۰ نفر

معمای گوجه‌فرنگی ارزان و رب گران!

۲۰ مرداد ۱۳۹۸، ۷:۱۵
کد خبر: 372743
معمای گوجه‌فرنگی ارزان و رب گران!

گوجه فرنگی ارزان، رب گران. این خلاصه انتقادهای تعدادی از شهروندان است که مطرح کرده اند. یکی از شهروندان می گوید: «برخی افراد معتقدند که کارخانجات تولیدی رب گوجه فرنگی به بهانه خرید گوجه فرنگی با قیمت بالا در فصل زمستان، قیمت هر قوطی رب یک‌کیلویی را بسته به برند تولیدکننده، بین20 تا 25 هزار تومان افزایش داده اند و هم اکنون که فصل برداشت گوجه فرنگی رسیده و این محصول به قیمت کیلویی 800 تا 1000 تومان در بازار عرضه می شود هم شرکت‌های تولیدکننده برای پایین آوردن قیمت رب هیچ اقدامی انجام نمی دهند و به دلیل نبود نظارت، سودهای میلیاردی به جیب‌شان سرازیر می شود.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، برای بررسی این موضوع ابتدا با «علیرضا بوستانی» رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی تماس می گیریم. بوستانی در این باره توضیح می‌دهد: «ما این انتقاد را قبول داریم و معتقدیم اگر گوجه کیلویی 800 تومان خریداری می شود، رب باید با قیمتی کمتر از 20 تا 25 هزار تومان به دست مردم برسد اما این تمام موضوع نیست. زیرا تا ابتدای خرداد امسال، رب‌های موجود در بازار با قیمت قدیم گوجه فرنگی که کیلویی 2000 تومان بود تولید شده و هنوز رب‌های تولیدی با گوجه فرنگی 800 تومانی وارد بازار نشده است. اگر تاریخ تولید یک قوطی رب تا ابتدای خرداد روی قوطی درج شده باشد، قیمت 20 تا 25هزارتومانی برای هر قوطی یک کیلویی صحیح است؛ ولی اگر همین محصول در ماه‌های بعد که قیمت گوجه فرنگی با توجه به فصل برداشت در استان کاهش یافته تولید شده باشد، نباید قیمت آن را 20 هزار تومان اعلام کنند و قیمت باید تغییر کند. با توجه به تجربه و برآوردهای حرفه‌ای، قیمت منطقی برای یک قوطی یک‌کیلویی رب که با گوجه کیلویی 800 تا هزار تومان تولید و آماده شده، 15هزار تومان است و نباید با قیمتی بیش از این، ارائــه شود. ضمن این که کارخانجات تولید موادغذایی به دلیل رقابت بسیاری که بین‌شان وجود دارد، سعی در فروش ارزان‌تر محصول دارند، نه این که محصول خود را گران تر عرضه کنند.»

رب گوجه‌فرنگی به زودی ارزان می شود

در ادامه به سراغ «عباس اخوان» رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می رویم. اخوان در این باره می گوید: «همان‌طور که می‌گویید، گوجه فرنگی در ماه‌های قبل با قیمت 1800 تا  2000تومان ارائــه و خریداری می شده ولی قیمت امروز گوجه فرنگی حدود 800 تا هزار تومان است و این کاهش قیمت در گوجه فرنگی بیانگر این است که قیمت رب هم باید کاهش داشته باشد و دلیل این که چرا قیمت رب کاهش نداشته و با همان قیمت قبل فروخته می شود، نیاز به بررسی دارد. منتها به‌شکل کلی پیش بینی ما این است که به زودی قیمت رب کاهش خواهد داشت.» اخوان درباره چگونگی قیمت گذاری رب هم توضیح می‌دهد: «قیمت گذاری به انجمن ها واگذار شده اما زمانی می توان قیمت گذاری موثری داشت که تمام الزامات تولید ثابت باشد و مثلا در خصوص مواد اولیه تولید رب، تفاوت و تغییرات زیادی وجود دارد و قیمت‌گذاری سخت است. ما در سطح استان به انجمن صنایع تبدیلی پیشنهاد داده ایم که برای تنظیم و ثابت نگه داشتن قیمت محصولات، به‌خصوص محصولاتی که روزانه مورد استفاده مردم است مثل قند و شکر، روغن، رب و ماکارونی، اقداماتی انجام دهند ولی برای اجرایی شدن این تمهیدات، باید به صورت کشوری تصمیماتی گرفته و اقداماتی انجام شود و قیمت گذاری جزیره ای بی‌فایده است.»

قانون جریمه کارخانجات برای گران‌فروشی باید اصلاح شود

اخوان در ادامه و در توضیح چگونگی برخورد با کارخانجات گران‌فروش، به یک نقص در قانون نظام صنفی اشاره می کند و می‌گوید: «در قانون نظام صنفی یک اشکال وجود دارد و آن این است که در زمینه درج نکردن قیمت و تخلفات اقتصادی، چه برای یک کارخانه بزرگ و چه برای یک سوپرمارکت کوچک در سطح شهر، مبلغ 97 هزار تومان جریمه در نظر گرفته می شود. طبیعتا این مبلغ برای کارخانه ای که گردش مالی بالایی دارد به هیچ عنوان مهم و بازدارنده نیست و اتفاقا باعث اصرار بر انجام تخلف می شود، ولی برای یک فروشگاه کوچک سنگین است و خلاصه شرایط، نابرابر و غیرمنصفانه است. ما در این زمینه هم گزارشی به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده ارسال کرده‌ایم  و این سازمان نیز نامه ای به تعزیرات حکومتی فرستاده است تا تجدیدنظری در این خصوص، به نفع مصرف کننده صورت گیرد.