۰ نفر

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

تعیین تکلیف افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات در شورای عالی صادرات/ سهم صادرات از مانده تسهیلات بانکی بسیار ناچیز است

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۰
کد خبر: 389364
تعیین تکلیف افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات در شورای عالی صادرات/ سهم صادرات از مانده تسهیلات بانکی بسیار ناچیز است

رییس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات خبر داد: موضوع افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات در حال پیگیری است و بزودی تعیین تکلیف خواهد شد.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ افروز بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره موضوع افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات و تبدیل سرمایه از ریالی به ارزی اظهار کرد: این موضوع از سه طریق در حال پیگیری است؛ افزایش سرمایه صندوق هم از طریق شورای عالی صادرات پیگیری می‌شود و اخیرا نیز در کمیته کارشناسی این شورا مطرح و به اتفاق آراء تصویب شده است، در این راستا هم نماینده بانک مرکزی و هم نمایندگان بخش خصوصی بر ضرورت افزایش سرمایه صندوق تاکید نمودند.

وی ادامه داد: از طریق طرح موضوع در جلسات سران قوا و نیز هیات وزیران نیز  در حال پیگیری موضوع هستیم .

بهرامی تاکید کرد: در ضرورت افزایش سرمایه صندوق به دلیل افزایش تعهدات، عملکرد و ریسک های ناشی از تحریم اتفاق نظر وجود دارد همچنین با توجه به ارزی بودن مقوله صادرات و اینکه بیش از ٩٠ درصد تعهدات صندوق ارزی است، در تبدیل سرمایه از ریال به ارز اتفاق نظر وجود دارد و در حال حاضر صرفا محل تامین منابع مورد بحث است که آن هم به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

 او همچنین در بخش دیگر این گفت‌وگو درباره عمده مشکلات صادراتی کشور توضیح داد: در حال حاضر محدودیت‌های نقل و انتقالات بانکی به دلیل تحریم ها یکی از موانع است البته من معتقدم ما تحریم را دور نمی‌زنیم بلکه راه مدیریت آن را یاد گرفته‌ایم تا بدون اینکه تحریم مانعی ایجاد  کند کار کنیم.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات اضافه کرد: ضمانت‌ نامه های مورد نیاز صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی همچنان با مشکل روبه رو است چراکه کارفرماهای خارجی ضمانت‌های بانکی ما را به خاطر تحریم قبول نمی‌کنند و فعالیت پیمانکاران ما در سایر کشورها با مشکل مواجه شده است

بهرامی با گلایه از پایین بوده سهم صادرات از مانده تسهیلات بانکی گفت: یکی دیگر از موانع اصلی بر سر راه صاردات این است که سهم این بخش از مانده تسهیلات بانکی تنها ٢درصد بوده که این میزان بسیار ناچیز است و به طور حتم باید بررسی شود.

او افزایش قیمت تمام شده و مشکلات تامین  مالی صادرات، اقتصاد بانک محور، مشکلات بازار سرمایه، عدم شفافیت و مناسب نبودن فضای کسب و کار را از دیگر مشکلات فعالان اقتصادی  دانست و تاکید کرد: صادرکنندگان خط مقدم این جنگ اقتصادی هستند و برای بهبود شرایط اقتصادی کشور تمام تلاش خود را می‌کنند زیرا همانطور که شاهدیم در حال حاضر با وجود کاهش درآمد نفتی، نیازهای کشور از طریق صادرات غیرنفتی پوشش داده می‌شود و از همین رو ما نیز حامی صادرکنندگان خواهیم بود.

وی در پایان با اشاره به عقد تفاهم بین ایران خودرو و صندوق ضمانت صادرات بیان کرد: یکی از مشکلات ایران خودرو کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش برای افزایش تولید و صادرات به کشور سوریه است؛ در این راستا تفاهمنامه‌ای بین صندوق ضمانت صادرات و شرکت ایران خودرو بسته شد تا اعتبار خریدار به میزان ١٥میلیون دلار از طریق بانک توسعه صادرات و با ضمانت صندوق ضمانت صادرات به این شرکت تخصیص داده شود و از این طریق ایران خودرو بتواند محصولاتش را به صورت اعتباری به سوریه بفروشد.

بهرامی گفت: این تفاهم نامه اجرایی شده و نمایندگان ما و ایران خودرو امروز عازم سوریه هستند تا کارهای نهایی آن را انجام دهند.