۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قاچاق لوازم خانگی دور از چشم نهاد‌های نظارتی/ عرضه برند قلابی به قیمت اصلی!

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۴
کد خبر: 370985
قاچاق لوازم خانگی دور از چشم نهاد‌های نظارتی/ عرضه برند قلابی به قیمت اصلی!

این روزها فعالان بازار لوازم خانگی مدام هشدار واردات محصولات لوازم خانگی به صورت قاچاق را می‌دهند که بیشتر در سایه عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی شیوع پیدا کرده است.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ با گران شدن محصولات لوازم خانگی و همچنین ممنوعیت واردات از ابتدای سال گذشته قاچاق محصولات تقلبی رواج بیشتری پیدا کرد و از طرفی دیگر نبود نظارت کافی بر درگاه‌های اصلی این موضوع مانند شهر‌های مرزی، منجر به شیوع این فساد شد.

در این زمینه مرتضی میری به عنوان رییس اتحادیه لوازم خانگی از تغییر مارک قلابی محصولات داخلی خبر داد و گفت: این روزها به دلیل کمبود لوازم خانگی خارجی در کشور، برند محصولات داخلی را عوض کرده و مارک برند‌های پرطرفدار را به آن‌ها الصاق و هم قیمت برند خارجی عرضه می‌کنند.

وی همچنین به نبود نهاد ناظر در این چرخه اشاره کرد و افزود: قاچاق لوازم خانگی این روزها به دور از چشم دستگاه‌های نظارتی رخ می‌دهد و از آنجا که این فعالیت‌ها درآمد مشخصی ندارند و از راه‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند قابل رصد نیستند.

در ادامه محمدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی تخمین میزان قاچاق را غیرممکن دانست و افزود: بازار نشان می‌دهد که واردات محصولات لوازم خانگی به صورت قاچاق نسبت به ماه‌های پیش افزایش یافته اما میزان آن قابل بررسی نیست.

وی ممنوعیت کامل واردات و کاهش برندهای کره‌ای در بازار را عمده‌ترین دلایل شیوع قاچاق عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت لوازم خانگی باعث شده که واردات غیر قانونی این محصول برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی داشته باشد.

به گفته غزنوی، از آنجا که در مرز غربی ایران قیمت لوازم خانگی از 2 تا 5 میلیون تومان نسبت به تهران ارزان‌تر است، خیلی از مردم برای خرید لوازم خانگی به بانه می‌آیند و ترجیح می‌دهند محصول ارزان‌تر بدون توجه به گارانتی تهیه کنند.

بر اساس این گزارش، مجموعه اقدامات مبارزه با قاچاق در چندسال گذشته موجب فراهم شدن فضای مناسب برای سوق یابی به سمت تامین محصولات مورد نیاز خانوار از خارج از کشور و به خصوص به روش غیرقانونی و قاچاق شده است؛ بدین ترتیب برای جلوگیری از این معضل از یک طرف دولت باید با برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان اقتصادی کشور به شکل صحیح و کاربردی به دنبال حمایت از تولید داخل باشد و از طرف دیگر سایر دستگاه های اجرایی هم برای با برنامه ای منسجم و راهبردی در تحقق مبارزه با قاچاق و حمایت از تولید داخل همت نمایند.