۰ نفر

جهانگیری تاکید کرد:

برای توسعه ایران راهی جز توسعه صنعتی نداریم/ بخش خصوصی باید میدان دار توسعه کشور باشد

۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۳۹
کد خبر: 402356
برای توسعه ایران راهی جز توسعه صنعتی نداریم/ بخش خصوصی باید میدان دار توسعه کشور باشد

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برای توسعه ایران راهی جز توسعه صنعتی نداریم، گفت: باید همه کسانی که علاقمند ایران اسلامی هستند برای توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور تلاش کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، اسحاق جهانگیری بعداز ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم نکوداشت محسن خلیلی عراقی که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، گفت: در شرایط کنونی باید به بخش خصوصی بیش از گذشته توجه کنیم زیرا آنها سربازان خط مقدم در شرایط تحریم کشور هستند نباید نگاه پیمانکارانه به آنها داشته باشیم بلکه باید با نگاه توسعه گرایانه در پیشرفت کشور با آنها مشارکت کنیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بخش خصوصی باید میدان دار توسعه کشور بوده و در سیاستگذاری ها نقش داشته باشد، گفت: من همواره از بخش خصوصی کشور دفاع کرده ام و در حال حاضر همه دستگاه های دولتی مکلف شده اند که در برنامه ریزی ها به نظرات تشکل های بخش خصوصی توجه کنند و از دیدگاه های آنان استفاده نمایند.

وی یکی از دلایلی که موجب توسعه یافتگی بیشتر بخش صنعت نسبت به سایر بخش ها شده است را گرایش به تشکل گرایی دانست و گفت: بخش صنعت کشور زودتر از سایر بخش ها به تشکل گرایی روی آورد که یکی از دلایل آن حمایت خلیلی عراقی از این تشکل ها بود.

جهانگیری ضمن تجلیل از اقدام اتاق ایران در برگزاری مراسم های بزرگداشت بزرگان صنعت و تجارت کشور، گفت: با توجه به شناختی که از شخصیت خلیلی عراقی داشته ام با علاقه در این مراسم و برنامه هایی نظیر تجلیل از آقای میرمحمد صادقی شرکت کرده ام زیرا این افراد همواره برای سربلندی ایران تلاش کرده اند و باید از آنها در زمان حیات تشکر و قدردانی شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: نام و یاد خلیلی عراقی در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد زیرا وی در فراز و نشیب های صنعت کشور همواره دغدغه توسعه صنعتی داشتند و نگذاشتند که چراغ صنعت کشور به خاموشی بگراید.

وی با بیان اینکه افرادی نظیر خلیلی که به توسعه ملی فکر می کنند و به دنبال رفاه ملت ایران هستند انسان هایی بزرگ هستند،‌ افزود: این افراد علاوه بر ایجاد ثروت ملی مروج اخلاق و معتقد به مسئولیت اجتماعی هستند و هیچ گاه بدون توجه به ارزش های انسانی و اخلاقی تنها به توسعه واحد صنعتی خود فکر نکرده اند.

جهانگیری با اشاره به مسئولیت خود در طول دوران پس از انقلاب اسلامی و دغدغه اش نسبت به توسعه کشور گفت: با توجه به شناخت کامل از موانع و فرصت های توسعه ایران یکی از مهمترین کارها برای افزایش علاقمندی افراد به تلاش بیشتر را در پاسداری و حمایت از سرمشق ها و الگوهایی می دانم که با جدیت به کشور خدمت کرده اند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: توجه به این افراد یقیناً موجب افزایش سرمایه های مادی و معنوی کشور می شود و ضرورت امروز و فردای ایران تکثیر الگوهایی نظیر محسن خلیلی عراقی در صنعت است که دغدغه توسعه کشور را دارند.

وی با اشاره به شرایط حساس و پیچیده کشور و برخی نارسایی های موجود در زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گفت: در کنار نواقص، فرصت های بی نظیری در بخش های مختلف کشور برای توسعه وجود دارد که یکی از آن ها توان و ظرفیت فعالان و صنتعگران ایران است، ما می توانیم با کمک یکدیگر ایران را از هر پیچ خطرناکی عبور دهیم. این امر منوط به اراده و عزم همگانی برای آبادانی کشور است.

جهانگیری با اشاره به تلاش آمریکایی ها برای فروپاشی اقتصاد ایران گفت: آنچه اقتصاد ایران را سرپا و مقاوم نگه داشته تلاش فعالان اقتصادی است که با همه دشواری ها صادارات انجام می دهند، مواد اولیه کارخانه ها را تامین کرده و پول جا به جا می کنند و یا همه مساعی خود را برای حفظ خطوط تولید و بیکار نشدن کارگران به کار بسته اند، آنها با زحمت فرصتی برای سیاستمداران کشور ایجاد کرده اند تا از حقوق ملت دفاع کنند.

معاون اول رییس جمهور تاکید کر: نیاز امروز مردم ایران این است که از همه مسئولان در همه نهادها و حوزه های مدنی، احزاب، جریانات سیاسی، نخبگان، دانشگاهیان و بخش خصوصی این پیام را دریافت کنند که آنها در فکر افق گشایی برای کشور هستند.

وی ادامه داد: دشمنان هدفشان تیره و تار و مبهم نشان دادن آینده برای ملت ایران است نباید بگذاریم ملت احساس کند که آینده ای برای آنها وجود ندارد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید از فرسایش سرمایه های مادی و معنوی کشور جلوگیری کنیم افزود: نباید بگذاریم با وجود شرایط سخت اقتصادی که مردم را نگران و قدرت اقتصادی آنها را کاهش داده و معیشت مردم را در شرایط دشواری قرار گرفته، امید به آینده از بین برود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دو شوک اقتصادی در دهه 90 و کاهش درآمدهای نفتی کشور در سال های 97 و 98 گفت: در این شرایط باید از همه سطوح دولتی و مدیریت نظام یک صدا شنیده شود آنچه مردم را در این شرایط رنج می دهد و آنها را متحیر می کند این است که احساس کنند در رقابت های سیاسی فراموش شده اند.

وی افزود: باید فرصت جدید خلق کنیم و در محدودیت ها به توسعه کشور فکر کنیم. قطعا اصلاح روش های غلط و رویکردهای نادرست ثمربخش است و اشکالی ندارد که با مردم درباره اصلاح رویه ها سخن بگوییم و تصمیمات درست را اتخاذ کنیم.

جهانگیری با اشاره به رشد دو رقمی صنعت در زمان مسئولیتش در وزارت صنایع و معادن گفت: در آن مقطع بخش خصوصی فعالانه و عاقلانه به دولت راهکار و شیوه های جدید پیشنهاد می داد در آن مقطع راهبرد توسعه صنعتی از سوی دانشگاهیان در دانشگاه صنعتی شریف نوشته شد و یکی از کسانی که در تدوین آن راهبرد نقش بسزایی داشت محسن خلیلی عراقی بود که همواره برای رفع موانع و مشکلات وقت می گذاشت و من امیدوارم آن شیوه همچنان دنبال شود.

در این مراسم شافعی رییس اتاق ایران با اشاره به ویژگی های اخلاقی و حرفه ای خلیلی عراقی از مسئولیت پذیری و آمان گرایی به عنوان خصوصیات بارز این فعال صنعتی کشور یاد و بر تجلیل از الگوهای کار و کارآفرینی تاکید کرد.

خلیلی عراقی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری مراسم نکوداشت به حکم مشاورت جهانگیری در زمان تصدی وزارت صنایع و معادن برای خود اشاره کرد و گفت: توسعه و پیشرفت ایران نیازمند آزادی و توجه به بخش خصوصی است و باید همه در کنار یکدیگر برای آبادانی و توسعه صنعتی کشور تلاش کنیم.

در این مراسم ضمن رونمایی از تمبر یادبود لوح تقدیری توسط جهانگیری به خلیلی عراقی اهدا شد.