۰ نفر

رب‌گوجه‌فرنگی با چاشنی گرانفروشی

۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۴۳
کد خبر: 382528
رب‌گوجه‌فرنگی با چاشنی گرانفروشی

اگر فضا و امکانات کافی در اختیار داشته و اهل پخت‌وپز و ذخیره‌سازی انواع محصولات صنایع غذایی برای فصول سرد سال بوده و با دور اندیشی، خرید گوجه و تولید رب گوجه‌فرنگی نیازتان به این ماده غذایی در فصول سرد سال را تامین کرده‌اید، دیگر دغدغه‌ای برای بالا ماندن یا نوسان نرخ انواع قوطی کنسرو رب گوجه‌فرنگی در بازار ندارید.

 اما این شیوه تامین نیاز خانوارها به مواد غذایی با توسعه زندگی شهرنشینی، کمبود امکانات و لوازم در حال منسوخ شدن است. بر این اساس اغلب خانوارها به‌خصوص شهرنشینان ناچار به تحمل هزینه گرانی یا نوسان قیمت بسیاری از محصولات صنایع غذایی در فصول مختلف سال هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، عرضه چند‌نرخی و رشد قیمت انواع رب‌ گوجه‌فرنگی بسته‌بندی در فروشگاه‌های سطح شهر همچنان ادامه دارد، افت شدید قیمت گوجه‌فرنگی موجب گلایه و زیان کشاورزان شده و با امتناع کارخانه‌های تولید رب از خرید این محصول، نرخ هر کیلوگرم گوجه به800 تا هزار تومان رسیده است. ۱۷۰کارخانه کنسرو در زمینه تولید رب فعالیت دارند و تولید و عرضه زیرپله‌ای این محصول نیز تأمین بخشی از نیاز بازار را به‌خوداختصاص داده است.

چسبندگی قیمت گوجه‌فرنگی به بالا

گوجه‌فرنگی به‌عنوان ماده اولیه اصلی سهم بالایی در سبد هزینه تمام‌شده تولید رب دارد. در واقع افزایش قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به 5هزار تومان و رشد هزینه‌های تامین مواداولیه تولید مانند قوطی  و... آن مستمسکی شد تا تولید‌کنندگان با ارائه مستندات هزینه تمام‌شده تولید به سازمان حمایت، قیمت مصرف‌کننده هر قوطی 800گرمی رب گوجه‌فرنگی را از 7هزار و 500تومان در نیمه‌نخست سال گذشته به 18هزار تومان در نیمه‌دوم سال 97افزایش دهند و در ادامه با گوجه‌فرنگی 7هزار‌تومانی، نرخ خرده‌فروشی این محصول در بازار طی نیمه‌نخست سال 98به22تا 24هزار تومان افزایش یافت. بالا ماندن قیمت رب گوجه‌فرنگی درحالی است که نرخ هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی ربی در 2ماه اخیر از 3هزار و500تومان به 800تا هزار تومان کاهش یافته اما این کاهش نرخ هیچ تأثیری در اصلاح قیمت‌های درج شده روی بسته‌بندی انواع رب گوجه‌فرنگی یا افت قیمت خرده‌فروشی این محصول در بازار نداشته است.

معمای هزینه تمام شده

علاوه بر کاهش قیمت گوجه‌فرنگی، تثبیت و کاهش نرخ ارز نیز، هزینه تمام‌شده برخی مواداولیه وارداتی مورد نیاز تولید‌کنندگان این بخش مانند ورق قوطی و درب آن را کاهش داده است. با وجود این عرضه چند‌نرخی و گرانفروشی انواع رب گوجه‌فرنگی در سایه قیمت‌های مصوب قبلی سازمان حمایت که هنوز هم روی بسته‌بندی این اقلام درج می‌شود، ادامه دارد. از سوی دیگر اکنون برخی برندها رب گوجه‌فرنگی 800گرمی را در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نرخ 11هزار و 500تومان و کمتر از قیمت مصوب 16هزار و 500تومانی درج شده روی بسته‌بندی این محصول عرضه می‌کنند.

رشد 3برابری قیمت گوجه تا رب

  افت قیمت گوجه‌فرنگی و بالا ماندن نرخ انواع رب در بازار حتی گلایه فروشندگان میوه و سبزی را به‌دنبال داشته است؛ به‌نحوی که اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، اعلام کرده است: یک قوطی رب‌ گوجه‌فرنگی ۸۰۰گرمی به قیمت ۲۲ تا 24هزار تومان، بنابر کیفیت و نوع برند به مردم، عرضه می‌شود، قیمت هر کیلوگرم گوجه ربی به 800تا 1000تومان کاهش یافته که این نشان‌دهنده سودجویی کارخانه‌های تولیدکننده این محصول است. تداوم گرانی رب گوجه‌فرنگی در حالی است که طی چند‌ماه اخیر قیمت گوجه‌فرنگی افت قابل‌توجهی داشته و سازمان حمایت موظف به اصلاح نرخ رب گوجه‌فرنگی و درج قیمت اصلاحی در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت‌ها(۱۲۴) بوده است. اما کاهش قیمت رب گوجه‌فرنگی با مقاومت تولیدکنندگان این محصول روبه‌رو شده است به‌نحوی که دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران علت افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی را افزایش نرخ سایر ملزومات تولید رب گوجه‌فرنگی همچون قوطی، درب آسان بازشو، کارتن و شیرینگ عنوان کرده است. محمد میررضوی با بیان اینکه گوجه‌فرنگی ماده اولیه و  اصلی تولید رب است و سهم آن در تولید یک قوطی رب گوجه ۹۸ درصد است گفت: قیمت منطقی کنونی هر قوطی ۸۰۰‌گرمی رب گوجه‌فرنگی بین ۱۶هزار تا ۱۹هزارتومان است. در حالی که محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی عرضه قوطی 800گرمی رب گوجه‌فرنگی با نرخ ۱۳هزار و ۵۰۰ تا ۲۲‌هزار تومان در بازار را با وجود کاهش قیمت گوجه‌فرنگی،غیر‌منطقی قلمداد کرده است.

نبض بازار

با وجود کاهش قیمت گوجه‌فرنگی از 3500 به 800تومان،هر قوطی 800 گرمی  رب گوجه‌فرنگی به نرخ 18تا 24هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر به مشتریان عرضه می‌شود

رسوب نرخ‌ها

 سازمان حمایت به اصلاح نرخ رب گوجه‌فرنگی و درج قیمت اصلاحی در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت‌ها(۱۲۴) موظف شده، اما کاهش قیمت رب گوجه‌فرنگی پس از ارزانی گوجه با مقاومت تولیدکنندگان این محصول روبه‌رو شده است