۰ نفر

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

قیمت هیچ کالایی با کاهش نرخ دلار ارزان نشد/ پیش‌بینی کسری شدید بودجه سال۹۹

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۴
کد خبر: 402831
قیمت هیچ کالایی با کاهش نرخ دلار ارزان نشد/ پیش‌بینی کسری شدید بودجه سال۹۹

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از نوسانات شدید نرخ ارز طی یک‌ماه گذشته، گفت: اگرچه با جهش نرخ ارز قیمت همه کالا به سرعت افزایش می‌یابد، اما هیچ وقت شاهد کاهش قیمت‌ کالاها بعد از بازگشت ارز به نرخ قبلی نبوده‌ایم.

اقتصادآنلاین فرناز حبیبیان؛ محمدمهدی رییس زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز توضیح داد: در چند هفته اخیر تشدید شرایط تحریمی، اغتشاشات عراق و نیز افزایش سه برابری نرخ بنزین و به وجود آمدن رفتارهای هیجانی ناشی از آن باعث نوسانات بازار ارز بعد از مدت‌ها ثبات شده است.

او ادامه داد: نوسانات نرخ ارز از 11 تا 14هزار تومان بر صادرات و واردات، قیمت مواد اولیه، قیمت خرده فروشی و به طور کل اقتصاد کشور آثار منفی خواهد گذاشت و این ترس از عدم ثبات نرخ ارز بیشتر باعث ایجاد جو روانی و نارضایتی مردم می‌شود.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران به شوک مستقیم تغییر قیمت بنزین بر نرخ ارز اشاره کرد و گفت: اگرچه مسئولان اظهار می‌کردند که قیمت هیچ کالایی به بهانه افزایش بهای بنزین تغییر نخواهد کرد، اما دقیقا از زمان اعلام رسمی قیمت جدید بنزین، نرخ ارز ثبات چند ماهه خود را از دست داد؛ اما همانطور که بانک مرکزی اظهار کرده که هدفش کنترل ارز نیست و به دنبال ایجاد ثبات در بازار ارز است، انتظار داریم قیمت دلار به روز‌های آرام خود بازگردد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به عدم تاثیرپذیری قیمت کالا‌ها از کاهش نرخ دلار، تصریح کرد: همیشه وقتی دلار گران می‌شود قیمت همه کالا‌ها به این بهانه سریعا افزایش می‌یابد اما هیچ وقت شاهد کاهش قیمت‌ها بعد از بازگشت ارز به قیمت‌های قبلی نبوده‌ایم؛ بنابراین به دلیل عدم ثبات و نوسانات شدید بازار ارز، حتی اگر قیمت دلار کاهش یابد نیز حداقل در کوتاه مدت تاثیر مثبتی بر اقتصاد ندارد.

رییس‌زاده همچنین به بودجه سال99 اشاره کرد و افزود: بودجه مطرح شده در مجلس ابهامات بسیاری دارد، به عنوان مثال درآمدهایی که برای بعضی بخش‌ها لحاظ شده اصلا با شرایط فعلی کشور سازگار نیست و تحقق آن بسیار سخت خواهد بود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود با شرایط فعلی و ابهاماتی که در بودجه وجود دارد، سال آینده شاهد کسری شدید بودجه، تورم بیشتر و در نهایت افزایش قیمت‌ها باشیم.