۰ نفر

استراتژی‌های جدید خریداران تلویزیون

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۹:۵۴
کد خبر: 364960
استراتژی‌های جدید خریداران تلویزیون

گزارشی که کمک می‌کند به پاسخی مطمئن برای تمام سوال‌هایتان برسید؛ اینکه چطور می‌توان در شرایط فعلی بهترین تلویزیون را خرید، چطور انتخابی اقتصادی داشته باشیم و چگونه بهترین و کامل‌ترین امکانات را برای دیدن فیلم یا تماشای فوتبال در خانه جمع کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، همه‌چیز داشت خوب پیش می‌رفت؛ ایرانی‌ها همزمان با ترند جهانی آرام‌آرام مشغول جایگزینی تلویزیون‌های ۵۵اینچی بودند و مدل‌هایی با صفحه‌نمایش خمیده و حتی آنهایی که از قابلیت ۴K پشتیبانی می‌کنند، محبوبیت‌شان افزایش پیدا کرده بود. در حالت ایده‌آل شما می‌توانستید با پرداخت رقمی‌ در حدود سه،چهارمیلیون تومان برای خودتان یک تلویزیون هوشمند با ضخامت کم، کیفیت تمامHD و بزرگ بخرید ولی خب چرخ روزگار آنطوری که باید به دل ما نچرخید. دلار که گران شد، قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی هم شورش کردند. الان همان تلویزیون‌های محبوب تا ۱۰،۱۱میلیون تومان پیش رفته‌اند و باید از اول نشست و نقشه کشید. اگر بخواهیم روی جنبه مثبت ماجرا تمرکز کنیم و نیمه پر لیوان را ببینیم، باید به فعال‌شدن برندهای ایرانی مثل ایکس‌ویژن، اسنوا و شهاب اشاره کرد. هر سه‌تایشان محصولاتی قابل توجه دارند اما به‌ هر‌حال اوضاع طوری شده که باید برای خرید تلویزیونی کامل حدود شش‌میلیون تومان پول خرج کنید.

***حذف ال‌جی و سامسونگ از بازار تلویزیون‌ها***

کره‌ای‌ها هنوز درحال چانه‌زنی هستند تا شاید دل آمریکا نرم شود و بتوانند همچنان از ایران نفت بخرند اما خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید بازار لوازم خانگی ایران را خالی کردند. خودشان می‌گویند به خاطر دست‌اندازهای پیش روی مبادلات مالی، پروسه ثبت‌‌سفارش به مشکل خورده است . هر اتفاقی که افتاده و هر کسی مقصر بوده، نتیجه در بازار تلویزیون‌ ایران صریح و غیرقابل انکار است. پیداکردن تلویزیون‌های ساخت ال‌جی و سامسونگ سخت شده و حداقل دیگر نمی‌توان از آنها در میان پرفروش‌های بازار ردپایی پیدا کرد. مدل‌های باقی‌مانده هم معمولا گران هستند. در میان محصولات پرفروش تنها گزینه‌‌ قابل اشاره سامسونگ یک تلویزیون LED با اندازه ۳۲اینچی است که در اوج سادگی سه‌میلیون تومان قیمت دارد. تلویزیون بعدی که هنوز میل و اشتیاقی به خریدش باقی مانده NU7900 سایز ۵۵اینچ است. برای این تلویزیون باید ۱۱ تا ۱۲میلیون پول بدهید.

***وقتی هنوز اسم و عنوان برند مهم است***

کره‌ای‌ها‌ کنار رفته‌اند اما بازار باید همچنان زنده بماند. در غیاب ال‌جی و سامسونگ می‌توان اسم‌های قدیمی ‌مثل پاناسونیک، شارپ و توشیبا را در بازار تلویزیون‌ها پیدا کرد. آنها اگرچه برای خودشان در دنیا اسم و رسمی ‌دارند اما معمولا از طرف خریداران ایرانی زیاد جدی گرفته نمی‌شدند. حالا ورق برگشته و اگر کسی بخواهد روی یک برند مطرح جهانی دست بگذارد، ترجیح می‌دهد از عقاید و باورهای قدیمی ‌خود کوتاه بیاید و به سراغ پاناسونیک، شارپ و توشیبا برود. پرفرو‌ش‌ترین محصولات توشیبا، شارپ و پاناسونیک، تلویزیون‌هایی ۳۲اینچ هستند و قیمت‌شان از دومیلیون و ۵۰۰هزار تومان فراتر نمی‌رود. مشابه همین اتفاق برای برند سونی رخ داده است. آنها مدلی با اسم R300 دارند که اندازه‌اش به ۳۲اینچ می‌رسد و نهایتا دومیلیون و ۸۵۰هزار تومان قیمت دارد. در فهرست پرفروش‌ها تنها به نام یک تلویزیون هوشمند ۴۳اینچی پاناسونیک برخورد می‌کنیم که مشتری‌های با قابلیت ریسک‌ بالا را سمت خود می‌کشد. این تلویزیون شش‌میلیون و ۷۵۰هزار تومان قیمت دارد.

***نام‌های تازه، مبارزان تازه‌نفس***

وقتی بازار خالی می‌شود، اسم‌های جدید می‌توانند توجهات را به سمت خودشان جلب کنند.‌ هایسنس، جی‌پلاس، مستر تک، مارشال، مجیک، آنستار، شیائومی، اکسون، سی‌یرا، وستل و RTC و TCL چنین وضعیتی در بازار فعلی تلویزیون‌های ایران دارند. در شرایط عادی احتمالا توقع دارید مردم با دیده شک و تردید به همه‌شان نگاه ‌کنند و مدام از خودشان و فروشنده‌ها ‌بپرسند، چطور می‌توان به آنها اعتماد کرد، از کجا آمده‌اند و خدمات پس از فروش‌شان چه کیفیتی دارد اما وقت این سخت‌گیری‌ها نیست.‌ هایسنس که برندی با شهرتی جهانی است، یکی از تلویزیون‌های پرفروش بازار را تولید کرده است. این تلویزیون ۴۰اینچی فقط دومیلیون و ۲۵۰هزار تومان قیمت دارد. برای همین خریداران بی‌باکانه سمتش می‌روند. TCL هم که در جهان معروف است در فهرست پرفروش‌های بازار نماینده‌ای ۴۳اینچی با قیمت سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد اما بیشترین توجه به محصولات نوظهور، نصیب برند G Plus شده است. راز موفقیت این برند را باید در نحوه پرزنت‌کردن این تلویزیون‌ها توسط فروشندگان جست‌وجو کرد. آنها می‌گویند G Plus توسط همکار ایرانی LG تولید می‌شود و همان خدمات پس از فروش را به عنوان پشتوانه در اختیار دارد. به عنوان خریدار می‌توان مسئله قیمت را هم در محبوبیت ناگهانی این تلویزیون‌ها دخیل دانست. مثلا وقتی تلویزیون‌های ۵۵اینچی برندهای مشهور ۱۰،۱۱میلیون تومان فروخته می‌شود، G Plus تلویزیون هوشمند ۵۵اینچی خود را ۶٫۶میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است.

***بازار تلویزیون‌های خاص***

تلویزیون‌های خمیده و تلویزیون‌های ۴k هنوز مشتری‌های خاص خود را حفظ کرده‌اند. پرفروش‌ترین تلویزیون صفحه‌‌خمیده حال حاضر بازار را برند TCL عرضه می‌کند. یک تلویزیون ۴۹اینچی با قیمت ۵٫۵میلیون تومان. اگر این محصول چشم شما را نگیرد، باید ۸٫۸میلیون تومان هزینه کنید و N6950 سامسونگ را بخرید. اگرچه در بازار خریداران KU7975 را با قیمت ۱۱٫۴میلیون تومان ترجیح می‌دهند. ارزان‌ترین تلویزیون صفحه‌خمیده سامسونگ NU7950 با قیمت ۱۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان است.

اگر جادوی تصاویر ۴K افسون‌تان کرده باشد، ساده‌ترین گزینه ایکس‌ویژن ۴۹XTU725 است با قیمت پنج‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان اما خریداران P6US که یک اینچ بزرگ‌تر و حدود ۶۰۰هزار تومان گران‌تر است را ترجیح داده‌اند. جی‌پلاس مدل ۵۵GU812 گزینه بزرگ‌تر و گران‌تری به حساب می‌آید که ۶٫۶میلیون تومان فروخته می‌شود. آنها همین تلویزیون با سایز ۶۵اینچی را ۹٫۸میلیون تومان می‌فروشند. ارزان‌ترین تلویزیون ۴K سامسونگ ۵۵NU7900 است، با قیمت ۱۱میلیون و ۵۲۰هزار تومان. الان که قیمت‌ها را می‌دانید و بازار را می‌شناسید، وقتش رسیده تا درباره عجیب‌ترین محصول حال حاضر بازار حرف بزنیم. فکر می‌کنید کدام آدمی ‌حاضر است ۱۴میلیون تومان بدهید و تلویزیون ضدآب بخرد؟ این پول تازه برای مدل ۴۹اینچی است و مدل ۵۵اینچی ۳۵میلیون تومان است. بالاخره تابستان است و فصل خوشحالی استخرها. در چنین فضایی لازم است تلویزیون ضدآب داشته باشید. مقاومت مقابل آب تنها ویژگی تلویزیون‌های ایلیا نیست و آنها را باید جزو تلویزیون‌های ۴K طبقه‌بندی کرد. به نظر می‌رسد الان راحت‌تر می‌توان با قیمت این تلویزیون‌ها کنار آمد.