۰ نفر

شرکای تجاری ایران از شرق تا غرب

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۶:۰۷
کد خبر: 391564
شرکای تجاری ایران از شرق تا غرب

چین همچنان رتبه اول صادرات به ایران را در اختیار دارد وصادرات ترکیه به ایران 137 درصد افزایش داشته است.

سهم کدام کالای خارجی در بازار کشورمان بیشتر است؟ کدام کشورها بیشترین واردات به ایران را دارند؟ روند واردات کاهشی است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در پاسخ به این سؤال‌ها باید گفت چین بیشترین سهم را از بازار ایران گرفته است. با آنکه این کشور رتبه اول صادرات به کشورمان را دارد اما نسبت به سال گذشته جریان وارداتی از آن کاهشی شده است. کارشناسان عنوان می‌کنند  علت اصلی کاهش واردات از چین به ممنوعیت واردات کالاهای ساخت داخل و کالاهای لوکس بر می‌گردد.

پاسخ سؤال دوم این است که حداقل طی شش ماهه سال‌جاری کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان بیشترین صادرات را به کشورمان داشتند. دلیل اینکه امارات توانسته به جایگاه دوم واردکننده کالا به کشورمان تبدیل شود به صادرات مجدد آن بر می‌گردد. به این شکل که کالاها از مقصد اول خریداری شده و به امارات می‌رود و بعد از آن به مرزهای دریایی ایران می‌رسد.

پاسخ سؤال سوم این است که روند واردات به کشور کاهشی نیست. برخلاف اینکه برخی‌ها می‌گویند روند واردات به کشور کاهشی شده و این امر نگرانی‌هایی را در تأمین کالا ایجاد کرده است، گزارش شش ماهه واردات به کشور، رشد نشان می‌دهد. سال گذشته ارزش واردات حدود 11655 میلیون دلار بود و اکنون این عدد به 14842 میلیون دلار رسیده است.

اگر بخواهیم مهم‌ترین بازارهای هدف وارداتی طی شش ماهه سال‌جاری را بررسی کنیم، می‌بینیم که 5 شریک تجاری ایران سعی به حفظ صادرات خود کردند و تنها دو کشور چین و آلمان صادراتشان به ایران به‌صورت جزئی کاهش داشته است. به گونه‌ای که کاهش واردات از چین منفی 3 درصد و آلمان منفی 13 درصد بوده است.

با اروپا قطع همکاری نشده است

از طرفی در لیست بازارهای وارداتی کشورمان، آلمان رتبه پنجم را دارد و این در شرایطی است که برخی‌ها عنوان می‌کردند که ایران با هیچ‌کدام از کشورهای اروپایی همکاری ندارد. سال گذشته میزان واردات ایران از آلمان حدود 1166 میلیون دلار بود و اکنون این رقم به 1013 میلیون دلار رسیده است. این عدد گویای آن است سهم آلمان در بین کشورهای واردکننده کشورمان در کل 4.7 درصد است.

چین رتبه اول واردات

چین اولین کشور صادرکننده به ایران که سهم 25 درصدی از کل واردات کشورمان دارد، در شش ماهه سال‌جاری به ارزش 5304 میلیون دلار کالا وارد ایران کرده و این در شرایطی است که سال گذشته در مدت مشابه میزان واردات از چین 5459 میلیون دلار بوده است.

امارات و سهم 17.8 رصدی

دومین کشور صادرکننده کالا به ایران، امارات است. این کشور که 48 درصد میزان صادرات خود به کشورمان را افزایش داده است در آمارهای تجاری میزان صادرات خود به ایران را 3780 میلیون دلار ثبت کرده و این رقم در شش ماهه سال گذشته 2551 میلیون دلار بوده است. در حال حاضر امارات سهم 17.8 درصد بازار وارداتی کشورمان را در اختیار دارد.

گسترش روابط

سال گذشته ترکیه به ارزش 1106 میلیون دلار کالا وارد ایران کرده بود و اکنون با رشد 137 درصدی این رقم به 2618 میلیون دلار رسیده است. ترکیه با داشتن 12.3 از سهم کل بازار وارداتی ایران می‌خواهد روابط تجاری خود را با کشورمان گسترش دهد.

سرمایه‌گذاری مشترک با ترکیه

فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که ترکیه یکی از شرکای خوب تجاری کشورمان است و می‌توان تجارت بین دو کشور را با سرعت افزایش داد. این کشور با تولید محصولات نساجی و قطعات خودرو می‌تواند در شرایط تحریم بهترین دوست کشورمان باشد. از طرفی شنیده شده که برخی از تولیدکنندگان به‌دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با ترکیه هستند.

هند و رشد 55 درصدی

هند هم که توانسته رتبه چهارم صادرات به ایران را ثبت کند، در شش ماهه سال‌جاری 2127 میلیون دلار کالا وارد ایران کرد که این رقم نسبت به سال گذشته 55 درصد رشد داشته است. سال گذشته ارزش واردات از هند 1373 میلیون دلار بوده است. هند در شرایط حاضر 10 درصد بازار وارداتی کشورمان را از آن خود کرده است.

گفته می‌شود یکی از دلایلی که باعث شده روابط تجاری ایران و هند گسترش پیدا کند، بندر چابهار است. از طرفی عنوان می‌شود اگر تعرفه ترجیحی برای دو کشور ایران و هند تعریف شود امکان صادرات و واردات از این کشور بیشتر خواهد شد و می‌توان از پتانسیل بازار هند برای ورود به سایر کشورها استفاده کرد. هدف‌گذاری دولت‌ها این است که روابط تجاری ایران و هند به 20 میلیارد دلار برسد. آمارها نشان می‌دهد متوسط رشد اقتصادی هند طی سه سال گذشته، 7.3 درصد بوده است و پیش‌بینی‌ها بر این است که این رقم به 7.6 درصد افزایش پیدا کند.

چگونه می‌توان کشورهای وارد‌کننده را افزایش داد؟

با این تفاسیر 5 کشور چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان 70 درصد بازار وارداتی ایران را به خود اختصاص دادند. کارشناسان توصیه می‌کنند که کشورهای واردکننده کالا به کشورمان را باید افزایش داد و 70 درصد تجارت نباید به 5 کشور خلاصه شود. در این میان بهترین راهکار برای تعدد کشورهای واردکننده، توسعه صادرات است. زمانیکه صادرکنندگان به کشورهای جدید بروند می‌توانند در زمینه واردات هم تسهیل‌کننده باشند. در حال حاضر ایران به کشورهای چین، ترکیه و امارات بیشترین صادرات را دارد لذا برای تنوع بازار وارداتی نیاز است که صادرکنندگان به کشورهای جدیدتری بروند.

مبادلات تجاری 6 ماهه

 مبادلات تجاری ایران طی شش ماهه سال‌جاری با در نظر گرفتن صادرات کالا و میعانات و همچنین واردات نشان می‌دهد که از نظر ارزشی کاهش 8 درصدی و از نظر وزنی رشد 17.5 به دست آمده است. بر این اساس ارزش مبادلات تجاری ایران در شش ماهه سال‌جاری 42169 میلیون دلار بوده که از نظر وزنی 86576 هزار تن بوده است. اعداد و ارقام مبادلات تجاری در شرایطی است که سال گذشته ارزش مبادلات تجاری 45878 میلیون دلار و وزنی 73652 هزار تن بوده است.

شعبان فروتن عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: واردات کشور تأثیر زیادی از تحریم‌ها نگرفته است و به نظر می‌رسد می‌توان سایر کشورهای اروپایی را در تجارت بین‌الملل دید، از این‌رو دستگاه دیپلماسی با گسترش مذاکرات خود می‌تواند این فرصت را برای تجار فراهم کند.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی امیدوار هستند که امکان توسعه روابط با کشورهای اروپایی بیش از گذشته فراهم شود و به‌طور قطع این امر با پیوستن به FATF محقق خواهد شد.