۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

اموال صادرکنندگان در بند سازمان امور مالیاتی/ مطالبه صادرکنندگان از بانک مرکزی

۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۱۰
کد خبر: 378202
اموال صادرکنندگان در بند سازمان امور مالیاتی/ مطالبه صادرکنندگان از بانک مرکزی

یک عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بلوکه شدن برخی از اموال صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی گفت: از بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی درخواست داریم تا هرچه سریع‌تر مشکلات مربوط به استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان را حل کنند.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ سیدرضی حاجی آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به بلوکه شدن حدود 2500 میلیارد تومان از اموال صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: متاسفانه در ایران پرداخت ارزش افزوده به عهده تولیدکننده است تا مصرف‌کننده و همین موضوع باعث درگیری صادرکنندگان نیز شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر یکی از معضلات جدی صادرکنندگان، استرداد مالیات بر ارزش افزوده است، زیرا برخی از کالاها از معافیت مالیات بر ارزش افزوده برخوردار بوده و برخی دیگر نیستند و در قانون سازمان امور مالیاتی برای استرداد ارزش افزوده مالیاتی ابتدا باید دفاتر بررسی شوند.

وی ادامه داد: ابتدا قرار بود کالاهای صادراتی از پرداخت مالیات معاف باشند، حتی مقامات مختلف نیز بارها اظهار کردند که مالیات به کالای صادراتی تعلق نمی‌گیرد و باید مبلغ آن بازگردانده شود اما الان اعلام کرده‌اند که این بازگشت منوط به تسویه حساب مالیاتی صادرکننده است.

به گفته حاجی آقا میری، بر اساس توافقنامه‌ای که بین اتاق و سازمان امور مالیاتی انجام گرفته بود قرار شد این سازمان 80درصد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان را پرداخت کرده و تسویه 20درصد مابقی را به زمان رسیدگی به دفاتر موکول کند؛ اما از زمانی که برگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد مطرح شده، دولت تصمیم گرفته تا پرداخت هر گونه مشوق صادراتی و پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان را منوط به بازگشت ارز صادراتی کند.

وی افزود: در این میان صادرکنندگانی که ارز را به چرخه اقتصادی برنگردانند یا بانک مرکزی پرونده رفع تعهد ارزی آنها را تائید نکند، با توقف استرداد مالیات بر ارزش افزوده و منع مشوق‌های صادراتی مواجه خواهند شد.

این فعال بخش خصوصی در پایان خواستار شد تا بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی هرچه سریع‌تر مشکلات مربوط به استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان را حل کنند.