۰ نفر

رییس سازمان توسعه تجارت خبر داد؛

سهم کالاهای ایرانی، معادل ۳درصد از کل واردات همسایه‌ها/ صادرات ترکیه به ایران تنها ۲۰۰میلیون دلار افزایش یافت

۲۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰
کد خبر: 373959
سهم کالاهای ایرانی، معادل ۳درصد از کل واردات همسایه‌ها/ صادرات ترکیه به ایران تنها ۲۰۰میلیون دلار افزایش یافت

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: امروز آمارهای تجارت جهانی نشان می‌دهد که با وجود عضویت ۱۶۴ کشور در سازمان تجارت جهانی، همچنان بالغ بر ۸۰ درصد از تجارت جهان در سطح منطقه‌ای انجام می‌شود و این در حالی است که سهم کالاهای ایرانی در بازار منطقه، تنها سه درصد از کل واردات همسایه‌ها را تشکیل می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا مودودی اظهار کرد: ایران باید تلاش کند با برقراری پیمان‌ها و قراردادهای جدید، به سمت تعرفه ترجیحی حرکت کند و از این طریق نفوذ خود در منطقه را بالا ببرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به دو گروه متفاوت از همسایه‌های ایران، تصریح کرد: گروهی از همسایگان ما در شرایطی نیستند که بتوان با آنها تجارت با تعرفه‌ ترجیحی را پیش برد. برای مثال افغانستان یا عراق در حال حاضر کالای صادراتی خاصی ندارند که بتوان در ازای دریافت امتیاز صادراتی، برای واردات کالاهایشان امتیازی در نظر گرفت. جدای از آن ایران حضوری قدرتمند در این بازارها دارد و در صورت حفظ هشیاری می‌توان همین شرایط را حفظ کرد.

مودودی ادامه داد: برخی از دیگر کشورها همچون ترکیه جزو بهترین گزینه‌های ایران برای تجارت با تعرفه ترجیحی هستند. با وجود انتقاداتی که صورت گرفته، قراردادی که از چند سال قبل میان ایران و ترکیه نهایی شده، به هیچ عنوان منفی نیست و نتایج مثبت خود را نشان داده است.

وی در این باره توضیح داد: در طول سه سال، میزان صادرات ترکیه به ایران تنها ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته و این در حالی است که اگر ما قرارداد جدیدی امضا نمی‌کردیم نیز همین روال اتفاق می‌افتاد. این در حالی است که صادرات ما به ترکیه افزایش یافته است. جدای از آن کالاهای وارداتی ما از ترکیه، در گروه‌هایی بودند که تعرفه بسیار پایینی داشتند. یعنی مواد اولیه یا کالاهایی که ورودشان به کشور نیاز بود. از این رو با کنار گذاشتن تعرفه‌ها یا تغییر در آنها، اتفاق منفی رخ نداد و حتی به تعمیق حضور ایران در بازار ترکیه کمک کرد.

مودودی خاطرنشان کرد: برای آنکه بازار کالاهای صادراتی ایران، تضمین شود باید از تمام ابزارها استفاده کنیم و یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه، استفاده از ظرفیت بازار کشورهای همسایه است.

 جدیدترین آمارهای تجاری ایران نشان می‌دهد در کنار چین، عراق و ترکیه اصلی‌ترین شرکای تجاری کشور هستند.

آمارهای تجاری حاکی از آن است تراز تجاری ایران در تجارت با بسیاری از کشورهای همسایه، مثبت بوده و میزان صادرات کشور به آنها از واردات بیشتر بوده است.