۰ نفر

رییس انجمن واردکنندگان کاغذ اعلام کرد؛

پیش بینى کاهش قیمت کاغذ چاپ و تحریر در روزهاى آینده/ وزارت ارشاد به هر کس صلاح بداند ارز دولتى مى‌دهد

۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲
کد خبر: 369796
پیش بینى کاهش قیمت کاغذ چاپ و تحریر در روزهاى آینده/ وزارت ارشاد به هر کس صلاح بداند ارز دولتى مى‌دهد

رییس انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآورده هاى سلولزى درباره قیمت کاغذ چاپ و تحریر تاکید کرد: تعامل خوبى با بخش بازرگانى و صنعت وزارت صمت انجام شده و درصورت تامین ارز مورد نیاز واردات، قیمت کاغذ چاپ و تحریر ارزان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، سید حسن میرباقرى در نشست خبرى خود با خبرنگاران با بیان اینکه تولید کشور در زمینه مقوا و کاغذ گلاسه تامین کننده نیاز داخل است، گفت: در زمینه کاغذ گلاسه و مقوا به دلیل رفع موانع، مشکلى در تولید نداریم و وارداتى در این زمینه صورت نمى گیرد اما همچنان صنعت کاغذ چاپ و تحریر با مشکلاتى روبه رو است.

با تک نرخی کردن ارز بساط رانت از بین می‌رود

میرباقری در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه وضعیت کاغذ چاپ و تحریر چه خواهد شد، توضیح داد: انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا بدون حمایت دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد، مشکل فعلی ما در این صنعت چند نرخی بودن ارز برای واردات کاغذ است چراکه به برخی واردکنندگان که از وزارت صمت مجوز می‌گیرند ارز نیمایی و به کسانی که از وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند ارز دولتی تخصیص داده می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد به هرکس که صلاح بداند ارز دولتی می‌دهد، در دو ماه گذشته به دلیل رفع موانع در صنعت کاغذ گلاسه و مقوا قیمت 50درصد کاهش پیدا کرد اما همچنان کاغذ چاپ و تحریر مشکلاتی دارد که درخواست ما از دولت برداشتن موانع است؛ البته با اقداماتی که انجام شده پیش‌بینی ما این است که قیمت این کاغذ‌ها نیز ارزان شود.

رییس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه سالانه 350هزار تن نیاز به کاغذ چاپ و تحریر داریم گفت: 40هزار تن از این میزان با ارز دولتی و 310هزار تن یعنی حدود 90درصد با ارز نیمایی وارد می‌شود که این رقابت درستی بین واردکنندگان با دو ارز نیمایی و دولتی نیست.

وی همچنین درباره آمار واردات و صادرات کاغذ در سال 97 اظهار کرد: در سال گذشته 300هزار تن واردات داشتیم که نسبت به سال 96 حدود 50هزار تن کاهش یافته است.

1دلار هم ارز دولتی نگرفته‌ام

میرباقری تصریح کرد: از زمانی که کارگروه کاغذ تشکیل شد یعنی از شهریور ماه سال گذشته، صراحتا اعلام می‌کنم من برای واردات کاغذ یک دلار هم ارز دولتی نگرفته‌ام.