۰ نفر

رییس اتاق ایران و چین در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

واکنش رییس اتاق ایران و چین به پست اینستاگرامی همتی/ افزایش نرخ بنزین فقط طی دوهفته ۱۰درصد تورم به همراه داشت

۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۲
کد خبر: 398068
واکنش رییس اتاق ایران و چین به پست اینستاگرامی همتی/ افزایش نرخ بنزین فقط طی دوهفته ۱۰درصد تورم به همراه داشت

رییس اتاق ایران و چین در واکنش به پست اینستاگرام رییس بانک مرکزی اظهار کرد: به طور حتم صادرکنندگانی هستند که تمایل به فروش ارز خود با نرخ بالاتر دارند اما از آنجا که عمده صادرکنندگان، دولتی و خصولتی‌اند بهتر است دولت نظارت خود را بیشتر کند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در واکنش به صحبت‌های همتی در پست آخر اینستاگرامش مبنی بر اینکه نوسانات ارزی، ناشی از تلاش برخی صادرکنندگانی است که قصد فروش ارز خود با قیمت بالاتر دارند، اظهار کرد: قطعا نوسان‌گیرانی هستند که قصد دارند زیان شش ماهه خود را در التهابات چند روزه بازار ارز جبران کنند؛ همچنین این موضوع که برخی صادرکنندگان به خاطر شرایط موجود در صدد فروش ارز خود با نرخ بالاتر برآمده‌اند نیز قابل انکار نیست.
وی ادامه داد: بالاخره وقتی اتفاق اقتصادی بزرگی مانند تغییر قیمت بنزین در جامعه رخ دهد، انتظارات تورمی ایجاد می‌کند که در پی آن هر فرد سعی دارد دارایی غیر ریالی خود مثل طلا، ارز، خودرو و مسکن را در بالاترین قیمت با ریال معاوضه کند.
به گفته حریری، نکته اینجاست که بیشتر صادرکنندگان ما شرکت‌های بزرگ دولتی و یا خصولتی‌اند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم زیر نظر دولت قرار دارند، بنابراین وقتی از ارز صادراتی صحبت می‌کنیم، بخش عمده آن به این دسته از صادرکنندگان مربوط می‌شود.
رییس اتاق ایران و چین تصریح کرد: بنابراین اگر بانک مرکزی از تلاش صادرکنندگان برای فروش ارز خود با قیمت بالاتر خبر می‌دهد و میزان این ارز به حدی بالاست که می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد، پس باید دولت به زیردستان خود نگاه کند؛ البته عده‌ای از صادرکنندگان بخش خصوصی هم ممکن به خاطر انتظارات تورمی آینده اقدام به فروش ارز خود به میزان کمتر و با نرخ بالاتر کرده باشند اما سهم عمده این اتفاق به خاطر کم کاری صادرکنندگان دولتی و خصولتی بوده است.
حریری با تاکید بر اینکه کنترل یا مدیریت بازار ارز بر اساس قانون به عهده بانک مرکزی است، خاطرنشان کرد: نرخ ارز در کشور ما شناور مدیریت شده است، یعنی میزان نوسان نرخ ارز را مدیر بازار که بانک مرکزی است تعیین می‌کند و همیشه در قیمت ارز دخالت دارد.
این فعال بخش خصوصی همچنین به آثار تورمی بنزین در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: همانطور که همه مسئولان اعلام کرده‌اند، نرخ ارز 4درصد تاثیر مستقیم تورمی دارد حالا این 4درصد را باید به انتظارات تورمی که به دلیل اتفاقات اخیر پیش آمده اضافه کنیم.
حریری اضافه کرد: 4درصد تورم واقعی است که می‌تواند تحت تاثیر انتظار تورمی شتاپ پیدا کند، همچنین به طور طبیعی اقتصاد ما در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول تورم بیشتری دارد و با این حساب سه نوع تورم واقعی، انتظارات تورمی و ناشی از نیمه دوم سال خواهیم داشت.
به گفته رییس اتاق ایران و چین، طی چند روز اخیر افزایش قیمت بنزین حدود 10درصد آثار تورمی داشته که این موضوع یک ناامنی دارایی اقتصادی ایجاد می‌کند و مهار آن مدیریت همه جانبه می‌طلبد درحالیکه این مدیریت در حال حاضر وجود ندارد و تنها مدیریتی که دولت اعمال کرده در حد رسیدگی و کنترل قیمت کالا‌ها در بازار است.
حریری تاکید کرد: با دو هزار تیم بازرسی حتی کل تهران را هم نمی‌توان نظارت کرد چراکه تجربه پنج دهه اخیر نشان داده این مدل بازرسی نتیجه‌بخش نیست و باید به اشکال دیگری بازار را مدیریت کند. یکی از اقدامات ضروری در این راستا کم کردن هزینه‌های دولت‌هاست چراکه تا ابد نباید دولت هزینه خود را با گران کردن قیمت‌ها و اخذ مالیات کسب کند.‎‌