۰ نفر

تثبیت و افت قیمت‌ مواد پروتئینی

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۰
کد خبر: 401158
تثبیت و افت قیمت‌ مواد پروتئینی

افت 10تا 20هزار تومانی قیمت گوشت قرمز و 2تا 3هزار تومانی مرغ طی چند هفته اخیر نیز نه‌تنها موجب بازگشت این اقلام به سفره خانوارها نشده بلکه خود یکی از دلایل کاهش قیمت این اقلام و به‌خصوص ماهی بوده است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اگر هنوز هم انواع مواد پروتئینی از گوشت قرمز و مرغ گرفته تا ماهی سهمی در سبد مصرفی خانوار شما دارد و برای خرید این‌گونه اقلام طی چند هفته اخیر به بازار مراجعه کرده باشید، شاهد افت یا ثبات نسبی نرخ خرده‌فروشی این اقلام بوده‌اید. اما حتی این کاهش قیمت‌ها نیز موجب آشتی گوشت، مرغ و ماهی با سفره برخی خانوارهای کم‌درآمد نشده است؛ چرا که با عبور قیمت انواع گوشت قرمز گوسفندی و گاوی از مرز 100هزار تومان و مرغ 15هزار تومانی، خانوارهایی که خرج و دخل ناهمخوانی داشتند، خط قرمزی روی این اقلام در سبد مصرفی خود کشیدند و افت 10تا 20هزار تومانی قیمت گوشت قرمز و 2تا 3هزار تومانی مرغ طی چند هفته اخیر نیز نه‌تنها موجب بازگشت این اقلام به سفره خانوارها نشده بلکه خود یکی از دلایل کاهش قیمت گوشت، مرغ و به‌خصوص ماهی بوده که تا پیش از گرانی نیز سهم چندانی در سبد تغذیه بسیاری از خانوارهای ایرانی نداشت.

بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت قرمز گوسفندی، گاوی و گوساله، مرغ و ماهی بیانگر تثبیت یا سیر نزولی قیمت این‌گونه اقلام به‌دلیل رشد عرضه ناشی از افزایش تولید داخل و واردات یا افت شدید تقاضای مصرف این مواد پروتئینی است. با این روند قیمت گوشت گوسفندی و گاوی طی چند هفته اخیر کاهش 15تا 20هزار تومانی در هر کیلوگرم را تجربه کرد و قیمت مرغ با سقوط از نرخ مصوب دولتی در 2 روز نخست هفته جاری به 10هزار و 800تا 11هزار و 500تومان کاهش یافت. در بازار انواع ماهی پرورشی و دریایی نیز قیمت‌ها طی یک‌ماه اخیر سیر نزولی داشته است به‌نحوی که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، قیمت انواع ماهی از نیمه‌دوم امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته کاهش 25درصدی را تجربه کرده و علت اصلی آن کاهش قدرت خرید مردم و افت تقاضا بوده است.

نرخ خرده‌فروشی گوشت و مرغ

گزارش میدانی از بررسی قیمت انواع گوشت قرمز گوسفندی، گاو و گوساله و مرغ در سطح خرده‌فروشی حاکی از سیر نزولی قیمت این‌گونه اقلام است که طی چندهفته گذشته به‌دلیل رشد عرضه ثابت مانده بود. یکی از فروشندگان گوشت و مرغ در مورد قیمت خرده‌فروشی دوشنبه هفته جاری این اقلام گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی ایرانی 83هزار تومان، ران گوسفندی 99هزار تومان، مغز ران پاک کرده گوساله 76هزار تومان و سردست 74هزار تومان است. نرخ گوشت چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفندی مرغوب نیز 72هزار تومان است.  به گفته او قیمت انواع گوشت قرمز طی چند هفته اخیر ثابت مانده است اما نسبت به حدود 2ماه گذشته قیمت گوشت قرمز وارداتی و ایرانی کاهش داشته است. همچنین قطع 10روزه واردات گوشت گرم گوسفندی با تاریخ مصرف چهارروزه از روسیه با قیمت خرده‌فروشی 75هزار تومان به‌دلیل یخبندان شدید موجب افزایش ثبت سفارش شد اما با عادی‌شدن روال واردات و رشد عرضه این اقلام به بازار پس از مساعدشدن شرایط آب و هوایی عرضه گوشت افزایش یافت. روز دوشنبه هفته جاری این نوع گوشت در برخی میادین میوه و تره بار شهرک استقلال تهرانسر، پیروزی و دپوی گوشت قرمز علی‌آباد عرضه شد. این فروشنده گوشت و مرغ افزود: واردات گوشت منجمد گاوی نیز ادامه دارد و هر کیلوگرم گوشت منجمد ران گاوی به نرخ 54هزار و سردست 51هزار تومان با تاریخ مصرف یکی دوماهه به مشتریان عرضه می‌شود. در بازار مرغ نیز قیمت‌ها از حدود یک هفته پیش 11هزار و 500تومان مانده است. اما قیمت هر کیلوگرم گوشت لاشه بوقلمون با افزایش نسبی به 27هزار تومان افزایش یافته است.

کاهش قیمت گوشت گوسفندی

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به رکود سنگین در بازار گوشت قرمز، اعلام کرد: طی حدود 2ماه اخیر، قیمت گوشت گوسفندی نزدیک به ۱۵ هزارتومان کاهش یافته است. علی‌اصغر ملکی، افزود: به‌دلیل عدم‌خرید و تقاضای مردم، بازار راکد است و هم‌اکنون، مغازه‌داران هر کیلوگرم شقه بدون دنبه با کیفیت را بین ۸۰ تا نهایت ۸۳ هزار تومان، خریداری می‌کنند و با ۱۰ درصد سود، آن را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. به گفته او، قیمت گوشت گوسفندی نسبت به حدود 2‌ماه قبل بین ۱۰ تا ۱۵ هزارتومان کاهش یافته؛ به‌نحوی که آن زمان، مغازه‌داران گوشت گوسفندی را کیلویی ۹۵ هزارتومان خریداری می‌کردند اما الان حداکثر قیمت آن ۸۳ هزارتومان است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار، انگیزه صادرکنندگان را برای صادرات دام بالا برده است، گفت: حجم انباشت دام به اندازه‌ای که برخی افراد عنوان می‌کنند، نیست و کسانی که وزارت جهاد را برای صادرات تحت فشار قرار داده‌اند، به‌دنبال فروش دام با قیمت‌های بالاتر در کشورهای همسایه هستند. با افزایش قیمت دلار، انگیزه قاچاق نیز بالا رفته و براساس اطلاعاتی که به ما رسیده، در مناطق غرب کشور ازجمله کرمانشاه، بانه و پیرانشهر، این کار در حال انجام است؛ این در حالی است که قاچاقچیان دام را به کشور عراق می‌برند و پس از فروش دینار آن در بازار داخلی، سود بالایی به‌دست می‌آورند.

تثبیت و سیر نزولی نرخ مرغ

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از نزدیک‌شدن هر کیلوگرم گوشت مرغ به نرخ مصوب 12هزارو900تومانی در روز دوشنبه جاری خبر داد و اعلام کرد که رشد عرضه و افت تقاضای ناشی از کاهش قدرت خرید مردم موجب کاهش قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به کمتر از نرخ مصوب در ابتدای هفته جاری شد اما از روز دوشنبه قیمت مرغ به‌تدریج اصلاح و به نرخ مصوب 12هزار و 900تومانی رسید و هیچ مشکلی برای تامین مرغ مورد نیاز بازار وجود ندارد. مهدی یوسف‌خانی، تأکید کرد: قیمت مرغ در ابتدای هفته جاری به‌دلیل رشد عرضه ناشی از افزایش جوجه‌ریزی‌های قبلی و افت تقاضای ناشی از کاهش قدرت خرید مردم حتی در فصل سود مصرف به حدود 11هزار و 500تومان کاهش یافت که با کاهش عرضه از روز دوشنبه به نرخ مصوب رسید. درصورتی که واحدهای صنفی مرغ را  کمتر از نرخ مصوب 12هزار و 900تومانی عرضه کنند نیز قطعا تخلف و کم‌فروشی است. او نرخ روز دوشنبه هفته جاری هر کیلوگرم مرغ زنده درمرغداری‌ها را  8هزار و 450تومان دانست و افزود: این نرخ در کشتارگاه به 11هزار و 700تومان، در سطح توزیع به 11هزار و 900تومان و با لحاظ سود 8درصد خرده‌فروشی در فروشگاه‌های سطح شهر به 12هزار و 900تومان می‌رسد.

نبض بازار

گزارش میدانی از بازار انواع گوشت قرمز گوسفندی، گاوی، مرغ و ماهی حاکی از ثبات نسبی بازار و شکست قیمت‌ها‌ست. دوشنبه هفته جاری قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی ایرانی 83هزار تومان، ران گوسفندی 99هزار تومان، مغز ران پاک کرده گوساله 76هزار تومان، سردست گوساله 74هزار تومان گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوساله و گوسفندی مرغوب 72هزار و قیمت مرغ به 11هزار و 500تومان رسید