۰ نفر

رییس اتاق ایران و چین در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

بیش از نصف ارز صادراتی به چرخه رسمی بازنگشته است/ بخش خصوصی تنها مقصر نیست

۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۰۱
کد خبر: 378187
بیش از نصف ارز صادراتی به چرخه رسمی بازنگشته است/ بخش خصوصی تنها مقصر نیست

رییس اتاق مشترک ایران و چین گفت: طبق آمار ارائه شده، بیش از نصف ارز صادراتی به چرخه رسمی کشور بازنگشته است که در این زمینه باید عملکرد صادرکنندگان جداگانه بررسی شود.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر لزوم بررسی عملکرد صادرکنندگان به صورت جداگانه به جهت شفاف‌سازی میزان ارز صادراتی بازگشته، اظهار کرد: بیش از 70درصد صادرات غیر نفتی ما توسط شرکت‌هایی انجام می‌شود که یا دولتی هستند یا مدیران منصوب دولتی دارند یعنی همان خصولتی‌ها؛ در نتیجه باید 70درصد از 40میلیارد دلار صادرات انجام شده طی سال گذشته که چیزی حدود 28میلیارد دلار است، به چرخه اقتصاد بازگشته باشد.

وی اضافه کرد: حدود 18.5میلیارد دلار ارز صادراتی تا کنون به کشور بازگشته، اما مشخص نیست که از این میزان نقش شرکت‌های تحت فرمان دولت و سایر صادرکنندگان در عدم بازگشت ارز صادراتی چقدر بوده است؛ بنابراین باید نقش بخش‌های مختلف یعنی خصوصی‌ها، دولتی‌ها، خصولتی‌ها و تعاونی‌ها در این آمار مشخص شود تا بتوانیم دلیل مقاومت برخی در برابر بازگشت تمام ارز صادراتی را بدانیم.

رییس اتاق مشترک ایران و چین درباره برخی دلایل عدم بازگشت تمام ارز حاصل از صادرات، توضیح داد: مقداری از این عدم بازگشت‌ها توجیه قابل قبولی دارد، مثلا صادرات فرش و صنایع دستی که فروش و بازگشت ارز حاصل از آن‌ها مدت زیادی طول می‌کشد اما بخش عمده‌ای از صادرات مثل میعانات گازی، بازگشت ارزشان در کمتر از سه ماه نیز امکان‌پذیر است.

حریری ادامه داد: دلیل دیگر برای توجیه عدم بازگشت ارز صادراتی روان نبودن و یا عدم وجود سیستم بانکی مناسب است، چراکه سامانه‌های جایگزین نمی‌توانند صد درصد جای سیستم بانکی را بگیرند.

به گفته این فعال بخش خصوصی، همه تجار موافق بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور هستند اما در عمل عکس این را شاهد هستیم، بنابراین آمار ارائه شده باید با جزییات مشخص شود که هر کس چقدر ارز بازگردانده و دلیل عدم بازگشت مابقی ارزها چه بوده تا بتوان برایشان تصمیم‌گیری کرد.

حریری با بیان اینکه مجموع ارز صادرات غیر نفتی کمتر از نیمی از ارزی است که صرف قاچاق و خروج سرمایه می‌شود، تصریح کرد: میزان قاچاق کالا و نیز خروج سرمایه از ایران بالا است که ارز این بخش از محل فروش صادرات غیر نفتی حاصل می‌شود، از طرف دیگر صادرات تجار به این معنا است که ارزشان را وارد کرده‌اند، اما مسئله اینجا است که ارزها به چرخه رسمی کشور بازنگشته‌اند و نمی‌توانیم بگوییم مقصر فقط بخش خصوصی است.