۰ نفر

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و هند به ۳۰میلیارد دلار

۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۳۴
کد خبر: 373594
افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و هند به ۳۰میلیارد دلار

بر اساس چشم انداز ترسیمی حجم مبادلات تجاری ایران و هند باید به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند در بوشهر گفت: پارسال در مجموع حجم مبادلات تجاری ایران ۱۸ میلیارد دلار گزارش شده که این مقدار  به مراتب ظرفیت زیادی برای افزایش دارد.

محمد حق بین قمی افزود:درجمهوری اسلامی ایران  همه چیز برای تبادلات تجاری با هند مهیاست و ما همواره هند را یکی از حوزه های کاری و تجاری خود می دانیم.

وی یادآورشد: باتوجه به تحریم های هوشمند  کار سخت تر شده واکنون جنگ اقتصادی است و در چنین شرایطی باید شبانه روزی فکر چاره و راهکار برای عبور از موانع باشیم.

حق بین قمی ادامه داد: باید با پیدا کردن راه های عبور زمینه خرید و فروش کالا بین ایران و هند فراهم شود.

وی گفت: در این راستا راه اندازی خط کشتیرانی بین بوشهر و هند نیز به درخواست فعالان اقتصادی استان بوشهر مطرح  شده که باید در تعامل با طرف هندی زمینه تحقق این مهم فراهم‌ شود.

وی اظهارکرد: ایران همواره با هند رابطه خوب و رو به توسعه ای داشته که چنین سابقه ای ظرفیتی برای توسعه بیش از پیش حجم مبادلات تجاری محسوب می شود.

حق بین قمی یادآورشد:در ایران و بویژه استان بوشهر تولیدات کشاورزی از جمله خرما و از طرف هند اقلامی از جمله برنج و چای ظرفیت های ارزشمند برای توسعه مبادلات تجاری این دو کشور محسوب می شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر نیز گفت: این منطقه پنج هزار هکتار زمین با قابلیت استفاده برای صنایع مختلف دارد که می تواند مورد استقبال سرمایه گذاران خارجی از جمله  هندی ها  قرار گیرد.

حسین نامور افزود: اکثر این محدوده متصل به دریا است و به طور طبیعی می تواند مزیت های زیادی داشته باشد.

وی یادآور شد: در زمینه تولید خودرو نیز با توجه به معافیت های منطقه ویژه استان بوشهر یک ظرفیت ارزشمند است.

رئیس انجمن خرما استان بوشهر گفت: هند با واردات سالانه ۵۰۰ هزار تن خرما از بزرگ وارد کنندگان این محصول در جهان است.

نادر خدادای افزود: هند از شهریور پارسال تا مرداد امسال حدود ۱۵۷ هزارتن خرما از ایران وارد کرده که تنها پنج هزار تن آن سهم استان بوشهر است.

وی ادامه داد: باتوجه به بالا بودن تعرفه صادرات این محصول به هند کاهش تعرفه می تواند زمینه ساز افزایش حجم صادرات خرمای ایران به هند شود.