۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

اثر منفی ارز 4200تومانی این بار در بازار دارو/ روند تخصیص ارز دولتی به واردات، دشوار شد

۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۰۷
کد خبر: 389917
اثر منفی ارز 4200تومانی این بار در بازار دارو/ روند تخصیص ارز دولتی به واردات، دشوار شد

یک عضو اتاق بازرگانی تهران قاچاق دارو به خارج از کشور را نتیجه تخصیص یارانه دولتی دانست و گفت: ارز 4200تومانی علاوه بر اخلال در بازار کالاهای اساسی مخل بازار دارو هم شده است.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ ناصر ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به خبر قاچاق دارو به خارج از کشور اظهار کرد: با ممنوع شدن واردات دارو، تولید داخل جایگزین آن شد و از همین رو در نیمه نخست امسال با افزایش تولید مواجه شدیم و این جهش تولید منجر به قاچاق دارو به خارج از کشور شد.

وی اضافه کرد: برآورد من این است که حدود 15درصد از دارو‌های ما چه تولید داخل و چه وارداتی قاچاق می‌شود و تنها 85درصد آن مصرف داخلی است و تا روزی که ارز 4200تومانی بر اقتصاد ما حاکم باشد شاهد ادامه این روند خواهیم بود.

ریاحی درباره روند تخصیص ارز دولتی نیز بیان کرد: تخصیص ارز 4200تومانی بسیار سخت شده به طوریکه الان دو ماهی است که برای واردات ارز به صورت مناسب تخصیص داده نمی‌شود، اما می‌دانیم که مقصر این مشکل دولت و یا بانک مرکزی نیست و کاهش صادرات و درآمد‌های نفتی تاثیر خود را در تامین ارز داخل گذاشته است.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: با اینکه می‌گویند تحریم بر دارو تاثیر نگذاشته مخالفم زیرا بانک‌های اروپایی بخاطر تحریم پول منشا ایران را قبول نمی‌کنند و ما همچنان در حوزه نقل و انتقالات بانکی دچار مشکل هستیم و این موضوع بر بازار دارو نیز تاثیر گذاشته است.