۰ نفر

تب بازار محصولات سلولزی بهداشتی

۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۳
کد خبر: 400328
تب بازار محصولات سلولزی بهداشتی

فراوانی، ثبات قیمت خرده‌فروشی و تنوع عرضه انواع محصولات سلولزی و بهداشتی از ابتدای امسال حرف نخست بازار این اقلام بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با وجود این هنوز خاطره کمبود و رشد بی‌رویه قیمت انواع محصولات سلولزی و بهداشتی، هجوم مشتریان برای خرید و قفسه‌های خالی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ذهن مصرف‌کنندگان پاک نشده است که تولید‌کنندگان از پیامدهای منفی تثبیت دستوری قیمت این اقلام به‌دلیل افزایش هزینه تمام‌شده تولید ناشی از افزایش نرخ ارز و گرانی بنزین برکاهش تولید و عرضه این محصولات خبر می‌دهند. گرچه محصولات سلولزی و بهداشتی در اولویت یک کالاهای اساسی و ضروری مردم نیست اما سهم این اقلام در رونق بازار خرده‌فروشی بسیاری از کالاها در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌‌ای و اهمیت این محصولات در سبد مصرفی و بهداشتی مردم، نیاز این اقلام در سبد مصرفی خانوارها را دوچندان کرده است؛ محصولاتی که دایره وسیعی از انواع دستمال کاغذی، پوشک بچه تا نوار و پوشک بزرگسال را در برمی‌گیرد. رشد تولید و عرضه محصولات سلولزی و بهداشتی در حالی است که تولید‌کنندگان از برخی بی‌مهری‌ها در زمینه واردات رسمی و قاچاق اینگونه محصولات با وجود نبود کمبود و اشباع بازار خبر می‌دهند.

محصولات سلولزی و بهداشتی ازجمله اقلام مصرفی است که طی سال‌های گذشته با سرمایه‌گذاری تولید‌کنندگان داخلی اغلب نیاز بازار به اینگونه محصولات از محل تولید داخل تامین شده است. با وجود این وابستگی تولید اینگونه کالاها به واردات برخی مواداولیه و رشد هزینه تمام‌شده تولید ناشی از برخی سیاستگذاری‌های تعرفه‌ای و نرخ ارز، شرایطی را رقم زده که برخی شرکت‌های تولیدی این بخش با حداقل ظرفیت تولید به فعالیت مشغول بوده و برای فروش محصولات خود در بازار داخلی تخفیف‌های ویژه‌ای را لحاظ می‌کنند. افزایش نرخ بنزین عامل دیگری است که هزینه تمام‌شده تولید این اقلام را افزایش خواهد داد اما با وجود رشد هزینه تولید، تأکید مسئولان وزارت صنعت بر تثبیت دستوری قیمت‌ها و افت تقاضای ناشی از کاهش قدرت خرید مشتریان، شرایط مبهمی را پیش‌روی تولید‌کنندگان قرار داده است.

وفور تولید و عرضه 

رئیس انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران از فراوانی تولید و عرضه و دپوی محصولات تولیدکنندگان این بخش در انبارها خبر داده و اعلام کرد: هیچ کمبودی در بازار محصولات سلولزی و بهداشتی نداریم و انبارهای تولید‌کنندگان مملو از محصولات تولیدی است اما افت تقاضای ناشی از کاهش قدرت خرید مردم، رکود بازار را تشدید کرده است. نیما بصیری با بیان اینکه محصولات سلولزی و بهداشتی در دسته‌بندی گروه‌های کالاهای اساسی و ضروری قرار ندارد تأکید کرد: عرضه این اقلام در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای عاملی برای فروش سایر کالاها مانند مواد شوینده است. از سوی دیگر محصولاتی مانند پوشک و نوار بهداشتی ازجمله کالاهایی است که ارتباط مستقیم با بهداشت و سلامت مردم دارد. او افزود: متأسفانه برخی سیاستگذاری‌ها که منجر به رشد هزینه تمام‌شده تولید و در نهایت افزایش قیمت مصرف‌کننده اینگونه اقلام می‌شود به همراه مشکلاتی مانند نبود فرهنگسازی، آموزش و... در نهایت به کاهش سقف بهداشت خانوارها منجر خواهد شد؛ چرا که افزایش قیمت و افت قدرت خرید، خواسته یا ناخواسته مردم را به سمت حذف یا کاهش این محصولات از سبد مصرفی خانوار و مشکلات بهداشتی ناشی از آن سوق می‌دهد. بصیری تأکید کرد: با وجود ممنوعیت واردات، سازمان غذا و دارو مجوز برخی محصولات سلولزی که مشابه تولید داخل دارند مانند پوشک زیرانداز بهداشتی مریض، پوشینه بزرگسال و نوار بهداشتی را به بهانه‌های مختلف و با تعرفه قبل به برخی واردکنندگان داده و اکنون این محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌های خرده‌فروشی عرضه می‌شود. او  افزود: همچنین سهم قاچاق از بازار محصولاتی مانند پوشک، نواربهداشتی و پوشینه حدود 15تا 20درصد است اما همه نیاز بازار به محصولاتی مانند دستمال کاغذی از محل تولید داخل تامین می‌شود.

رشد 4درصدی هزینه تولید 

رئیس انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران با اشاره به تأثیر افزایش قیمت بنزین بر هزینه تمام‌شده تولید و بازار این محصولات اعلام کرد: مسلما افزایش قیمت بنزین خواسته یا ناخواسته هزینه تمام‌شده تولید محصولات سلولزی و بهداشتی را افزایش می‌دهد؛ چرا که با وجود تثبیت نرخ گازوئیل بخشی از حمل‌ونقل این اقلام کالایی با خودروهای بنزین‌سوزی صورت می‌گیرد که حتی با وجود تخصیص سهمیه بنزین نیز باید مابه‌التفاوت 500‌تومانی برای هر لیتر بنزین نسبت به نرخ قبل را بپردازند. بصیری با بیان اینکه براساس بررسی کمیسیون صنایع اتاق ایران، افزایش نرخ بنزین منجر به افزایش حدود 5تا 6‌درصد هزینه تمام‌شده تولید صنایع می‌شود و این تأثیر در محصولات سلولزی و بهداشتی حدود 4تا 4.5درصد خواهد بود. او با بیان اینکه قیمت یکی از عوامل اصلی مؤثر در هزینه تمام‌شده تولید کالا (بنزین) تا 3برابر افزایش یافته اما ستاد تنظیم بازار بر تثبیت قیمت محصولات سلولزی و بهداشتی تا پایان امسال تأکید دارد و سازوکاری برای جبران این رشد هزینه تمام‌شده تولید در نظر گرفته نشده است اما تثبیت دستوری قیمت‌ها همانند فشار بر فنری است که بالاخره باز شده و آثار تورمی آن در سطح خرده‌فروشی را شاهد خواهیم بود. بصیری تأکید کرد: این در حالی است که طی چند سال اخیر قیمت بیشتر اقلام کالایی متاثر از رشد هزینه دستمزد و... در ابتدای هر سال حدود 10تا 15درصد افزایش می‌یافت و با اصلاح قیمت‌ها، تولیدکنندگان قادر به ادامه فعالیت بودند و نمی‌توان انتظار تداوم تولید با تثبیت قیمت و رشد هزینه تمام‌شده را داشت.

ثبات قیمت‌ها و آرامش بازار از ابتدای امسال

رئیس انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران در مورد قیمت خرده‌فروشی این اقلام از ابتدای امسال اعلام کرد: از ابتدای سال98تا‌کنون هیچ افزایش قیمتی را در سبد محصولات سلولزی و‌ بهداشتی نداشته‌ایم اما در شرایطی که انبارهای تولیدکنندگان داخلی مملو از محصولات تولیدی است و بازار به‌دلیل افت قدرت خرید مردم با رکود مواجه است شاهد واردات رسمی و قاچاق این محصولات و عرضه آن حتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ هستیم. بصیری با بیان اینکه در زمینه مواد اولیه نیز بخش عمده نیاز این صنایع از محل تولید داخل تامین می‌شود که افزایش قیمت چندانی نداشته است، افزود: اما 4درصد مواد اولیه و اصلی مانند خمیرهای تیشو، تیشوهای رنگی و کریر از محل واردات تامین می‌شود که قیمت تمام‌شده این مواد تابع نرخ ارز در بازار آزاد است. او تأکید کرد: مسئولان وزارت صنعت در جلسات خود با تولیدکنندگان این بخش در حالی بر تثبیت دستوری قیمت‌ها تا پایان امسال تأکید می‌کنند که طی چند هفته گذشته هزینه تمام‌شده تولید این اقلام فقط متاثر از رشد هزار تومانی نرخ ارز در سامانه نیما و افزایش سه برابری قیمت بنزین افزایش یافته اما متولیان تنظیم بازار ارز از آرامش و ثبات بازار خبر می‌دهند. به گفته بصیری تولید‌کنندگان محصولات بهداشتی و سلولزی که پیش از این به‌دلیل مشکلات تامین مواداولیه و اشباع بازار با 70درصد ظرفیت فعالیت می‌کردند طی 3‌ماه گذشته نیز با کاهش 30درصدی ظرفیت تولید مواجه شده‌اند اما مسئولان به پربودن انبارشرکت‌ها از محصولات تولیدی دلخوش هستند. او تأکید کرد که با این شرایط تولیدکنندگان چاره‌ای جز کاهش شدید تولید و عرضه این محصولات به بازار نخواهند داشت و با تداوم این روند باید در انتظار کمبود و گرانی محصولات سلولزی و بهداشتی تا خرداد‌ماه سال آینده باشیم.

نبض بازار

افزایش هزار تومانی رسمی نرخ ارز در سامانه نیما طی چند هفته اخیر، هزینه واردات مواداولیه محصولات سلولزی و بهداشتی مانند تیشو را بالا برده و رشد هزینه تولید، تثبیت قیمت‌ها، واردات رسمی و قاچاق، تولید محصولات سلولزی و بهداشتی را تا 30درصد کاهش داده است

واردات ممنوعه

با وجود ممنوعیت واردات، سازمان غذا و دارو مجوز واردات برخی محصولات سلولزی را در حالی صادر کرده که انبارهای تولیدکنندگان داخلی مملو از این محصولات است