۰ نفر

اخذ عوارض ۲۵درصدی صادرات سنگ آهن از مهرماه

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱:۰۳
کد خبر: 378627
اخذ عوارض ۲۵درصدی صادرات سنگ آهن از مهرماه

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت اعلام کرد: در صورت تصویب هیات وزیران و به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر، از مهرماه امسال ۲۵درصد عوارض صادرات بر سنگ آهن اعمال می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سیف الله امیری» افزود: برای جلوگیری از خام فروشی، عوارض بر صادرات مواد معدنی و سنگ آهن بر حسب کد تعرفه چهار رقمی وضع می‌شود که برای امسال ۲۵ درصد پیشنهاد شده و در صورت تصویب از مهرماه اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به نیاز نداشتن واحدهای تولیدی داخل به سنگ آهن هماتیت، خاطرنشان‌کرد: در این زمینه مدیریت خواهیم کرد و اگر سنگ آهن هماتیت در کشور مصرفی نداشته باشد تصمیم دیگری اخذ خواهد شد.

امیری تاکیدکرد: هدف از وضع عوارض صادراتی، جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تامین نیاز واحدهای داخل کشور است که رهبر معظم انقلاب و معاون اول رئیس جمهوری نیز بر آن تاکید کرده اند و تاکنون توانستیم این مساله را پیگیری کرده و نتیجه بگیریم.

این مقام مسئول وزارت صنعت ادامه داد: با این تصمیم، خام فروشی سنگ آهن به کمتر از پنج میلیون تن خواهد رسید، این در حالی است که پارسال ۸.۵ میلیون تن سنگ آهن صادر شد.

امیری یادآورشد: در پنج ماه نخست امسال، ۲.۲ میلیون تن محصولات سنگ آهن به ارزش ۵۴۲ میلیون دلار صادر شد که نشان از کاهش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

به گفته وی، پارسال صادرات کنسانتره ۵.۵ میلیون تن، گندله ۲.۸ میلیون تن، آهن اسفنجی حدود ۵۳۴ هزارتن، شمش ۵.۴ میلیون تن و محصولات فولادی سه میلیون تن بوده است.