۰ نفر

معاون وزیر صنعت اعلام کرد؛

آمار تجارت خارجى در شش ماه نخست سال/ حذف صادرکنندگان کالاهای اساسی و مواد خام از لیست صادرکنندگان نمونه

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵
کد خبر: 385965
آمار تجارت خارجى در شش ماه نخست سال/ حذف صادرکنندگان کالاهای اساسی و مواد خام از لیست صادرکنندگان نمونه

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: امسال به جهت اهمیت به تولید براى روز ملى صادرات، صادرکنندگان کالاهای اساسی و مواد خام به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب نشدند و از لیست حذف شده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، حمید زادبوم امروز در نشست خبرى خود به مناسبت روز ملى صادرات از افزایش تعداد صادرکنندگان نمونه خبر داد و افزود: در گذشته سقف تعداد صادرکنندگان برتر ۳۰ نفر بود که اکنون به ۵۰ نفر افزایش یافته است.

وى ادامه داد: امسال به جهت اهمیت به تولید براى روز ملى صادرات، صادرکنندگان کالاهای اساسی و مواد خام به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب نشدند و از لیست حذف شده اند. به گفته رییس سازمان توسعه تجارت، حدود ۴۰ تا ۵۰ صادر کننده نمونه امسال انتخاب می شود که تعهدات ارزی و بدهی ارزی هم ملاک سنجش صادر کننده واقع شده است.

زادبوم با ارائه عملکرد تجارت شش ماهه اول امسال تشریح کرد: در ۶ماهه امسال ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار میزان صادرات کشور بوده که از نظر ارزشی ۱۰.۵ درصد کاهش و از نظر وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.

او اضافه کرد: میزان واردات ۶ ماهه کشور نیز در این مدت ۲۱میلیارد و ۲۲۱میلیون دلار بوده که از نظر ارزش ۵.۵ درصد کاهش و وزنی نیم درصد رشد داشته است.

زادبوم درباره علل کاهش صادرات در نیمه اول سال بیان کرد: تقاضای صادرکنندگان برای واقعی سازی نرخ گذاری صادرات در گمرکات، کاهش قیمت صادراتی صنایع دستی که به درخواست خریداران به علت افزایش قیمت ارز صورت گرفته بود از دلایل کاهش ارزش صادرات بود.

 

رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه ممنوعیت صادرات برای کالاهای مشمول دریافت ارز 4200تومانی و  کالاهای اساسی مشمول ممنوعیت صادراتی است، گفت:  هیچ کالای صنعتی و کالای صادرات محور مشمول ممنوعیت صادراتی نیست ضمن اینکه حرکت ما به سمتی است که صادرات کالا از طریق وضع تعرفه کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه نقشه راه تنظیم بازار در وزارت صنعت تدوین شده است و مراحل تکمیلی خود را می گذراند تصریح کرد: همچنین نقش را توسعه صادرات در حال بازنگری است و در صدد هستیم تا این دو نقشه بر هم منطبق شوند و به یک تعادل برسند.

معاون وزیر صنعت در رابطه با پیوستن ایران به سازمان توسعه تجارت جهانی بیان کرد: ایران سال هاست که عضو ناظر این سازمان است؛ سال گذشته به درخواست وزیر صنعت و وزیر امورخارجه از رییس جمهور خواسته شد تا ستاد الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی تجارت ایجاد شود چرا که پیوستن به این سازمان برای برقراری ارتباط تجاری با دنیا یک نیاز است و به همین دلیل رییس جمهور دستور پیگیری تشکیل ستاد الحاق را داد و به دستور وزیر صنعت ستاد هماهنگی الحاق در وزارتخانه تشکیل شد و جلسات آن هر دو هفته یکبار برگزاری می شود تا نحوه عضویت ما در این سازمان پیگیری شود.