۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نارضایتی فعالان صنعت پوشاک در مقابل خوش‌بینی مقامات/ کمبود مواد اولیه و نقدینگی بلای جان صنعت

۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۹
کد خبر: 385120
نارضایتی فعالان صنعت پوشاک در مقابل خوش‌بینی مقامات/ کمبود مواد اولیه و نقدینگی بلای جان صنعت

اگرچه وزیر صمت از وضعیت صنعت پوشاک طی یکسال گذشته اظهار رضایت می‌کند، اما در مقابل فعالان این حوزه معتقدند کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مواد اولیه به بلای جان‌سوز صنعت پوشاک کشور تبدیل شده است.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ رشد 21درصدی صادرات، اقدامات ضربتی انجام شده در جهت جلوگیری از واردات قاچاق و تاکید بر تولید داخل از دستاوردهای یکسال گذشته صنعت پوشاک بوده، با این حساب اگرچه صنایع مختلف از جمله نساجی و پوشاک باید با استفاده از ظرفیت‌های تحریمی، افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات به روزهای طلایی تولید بازگردد ولی این روزها وجود مشکلات تامین مواد اولیه و کمبود نقدینگی و سایر خودنحریمی‌ها دست‌وپای تولیدکنندگان را برای هرنوع تحرکی در جهت رونق تولید بسته است.

نیاز 4میلیارد دلاری صنعت به نقدینگی

در این زمینه مجید نامی به عنوان یکی از فعالان صنف پوشاک و نساجی اظهار کرد: درحال حاضر مهمترین مشکل صنعت نساجی و پوشاک کشور، تامین مواد اولیه و نقدینگی است؛ صنعت نساجی و پوشاک سالانه نیازمند دو میلیارد و 500 میلیون دلار مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات است که با احتساب مواد اولیه ای که در داخل تامین می شود، به حدود چهار میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته وی، طبق آمار بانک مرکزی سرانه مصرف پوشاک هر ایرانی 150 دلار در سال است و با احتساب جمعیت کشور، گردش مالی بالایی دارد و به این ترتیب انتظار می‌رود مسئولان بانک‌ها تعامل بهتری با فعالان این صنعت داشته باشند.

مشکلات فعلی صنعت پوشاک در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است

 همچنین مجید افتخاری عضو انجمن پوشاک نیز با گلایه از وضعیت فعلی صنعت پوشاک بیان کرد: واحدهای صنفی پوشاک به شدت با کمبود مواد اولیه روبرو هستند به نحوی که در 40 سال گذشته چالش کمبود مواد اولیه امروز برای صنایع کشور سابقه نداشته است.

او افزود: دولت می‌توانست در شرایط فعلی با حمایت از تولید کنندگان داخلی بستر لازم را برای توسعه آنها به کار گیرد چراکه تحریم خارجی یک شرایط مناسبی را برای پیشرفت تولید کننده داخلی فراهم آورده، اما در شرایط فعلی تحریم‌های داخلی امکان فعالیت را از تولید کننده داخلی گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه اگر تصمیم جدی برای تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک گرفته نشود فاتحه این صنعت را باید خواند، گفت: در حال حاضر کف کارخانه مواد اولیه کافی وجود ندارد و هیچ کس هم پاسخگوی این شرایط نیست.

افتخاری تاکید کرد: امروز بیش از 95 درصد مشکلات صنعت نساجی کشور متوجه مسائل داخلی است، امروز فقط تولیدکنندگان برای انتقال ارز و خرید بخشی از مواد اولیه خود با مشکلاتی روبرو هستند که آن‌ها را خودشان با راه حل‌هایی حل می‌کنند اما مشکل اساسی مسائل داخلی کشور است که امکان فعالیت را از تولیدککنده گرفته است.

قاچاق رقیب صنعت نساجی و پوشاک

در همین رابطه شیبانی نایب رئیس انجمن صنایع نساجی نیز معتقد است: بزرگترین مشکل ما تحریم های داخلی، محدودیت ها و دستورالعمل‌هایی است که با آن‌ها روبه رو می شویم واگرنه تحریم های خارجی بیشتر به ما کمک کرد و به ما انگیزه داد.

به گفته این فعال صنفی، همچنان قاچاق رقیب صنعت نساجی و پوشاک است و باید کاری کنیم که محصولات داخلی از لحاظ قیمت و کیفیت چنان مطلوب باشد که بتواند با جلب رضایت خریداران داخلی، کالای قاچاق را از فهرست انتخاب مردم حذف کند.

بر اساس این گزارش، این روزها صنایع کشور بیش از هرزمانی فرصت پیشرفت و گرفتن بازار داخل و حتی بازارهای خارجی را دارند اما همچنان برای به حرکت درآوردن چرخ تولید تشنه مواد اولیه و نقدینگی‌اند؛ در این راستا ضرورت دارد تا دولت هرچه سریعتر به کمک صنایع بیاید تا دوباره شاهد بازشدن عرصه برای ورود کالای قاچاق و سود کلان دلال و نابودی تولیدکننده داخلی نباشیم.