۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

صادرات غیرنفتی پاسخگوی نیاز کشور نیست/ وقت حذف ارز 4200تومانی فرا رسیده است

۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸
کد خبر: 390622
صادرات غیرنفتی پاسخگوی نیاز کشور نیست/ وقت حذف ارز 4200تومانی فرا رسیده است

یک عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کاهش درآمدهاى نفتى گفت: صادرات غیرنفتى ما هنوز به جایى نرسیده که بتواند ارز صادرات نفت را جبران کند و پاسخگوى نیاز کشور باشد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ سیدرضى حاجى آقامیرى در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت بازگشت ارز صادراتى اظهار کرد: بازگشت ارز حاصل از صادرات از نظر صادرکنندگان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و همانطورکه رییس کل بانک مرکزی اظهار کرده تا کنون حدود 70درصد این ارز به کشور بازگشته است.

وى اضافه کرد: بخش خصوصی همیشه تابع بازگرداندن ارز بود چراکه این چرخه همیشه براى ما درجریان است؛ یعنى باید پول صادرات را برگردانیم تا بتوانیم مجددا خرید و تجارت کنیم اما یک نوع تفکری در ابتدا ایجاد شد مبنی بر اینکه صادرکنندگان ارز خود را به چرخه اقتصادی وارد نمی‌کنند و ما از اساس مخالف این گزاره بودیم و دیدیم که آمارها نیز حرف ما را تایید کردند.

این فعال بخش خصوصى با اشاره به نزدیک شدن نرخ ارز نیما و نرخ ارز آزاد تصریح کرد: نزدیک شدن نرخ ارز نیما و نرخ ارز آزاد باعث تسهیل روند بازگرداندن ارز صادراتی شد و راه صحیح این است که حالا رییس بانک مرکزی در راستای این اقدامات، ارز 4200تومان را نیز حذف کند و یا اینکه نرخ آزاد و سنا و نیما را یک قیمت اعلام کند تا فقط دو نرخ (٤٢٠٠تومانى و یکى شدن نرخ آزاد، سنا و نیما) داشته باشیم، زیرا در این صورت نیز بسیاری از مشکلات اقتصادى برطرف خواهد شد.

میرى همچنین با اشاره به کاهش درآمدهاى نفتى گفت: اگرچه صادرات و درآمدهای نفتی ما کاهش پیدا کرده اما صادرات غیرنفتی پاسخگوی تامین نیاز کشور نیست زیرا تا زمانی که وزارت صمت مجوز واردات و اجازه ثبت سفارش نمی‌دهد به نوعی مانع تقاضا شده است.

او ادامه داد: رییس بانک مرکزی اعلام کرده کسی خریدار ارز نیست اما در اصل نبود تقاضا به خاطر ممنوعیت واردات است.

این عضو اتاق بازرگانى همچنین درباره وضعیت بازار ارز اظهار کرد: قیمت ارز در حال کنترل است چراکه نرخ ارز به صورت طبیعی نزولی نخواهد شد ازین دولت براى بهبود شرایط اقتصادى باید دست از کنترل ارز بردارد تا نرخ به صورت طبیعى در بازار تعیین شود.