۰ نفر

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات در دستور کار دولت/ ضرورت تبدیل سرمایه ریالی به ارزی

۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۹
کد خبر: 377663
افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات در دستور کار دولت/ ضرورت تبدیل سرمایه ریالی به ارزی

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: بحث افزایش سرمایه صندوق را از 4 ماه پیش مطرح کرده‌ایم و تا جلسات سران قوا پیش برده‌ایم، کلیات موضوع به تصویب رسیده و بحث تامین منابع مطرح است.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ افروز بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه ماموریت اصلی صندوق ضمانت صادرات پوشش ریسک‌های سیاسی و تجاری است که صادرکنندگان در روند صادرات با آن مواجه هستند، اظهار کرد: اگر هر کدام از این ریسک‌ها اگر اتفاق بیفتد بازگشت منابع حاصل از صادرات کالا و خدمات صادرکنندگان با مشکل رو به رو می‌شود.

وی ادامه داد: بدین منظور در همه کشورها، موسسات بیمه صادراتی تشکیل و صندوق ضمانت صادرات هم در سال 52 در ایران ایجاد شد اما در سال‌های اخیر تحولات متعددی در قوانین بین‌المللی و حوزه تجارت خارجی به وجود آمده اما قانون نحوه اداره صندوق تغییر اساسی پیدا نکرده و متناسب با نیاز روز صادرکنندگان و ملاحظات شرایط امروز دیده نشده است.

بهرامی تاکید کرد: صندوق در اولین برنامه خود تصمیم دارد که قانون نحوه اداره صندوق را بازنگری و راهبردهای آن را برای توسعه حمایت هرچه بیشتر از صادرکنندگان در زمان تحریم بازنویسی کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از افزایش سقف اعتباری به 30میلیون دلار برای هر مشتری خبر داد و گفت: اگر بتوانیم از منابع صندوق توسعه ملی یا هر منبع دولتی، سرمایه صندوق را حداقل به میزان سایر کشور‌ها افزایش دهیم عملکرد بهتری خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: صندوق‌های مشابه در سایر کشور‌ها تا 7 برابر سرمایه‌شان پوشش ریسک می‌پذیرند اما ما بیش از 20برابر سرمایه ثبتی خود ریسک می‌پذیریم و با این وجود عملکرد خوبی هم داشته‌ایم، به طوریکه در 5ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 66درصد رشد داشتیم و متناسب با شرایط تحریمی خدمات جدیدی ارائه کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسئول، اگرچه از لحاظ ارزشی بیش از 90درصد مشتریان صندوق شرکت‌های پتروشیمی هستند اما از منظر تعداد، بیشتر مشتریان را صنایع و شرکت‌های کوچک تشکیل می‌دهند؛ از این رو اگر سرمایه صندوق افزایش یابد به صنایع و شرکت‌های کوچک خدمات بیشتری ارائه خواهیم داد هرچند در حال حاضر هم مشتری نیست که به صندوق مراجعه کند و از خدمات ما بی‌بهره بماند.

بهرامی با بیان اینکه صندوق از ابتدای سال تا کنون یک میلیارد دلار پوشش ریسک صادرکنندگان را به عهده گرفته‌است، تصریح کرد: بحث افزایش سرمایه را از 4 ماه پیش مطرح کرده‌ایم و تا جلسات سران قوا پیش برده‌ایم، کلیات موضوع به تصویب رسیده اما درمورد منابع تامین 200میلیون دلار افزایش سرمایه، موضوع را هم از صندوق توسعه ملی و هم منابع اوراق خزانه دولتی پیش خواهیم برد.

وی در پایان ریالی بودن سرمایه صندوق ضمانت صادرات را یکی از عمده‌ترین مشکل‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بیش از 95درصد تعهدات صندوق، ارزی و منابع ما ریالی است، با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی سرمایه صندوق و حمایت‌های ما نیز کم می‌شود

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد: اگر این امکان وجود داشته باشد که سرمایه صندوق ارزی باشد مسئله سقف اعتباری حل خواهد شد؛ این موضوع نیازمند اصلاح اساسنامه صندوق است، به زودی موضوع را پیگیری‌ خواهیم کرد تا هم سقف صندوق افزایش یابد و هم به منابع ارز تبدیل شود.