۰ نفر

همه هزینه‌های گرم کردن فضای خانه

۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۴۵
کد خبر: 395015
همه هزینه‌های گرم کردن فضای خانه

با نزدیک شدن زمستان و تجربه کردن نخستین روزهای بارانی و سرد سال، یکباره بازار خرید وسایل گرمایشی داغ می‌شود؛ چرا که گرم کردن منزل یا محل کار نخستین دغدغه مردم در روزهای سرد سال است، اما در این بازار پرتنوع چه بخریم که بیشترین بهره را برده و دغدغه کیفیت پایین یا قیمت بالا و گرانفروشی این اقلام را نداشته باشیم.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، توجه داشته باشیم که محیط‌های زندگی و کار ما می‌تواند با استفاده از3گروه وسایل گرمایشی، شامل بخاری، شوفاژ و پکیج، گرم و دلپذیر شود. اما برای داشتن بهترین انتخاب در خرید هر یک از این وسایل و تجهیزات باید از مزایای هر کدام و مناسب‌ترین شیوه انتخاب، خرید و قیمت و کم و کیف محصولات تولید داخل و خارجی اطلاع داشته باشیم. این روزها استفاده از بخاری به‌عنوان سیستم گرمایشی منازل به دلیل عرضه سایر محصولات دارای فناوری بالاتر کم‌رنگ‌تر شده است، بر این اساس در خرید محصولات گرمایشی به کم و کیف خرید، کیفیت و قیمت‌های انواع پکیج و شوفاژ می‌پردازیم.

استفاده از پکیج به‌عنوان سیستم گرمایشی منازل و محل کار، شیوه‌ای است که طی چنددهه گذشته در کشورمان رایج شده و به‌تدریج در ساختمان‌های نوساز انواع پیکج‌های دیواری و... جایگزین استفاده از بخاری‌های گازسوز و نفتی و آبگرمکن‌های قدیمی شده است. اما در خرید پکیج نیز باید به نکاتی توجه کنیم که ضمن تامین گرمایش لازم برای محیط کار و زندگی‌مان، این محصولات را گران نخریده و برای استفاده از گارانتی و دریافت خدمات پس از فروش مناسب نیز با مشکل مواجه نشویم.

آبگرمکن

اگر جزو کسانی هستید که منزلتان شوفاژ یا پکیج ندارد پس حتما باید از آبگرمکن برای تامین آب‌گرم استفاده ‌کنید. اگر برنامه‌ای برای خرید آبگرمکن دارید، بهتر است بدانید قیمت انواع آبگرمکن بوتان که از بهترین برندهای این محصول است، امسال بین یک‌میلیون و 300تا یک‌میلیون و 400هزار تومان است و تقریبا تمام آبگرمکن‌ها همین رنج قیمت را دارند. تفاوت آبگرمکن‌ها تنها در داشتن یا نداشتن شمعک یا پیلوت و همچنین فن است. در آبگرمکن‌های پیلوت‌دار، شمعک آبگرمکن، دائم روشن است ولی در مدل‌های آیونایز (بدون شمعک)، شمعک دائمی حذف شده و برای روشن شدن دستگاه از سیستم جرقه‌زن هوشمند استفاده می‌شود. اما استفاده از آبگرمکن‌ها در مدل‌های آیونایز صرفه‌جویی حدود 17درصدی در مصرف گاز را به همراه خواهد داشت.

در آبگرمکن‌های فن‌دار دیواری، وظیفه فن نیز تخلیه سریع گازهای سمی حاصل از احتراق دستگاه در محیط منازل یا محل کار است که دارای مشکل دودکش هستند. با این توضیحات، بازهم انتخاب در خرید انواع آبگرمکن با شماست.

شوفاژ

درست است که برای آپارتمان‌های جدید دیگر کسی سراغ موتورخانه و شوفاژ نمی‌رود و پکیج مدت‌هاست جای آن را گرفته اما به اعتقاد کارشناسان، شوفاژ‌ها هنوز هم باکیفیت‌ترین و پربازده‌ترین سیستم گرمایشی محسوب می‌شوند و برای بعضی محیط‌های بزرگ نظیر بیمارستان‌ها و مدارس بهترین انتخاب هستند. هزینه نصب و نگهداری شوفاژخانه بالاست اما به همان نسبت بازدهی بسیار بالاتری هم دارد و به گفته فروشندگان لوازم گرمایشی، حتی صاحبان برخی آپارتمان‌های شخصی‌ساز و منازل ویلایی هم برای تامین گرمایش مورد نیاز منازلشان گاهی سراغ استفاده از شوفاژ و سیستم موتورخانه می‌روند. توجه داشته باشید که پمپ، دیگ چدنی و مشعل، مهم‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده یک موتورخانه برای تامین گرمایش از طریق شوفاژ است اما حداقل قیمت برای موتور پمپی که بتواند فضایی حدود 200تا 300مترمربع را پوشش دهد یک‌میلیون و 200هزار تومان است. اگر بخواهید موتور پمپ ایرانی بخرید، افزایش وسعت محیط تحت پوشش، هزینه‌های شما را چندان افزایش نمی‌دهد اما در هر صورت باید بین یک‌میلیون و 200تا 2میلیون تومان بپردازید؛ البته استفاده از موتور پمپ‌های‌های خارجی خیلی گران‌تر از انواع ایرانی آن تمام می‌شود، به‌نحوی که برای خرید موتورپمپ‌های آلمانی یا ایتالیایی بنابر حجم موتور-که آن هم به فضای مورد نظر شما بستگی دارد- باید بین 4میلیون و 700 هزار تا حدود 9میلیون تومان هزینه کنید. در مورد خرید دیگ چدنی نیز باید توجه داشته باشید که ظرفیت دیگ چدنی مورد نیاز شما به میزان کیلوکالری‌ای بستگی دارد که خواستار آن هستید. در مورد قیمت نیز نرخ دیگ‌های چدنی از 3میلیون و 400هزار تومان شروع می‌شود که در انواع خانگی تا حدود 6میلیون و در ظرفیت‌های بسیار بالا تا 11میلیون تومان هم می‌رسد. فروشندگان بازار برای مشعل هم ایران رادیاتور را پیشنهاد می‌دهند که قیمتی بین 2میلیون و 200 هزار تا 4میلیون تومان دارد. مشاهده ارقام فوق نشان می‌دهد که تامین گرمایش مورد نیاز منازل با استفاده از شوفاژ هزینه‌های خیلی بالاتری را به شما برای تامین گرمای مورد نیاز منزل یا محیط کارتان تحمیل می‌کند اما خرابی کمتر، طول عمر بالاتر، حجم بسیار بیشتر آب ورودی و خروجی که همزمان می‌تواند برای تعداد زیادی واحد، آب گرم و گرمایش مورد نیاز را تامین کند، از جمله مزایایی است که هزینه کردن برای خرید و جایگزینی شوفاژ به جای پکیج و آبگرمکن را برای شما باارزش و دارای صرفه اقتصادی می‌کند. برای خرید وسایل گرمایش اگر در تهران هستید و می‌خواهید انتخاب مناسب‌تری داشته باشید، بهتر است به مرکز خرید تاسیسات گرمایشی واقع در خیابان طالقانی بروید تا دست بازتری برای مقایسه و انتخاب داشته باشید. توجه داشته باشید که حدفاصل سه‌راه طالقانی تا خیابان مفتح پر است از فروشگاه‌ها و فروشندگانی که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند تا محصولی با قیمت و کیفت خوب و متناسب با نیازتان خریداری کنید.

پکیج

برای خرید پکیج باید2 نکته را درنظر داشته باشید؛ نخستین نکته فضایی است که باید با این سیستم گرمایشی پوشش داده شود. هرچه فضای مورد نظر بزرگ‌تر باشد شما به پکیجی با ظرفیت بالاتر نیاز خواهید داشت تا بهترین گرمایش را برایتان فراهم کند. ظرفیت پکیج‌ها از 22کیلووات شروع می‌شود و بعد از آن ظرفیت‌های 24، 28، 32و 36کیلووات قرار دارند. پکیجی با ظرفیت 36کیلووات به‌راحتی فضایی به میزان 250تا 300مترمربع را پوشش می‌دهد اما مسلما برای خانه‌ای با متراژ 70تا 80متر به ظرفیت‌های بالاتری از پکیج‌ها نیاز ندارید و پکیجی با حداقل گنجایش، یعنی 22کیلووات برایتان کافی است. دومین نکته مهم این است که دنبال خرید پکیج خارجی نباشید. برخلاف بسیاری از اجناس تولید داخل که به سختی با انواع خارجی رقابت می‌کنند پکیج‌های ایرانی کیفیت بسیار بالایی دارند. این موضوع در کنار مشکلات خدمات پس از فروش و کمبود قطعات برندهای خارجی باعث شده که بسیاری از فروشندگان اصولا با برندهای خارجی کار نکنند. کارشناسان می‌گویند که اگر یک قطعه از یک پکیج خارجی مشکل پیدا کند باید به اندازه کل یک پکیج ایرانی هزینه کنید تا رفع عیب شود! در نتیجه، یک پکیج ایران‌رادیاتور یا بوتان را که از جمله برندهای مطرح بازار هستند بخرید و خیال خودتان را از کارایی و خدمات پس از فروش آن راحت کنید.

چقدر هزینه کنیم؟

جالب است بدانید که امسال قیمت پکیج نسبت به پارسال کاهش داشته است. یکی از فروشندگان لوازم و تجهیزات گرمایشی در خیابان طالقانی می‌گوید: از اردیبهشت پارسال به‌دنبال جهش نرخ ارز، قیمت پکیج هم بسیار بالا رفت و محصولی که سال 96یک تا 5/1میلیون تومان قیمت داشت یکباره دو سه برابر شد و به بالای 4میلیون تومان رسید. به گفته سعید مبینی حداقل و حداکثر قیمت پارسال بین 4تا 10میلیون تومان بوده اما حالا نصف شده و قیمت امسال پکیج بسته به ظرفیت آن بین 3تا 6میلیون تومان است. اگر بخواهید پکیج نصب کنید غیر از خود دستگاه اصلی، رادیاتور هم احتیاج دارید. برای یک محیط حدود 70متری تقریبا 3متر رادیاتور لازم است که حول ‌و حوش 700هزار تومان هزینه برمی‌دارد. برای نصب هم باید حتما بین 300تا 400هزار تومان کنار بگذارید که در مجموع هزینه‌های شما را به 4تا 4میلیون و 300هزار تومان می‌رساند، پکیج نو مبارک...

نبض بازار

پمپ، دیگ چدنی و مشعل مهم‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده یک موتورخانه برای تامین گرمایش از طریق شوفاژ است. حداقل قیمت برای موتور پمپی که بتواند فضایی حدود 200تا 300مترمربع را پوشش دهد یک‌میلیون و 200هزار و حداکثر 2میلیون تومان است و برای خرید موتور پمپ‌های خارجی نیز باید بین 4میلیون و 700تا حدود 9میلیون تومان هزینه کنید

چه پکیجی بخریم

ظرفیت پکیج‌ها از 22کیلووات شروع می‌شود و بعد از آن ظرفیت‌های 24، 28، 32و 36کیلووات قرار دارند. پکیجی با ظرفیت 36کیلووات به‌راحتی فضایی به میزان 250تا 300مترمربع را پوشش می‌دهد اما مسلما برای خانه‌ای با متراژ 70تا 80متر به ظرفیت‌های بالاتری از پکیج‌ها نیاز ندارید و پکیجی با حداقل گنجایش، یعنی 22کیلووات برایتان کافی است