۰ نفر

عسل‌های تقلبی گران‌تر فروخته می‌شوند! ‌

۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۱۱
کد خبر: 377699
عسل‌های تقلبی گران‌تر فروخته می‌شوند! ‌

قیمت عسل اصل کیلویی 50‌هزار تومان است، اما مردم برندهای تقلبی را بالاتر از 100 ‌هزار تومان می‌خرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، این موضوع را سعادت علی نیا، معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان ‌رضوی اعلام کرده است. محمدعلی کمالی، رئیس انجمن علمی زنبور عسل هم با تأیید این موضوع  می‌گوید:« اتفاقا برندهای تقلبی برای این‌که وانمود کنند عسل‌شان اصل است، اقدام به ‌گرانفروشی می‌کنند و این حربه در بازار ایران جواب داده است!‌ او همچنین خبر می‌دهد که به‌زودی کندوهای زنبورعسل شناسنامه‌دار می‌شوند و می‌توان کیفیت ‌عسل آنها را با بارکدهایی ردیابی کرد.

 ‌ماجرای عسل‌های اصل و تقلبی

‌«بازار عسل مغشوش و غیرشفاف است.» این حرف را کمالی، رئیس انجمن علمی زنبور عسل می‌زند ‌و می‌گوید: «این روزها بازار عسل روزهای پریشانی را سپری می‌کند، چون افراد زیادی ‌هستند که به صورت غیرعلمی و غیربهداشتی به تولید عسل‌های تقلبی مشغول هستند و محصولات خود ‌را به نام عسل واقعی عرضه می‌کنند. از طرف دیگر این برندهای تقلبی با قیمت‌های گزاف محصولات ‌خود را به فروش می‌رسانند، برای این‌که مردم اطمینان حاصل پیدا کنند محصولات‌شان به دلیل قیمت ‌گزافی که دارد، اصل است.‌»

رئیس انجمن علمی زنبور عسل درباره این‌که آیا می‌توان به خرید عسل‌های واقعی و اصل امیدوار ‌بود می‌گوید: «برخلاف آن‌چه تصور می‌شود، ما در کشورمان پتانسیل بالایی برای تولید ‌عسل اصل داریم. دشواری تشخیص عسل اصل از تقلبی باعث شده که افراد سوءاستفاده‌گر اقدام به ‌تولید عسل‌های تقلبی کنند. این درحالی است که برای تشخیص عسل‌های تغذیه‌ای، عسل‌های ‌محیطی، عسل‌های دست‌ساز و عسل‌های تقلبی حتما به آزمون‌های آزمایشگاهی نیاز داریم و اصلا ‌این‌طور نیست که بتوان با دیدن قیافه عسل‌ها تشخیص داد آنها اصل هستند یا تقلبی.‌» او ادامه می‌دهد: «این روزها ما می‌بینیم که برندهای تقلبی عسل‌های خود را با مبالغ گزاف کیلویی ‌‌120 تا 150‌هزار تومان می‌فروشند در صورتی که قیمت هر کیلو عسل اصل بین 50 تا 65‌هزار ‌تومان است.»‌

این درحالی است که متولی برخورد با عسل‌های تقلبی وزارت بهداشت و درمان است که باید با ‌واحدهای فاقد برند، بسته‌بندی و شناسنامه برخورد کند، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.‌

    برای تشخیص عسل‌های تغذیه‌ای، عسل‌های ‌محیطی، عسل‌های دست‌ساز و عسل‌های تقلبی حتما به آزمون‌های آزمایشگاهی نیاز داریم و اصلا ‌این‌طور نیست که بتوان با دیدن قیافه عسل‌ها تشخیص داد آنها اصل هستند یا تقلبی

توانایی تولید عسل به مقادیر زیاد را داریم

رئیس انجمن علمی زنبور عسل می‌گوید:« برخلاف آن‌چه مطرح می‌شود ما توانایی زیادی برای تولید ‌عسل داریم و زنبورداران ما می‌توانند عسل طبیعی تولید کنند.‌»

کمالی درباره این‌که زنبورهای عسل از کجا تغذیه می‌شوند، می‌گوید: «تعداد زیادی از زنبورداران برای ‌تغذیه زنبورهای خود به ییلاق و قشلاق می‌روند؛ یعنی در تابستان‌ها نقاط سردسیر را انتخاب می‌کنند و ‌در زمستان به مناطق گرمسیر می‌روند.»

‌ او توضیح می‌دهد: «اطراق زمستانی زنبورداران در نوار جنوبی کشور از بهبهان گرفته تا عسلویه ‌و گاوبندی است. در تابستان هم به مناطقی مثل کردستان می‌روند و حتی در برخی از نقاط شمالی استان ‌تهران اطراق می‌کنند. اتفاقا برخلاف آن‌چه در تصور عموم وجود دارد در کشور ما امکان تولید عسل به ‌مقادیر زیاد امکانپذیر است، چون مراتع خوب و پوشش‌های گیاهی مناسب برای تغذیه زنبورها داریم. البته ‌برخی باغدارها و مزرعه‌دارها برای اجاره دادن زمین‌های خود به زنبورداران با آنها همکاری نمی‌‌کنند.‌»

او تأکید می‌کند: «با این‌که سال‌هاست وزارت کشاورزی توصیه اکید کرده که مرتع‌داران و باغداران ‌برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل واقعی به زنبورداران کمک کنند، اما همچنان مشکلات پابرجا ‌است و برخی از آنها حاضر نمی‌شوند مزارع خود را در اختیار زنبورداران قرار دهند.

با توجه به ‌این‌که در کشور ما توانایی تولید عسل به مقدار فراوان وجود دارد، امیدواریم بتوانیم با توسعه این ‌صنعت جلوی متقلبان را بگیریم. ضمن این‌که امسال هویت‌گذاری کندوهای عسل نیز در دستور کار است ‌و این وظیفه برعهده اتحادیه مورد نظر است. با شناسنامه‌دار کردن زنبورداران، تولیدات آنان قابل ‌ردگیری و ساماندهی است تا از تولید عسل تقلبی جلوگیری شود.»‌