۰ نفر

آغاز مذاکرات ایران با اورآسیا برای برقراری تجارت آزاد از سال آینده

۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۵۱
کد خبر: 393525
آغاز مذاکرات ایران با اورآسیا برای برقراری تجارت آزاد از سال آینده

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در ۸۶۲ قلم کالا میان ایران و اتحادیه اروآسیا تعرفه ترجیحی برقرار شده است گفت: از پنجم آبان ماه سال آینده مذاکرات برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد با این کشورها آغاز می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت امروز در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا اظهار کرد: از گذشته کشور ترکیه بیشترین تعرفه را برای واردات محصولات کشاورزی قرار می‌داد بر اساس تفاهمنامه‌ای که با این کشور منعقد شده ایران می‌تواند در 140 ردیف تعرفه محصولات خود را با کاهش تعرفه صادر کند که شامل محصولات کشاورزی می‌شود. ایران نیز در 125 ردیف تعرفه تخفیفاتی به این کشور داده است.

زادبوم گفت: چند تفاهمنامه و موافقتنامه با کشورهای مختلف داریم که شامل d8 و کشورهای نیجریه، مصر، ترکیه و پاکستان می‌شود که در چارچوب این تفاهمنامه می‌توانیم محصولات خود را با تعرفه کمتری به این کشورها صادر کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با کشورهای اسلامی داریم تخفیفات تعرفه‌ای در تجارت با کشورهای اسلامی وجود دارد هر چند در برخی از موارد این تخفیفات به درستی اعمال نمی‌شود.

وی افزود: در 862 تعرفه تجاری با کشورهای اورآسیا تخفیفات تعرفه‌ای وجود دارد که ممکن است در چند ردیف تعرفه این تخفیفات به مذاق تولیدکنندگان داخلی ایران و حتی تولیدکنندگان کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا خوش نیاید.

زادبوم افزود: در توافقنامه‌های تجاری همانطور که امتیازاتی برای صادرات این کشورها می‌گیریم در بعضی موارد نیز مجبور هستیم امتیازاتی نیز به این کشورها برای صادرات محصولات خود به ایران بدهیم.

مذاکرات ایران با اتحادیه اورآسیا برای برقراری تجارت آزاد از سال آینده آغاز می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: از پنجم آبان سال 99 به سمت موافقتنامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اوراسیا می‌رویم که در صورتی که به توافق برسیم ظرف 3 سال آینده تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه خواهیم داشت.

وی گفت: از بخش خصوصی انتظار می‌رود که آگاهانه در کنار دولت باشند تا بتوانیم تعرفه‌های مناسبی به نفع کشور منعقد کنیم.

زادبوم تصریح کرد: در برخی از محصولات کشاورزی که تولید نداریم یا ممکن است به محیط زیست آسیب بزند مشکلی برای واردات آنها نخواهیم داشت و این امر به نفع کشور است.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: البته اصراری نداریم که حتما از 3 سال دیگر تجارت آزاد را با این کشورها آغاز کنیم بلکه می‌توانیم آن را به صورت پلکانی و در فاصله زمانی 5 تا 8 سال اجرا کنیم تا تعرفه‌ها صفر شود.

وی افزود: ایران به دنبال این است که با اتحادیه اورآسیا در زمینه تجارت آزاد همکاری داشته باشد که هیئت دولت نیز بر این موضوع تاکید دارد.

زادبوم گفت: در شرایط فعلی با کشورهای ارمنستان، مالزی و اندونزی برای تجارت ترجیحی در حال مذاکره هستیم و با توجه به اینکه با کشور پاکستان تجارت ترجیحی داریم، تجارت آزاد با این کشور دنبال می‌شود.

وی افزود: همچنین تلاش می‌شود که تجارت ترجیحی با کشور ترکیه را ادامه دهیم و علاقه‌مند به تجارت ترجیحی با کشورهای عراق و افغانستان هستیم اما آنها علاقه‌ای برای انقعاد قراداد با ما ندارند.

وی در ارتباط با دلایل عدم تمایل دو کشور عراق و افغانستان برای برقراری تجارت ترجیحی با ایران گفت: با توجه به اینکه این دو کشور صادراتی به ایران ندارند انعقاد قرارداد ترجیحی با ایران را منطقی ندارند. هر چند که افغانستان در 5 ردیف تخفیفات تعرفه‌ای به ما ارائه می‌دهد.