی انجام می‌دهند اما در نهایت شاهد آن هستیم که بازار خرید و فروش کالایی رونق می‌گیرد. گفتنی است؛ قیمت‌های عنوان شده در جداول از مراکز میوه و تره‌بار تهیه شده است و به طور قطع قیمت‌ها در سطح شهر و مغازه‌ها متفاوت است.