۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بیش اظهاری 200میلیون دلاری در آمار صادرات نساجی/ بهبود درآمد ارزی درپی گسترش تجارت آزاد

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۵
کد خبر: 378458
بیش اظهاری 200میلیون دلاری در آمار صادرات نساجی/ بهبود درآمد ارزی درپی گسترش تجارت آزاد

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران از بیش اظهاری 200میلیون دلاری در آمار صادرات نساجی سال 97 خبر داد و گفت: بعضی مقامات اصرار دارند صادرات نساجی را بیش از یک میلیارد دلار اعلام کنند درحالیکه آمار واقعی 788میلیون دلار بوده است.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ علیرضا حائری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با گلایه از آمار اعلامی مقامات وزارت صنعت در خصوص صادرات نساجی بیان کرد: وزارت صنعت در سایت خود وزارتخانه میزان صادرات نساجی را در بخش منسوجات 728میلیون دلار و در بخش پوشاک 60میلیون دلار که در مجموع 788میلیون دلار است، اعلام کرده درحالیکه مقامات همین وزارتخانه در مراسم‌های مختلف این رقم را بیش از یک میلیارد دلار اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: 200میلیون دلار رقم کمی نیست که اضافه اعلام کنند اما اگر به این میزان صادرات علاقه داریم باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم نه اینکه بیش اظهاری کنیم.

به گفته حائری، بعضی اوقات میزان صادرات صنایع دیگر را هم با نساجی حساب می‌کنند و آمار ارائه می‌دهند، یعنی با ادغام صنایع در آمار بیش اظهاری می‌کنند برای مثال در سال‌های گذشته مجموع آمار صادرات فرش دستباف را با نساجی اعلام می‌کردند در حالیکه فرش مربوط به حوزه صنایع دستی است و هیچ ارتباطی به نساجی ندارد.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران درباره چشم‌انداز صادرات امسال اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که معادل سال گذشته بتوانیم صادرات داشته باشیم یعنی صادرات نساجی در شش ماه اول به 400میلیون دلار برسد که البته بنابر تجربه، صادرات در نیمه دوم سال رونق بیشتری خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این میزان صادرات مورد رضایت صادرکنندگان حوزه نساجی است گفت: صادرکننده تا جایی که توان داشته باشد صادرات انجام می‌دهد اما این کار صرف تلاش صادرکننده به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و به مسائل داخلی و روابط تجاری نیز مربوط می‌شود.

حائری اضافه کرد: کالای صادرکننده باید از لحاظ کیفیت، قیمت تمام شده و مدل به گونه‌ای باشد که سایر کشور‌ها آن را بپسندد، انجام این اقدامات در حد مطلوب به عهده صادرکننده است، از طرفی رایزنان ما در کشورهای همسایه باید وضعیت و نیاز آن‌ها را به صادرکننده اطلاع دهند.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران  تاکید کرد: اما ایجاد ارتباط دوستانه با سایر کشورها از جمله کارهایی است که باید تیم سیاسی و دیپلماسی کشور بستر مناسب آن را فراهم کنند؛ قراردادهای دوجانبه، ترجیحی و تجارت آزاد با کشورهای همسایه از اقداماتی است که می‌تواند روابط تجاری ما را گسترش دهد، بنابراین بهبود وضع صادرات تلاش چند جانبه می‌طلبد.

حائری در پایان با تاکید بر گسترش تجارت آزاد در جهت بهبود وضعیت صادرات خاطرنشان کرد: ما واردات 1500قلم کالا را ممنوع کردیم که البته واردات برخی از آن‌ها واقعا اتلاف منابع ارزی بود اما به هرحال وقتی واردات کالایی را ممنوع می‌کنیم کشور طرف هم ممنوعیت‌هایی را برای صادرکنندگان ما ایجاد می‌کند، درنتیجه هرچه تجارت آزاد را گسترش دهیم در صادرات و درآمدهای ارزی وضعیت بهتری خواهیم داشت.