۰ نفر

رییس مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد؛

80درصد از تولیدات فرش دستباف کشور صادر می‌شود/ مهلت 7ماهه صادرکنندگان فرش برای رفع تعهد ارزی

۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶
کد خبر: 374457
80درصد از تولیدات فرش دستباف کشور صادر می‌شود/ مهلت 7ماهه صادرکنندگان فرش برای رفع تعهد ارزی

رئیس مرکز ملی فرش ایران از صادرات 80درصدی فرش دستباف تولیدی خبر داد و گفت: صادرکنندگان فرش برای رفع تعهد ارزی 7ماه مهلت دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ فرشته دست پاک امروز در نشست خبری برنامه‌های مرکز ملی فرش دستباف ایران در بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف با اشاره به فعالیت 2میلیون نفر در حوزه فرش دستباف بیان کرد: در این حوزه با کمترین سرمایه‌گذاری می توان ارزش افزوده ایجاد کرد و از آنجا که فرش کالایی ۱۰۰ درصد ایرانی است و امسال نیز با عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری نام گذاری شده است، در طول برگزاری این نمایشگاه برنامه‌های ویژه ای داریم.

وی از صادرات 80 درصدی تولیدات فرش دستباف کشور خبر داد و افزود: فرش دستباف ایران بعد از نفت دومین کالای تحریمی است، به همین دلیل با توجه به تحریم شدن فرش دستباف کشورمان صادرات 29 درصدی فرش به آمریکا را از دست داده‌ایم.

دست‌پاک در رابطه با صادرات فرش به آلمان اظهار کرد: میزان صادرات فرش به آلمان 12درصد است و با توجه به فعال بودن اتحادیه فرش در این کشور و نیز وجود انبارهای بزرگ فرش دستباف در هامبورگ آلمان، توانسته‌ایم همچنان این حجم از صادرات به آلمان را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد:‌ البته مشکلات ارزی و مسائل ناشی از نقل و انتقالات مالی ناشی از تحریم‌ها بر صادرات فرش به سایر کشورها بی‌تاثیر نبوده اما به دنبال جایگزین کردن کشورهای دیگر مثل کشورهای آ س آن هستیم.

افزایش 3برابری بودجه بیمه قالیبافان

رئیس مرکز ملی فرش ایران در رابطه با بودجه اختصاص یافته از سوی مجلس برای بیمه قالیبافان گفت: در بودجه امسال مبلغ 1888 میلیارد ریال از سوی مجلس برای بیمه قالیبافان در نظر گرفته شد که این رقم در مقایسه با سال گذشته حدود 3 برابر افزایش یافته است.

دست‌پاک گفت: مجلس شورای اسلامی بودجه اختصاص یافته برای بیمه قالیبافان را به دولت ابلاغ کرده اما هنوز با توجه به شرایط جنگ اقتصادی تخصیصی انجام نشده است.

رایزنی صادرکنندگان فرش برای افزایش مهلت رفع تعهد ارزی

دست‌پاک با اشاره به سیاست رفع تعهد ارزی تصریح کرد: پیمان سپاری ارزی در صادرات فرش آسیب جدی به این بخش وارد کرد اما ما به دنبال آن هستیم که مدت زمان پیمان سپاری ارزی را برای فرش دستباف افزایش دهیم، به طوری که صادرکنندگان فرش به مدت 7 ماه فرصت دارند تا ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند البته رایزنی‌هایی انجام شده تا این مدت زمان به یک سال افزایش یابد.

او با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اینکه صادرات زیر یک میلیون دلار معاف از موضوع پیمان سپاری است، گفت: البته صادر کنندگان می‌توانند از این مورد هم بهره بگیرند.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: روز نخست این نمایشگاه که از سوم شهریور اغاز می شود با نام فرش دستباف و رونق تولید و روز دوم با عنوان فرش دستباف اینده و صلح جهانی و روز سوم یعنی پنجم شهریور با عنوان فرش دستباف و هویت تاریخی نام‌گذاری شده است.