۰ نفر

بی‌توجهی به مد ایرانی؛ عامل رکود صنعت پوشاک

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵
کد خبر: 364738
بی‌توجهی به مد ایرانی؛ عامل رکود صنعت پوشاک

متاسفانه طی سال‌های گذشته وضعیت صنعت پوشاک در کشور چندان مطلوب نبوده است که این خود می‌تواند بیشتر تحت‌تاثیر افزایش چشمگیر قاچاق پوشاک باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است که با نگاهی گذرا به مغازه‌های فروش لباس می‌توان به این مهم دست یافت که بخش قابل توجهی از لباس‌های موجود قاچاق است که این خود می‌تواند باعث افزایش آمار بیکاری بسیاری از افراد و همچنین تعطیلی برخی از کارگاه‌های تولیدی شود.

رتبه نخست ایران در قاچاق پوشاک

بنابر آمار رسمی منتشرشده ایران رتبه نخست قاچاق پوشاک را در دنیا به خود اختصاص داده است، چراکه بنابر اطلاعات موجود در حال حاضر بسیاری از حجم پوشاک موجود در کشور از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که این خود می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای را نیز به‌دنبال داشته باشد.

سودآوری بالای صنعت پوشاک

باید در نظر داشت که صنعت پوشاک امروز از سودآوری بسیار بالایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که می‌توان این ادعا را داشت که در صورت توجه و فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم می‌توان انتظار داشت که صنعت پوشاک خود نقش بسزایی در رونق اقتصادی و همچنین کاهش آمار بیکاری داشته باشد اما این در حالی است که متاسفانه به دلیل وجود برخی از شرایط و همچنین فراهم‌نبودن زیرساخت‌های لازم و موازی‌کاری‌های موجود صنعت پوشاک نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد که این نیز می‌تواند ناشی از قوانین دست‌وپاگیر و همچنین محدودکننده باشد.

شکست طرح‌های مقابله با قاچاق پوشاک

همان‌گونه که می‌دانیم طی چندسال اخیر شاهد اجرای طرح‌های مختلفی مبنی بر مقابله با قاچاق پوشاک هستیم که متاسفانه این طرح‌ها تنها آثار مقطعی به‌دنبال دارد، چراکه پس از گذشت مدت زمان کوتاهی دوباره شاهد رواج بیش از اندازه پوشاک قاچاق در بازار هستیم که این خود می‌تواند نشان از بی‌تاثیر بودن طرح‌های مقابله با قاچاق پوشاک داشته باشد. همچنین در این مجال باید متذکر شد که تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان و الگوبرداری‌های نامناسب نیز خود در زمره دیگر دلایل ناکارآمدی طرح‌های مقابله با قاچاق پوشاک قرار دارد. به عبارت ساده‌تر امروزه افراد جامعه فارغ از اینکه به چه طبقه اجتماعی تعلق دارند تنها برای چشم و‌ هم‌چشمی و مدگرایی تمایل به استفاده از لباس‌های مارک و برند دارند. از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که افزایش گرانی‌های اخیر نیز متاسفانه نتوانسته مانعی برای کاهش قاچاق پوشاک به کشور شود، هرچند این مهم تنها بر میزان خرید مردم تاثیرگذار بوده است اما در گرایش افراد به استفاده از پوشاک ایرانی چندان تاثیرگذار نبوده است که این خود می‌تواند جای بسی تأمل داشته باشد، چراکه برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که با افزایش بی‌رویه قیمت لباس‌های برند دیگر میزان تقاضای این‌گونه لباس‌ها به‌طرز قابل توجهی کاهش یابد تا جایی که مردم استفاده از لباس‌های ایرانی را ترجیح دهند اما این در حالی است که طی چندماه اخیر این مهم محقق نشده است و تنها شاهد کاهش میزان تقاضای مردم نسبت به لباس‌های برند خارجی هستیم ‌و در مقابل باز هم پوشاک ایرانی از متقاضیان چندانی برخوردار نبوده است.

تبلیغات نامناسب و حال ناخوش پوشاک

باید در نظر داشت که یکی از مهمترین موانع پیش‌روی رونق صنعت پوشاک در کشور را می‌توان عدم انجام تبلیغات مناسب و همه‌جانبه عنوان کرد، چراکه امروزه متاسفانه برای تبلیغات پوشاک تولید داخل تبلیغات چندانی انجام نمی‌شود، این در حالی است که بسیاری از بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهرها به تبلیغ لباس‌های برند خارجی اختصاص یافته است که این خود می‌تواند در تغییر ذائقه مردم و همچنین گرایش هرچه بیشتر به استفاده از لباس‌های خارجی بسیار تأثیرگذار باشد. بنابراین انتظار می‌رود که فهرست و امکانات لازم برای انجام تبلیغات پوشاک‌های تولید داخل نیز فراهم شود تا شاید از این وادی بتوان شاهد رونق صنعت به خواب‌رفته پوشاک نیز بود.شایان ذکر است که عدم تامین مواد اولیه صنعت پوشاک نیز یکی دیگر از دلایل رونق‌یافتن این صنعت در کشور می‌باشد، چراکه امروزه متاسفانه به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا شاهد عدم تامین به‌موقع مواد اولیه هستیم که این خود باعث تعطیلی دومینووار بسیاری از کارگاه‌های تولیدی شده است. همچنین باید متذکر شد که نوسانات نرخ ارز نیز تاثیر بسزایی در افزایش هزینه‌های تولید لباس در داخل کشور داشته باشد که این خود عاملی برای گرانی قابل توجه لباس‌های تولید داخل نیز شده است. لباس‌هایی که انتظار می‌رفت در شرایط موجود اقتصادی کشور قیمت آنها کمی متعادل‌تر باشد اما متاسفانه امروزه با افزایش بی‌رویه قیمت لباس‌های تولید داخل نیز مواجه هستیم که این خود عاملی برای عدم خرید پوشاک از سوی مردم نیز شده است‌‌. اعتماد مردم به برندهای خارجی نیز خود یکی دیگر از موانع توسعه صنعت پوشاک محسوب می‌شود، چراکه طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده امروزه برخی از افراد بر این باور هستند که پوشاک‌های تولید داخل از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند که این خود عاملی برای عدم استفاده پوشاک‌های داخلی شده است اما باید یادآور شد که امروزه برخی از پوشاک‌های تولید داخل به دلیل کیفیت بالا به‌راحتی به کشورهای همسایه صادر می‌شود؛ اتفاقی که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب مردم از آن غافل هستند که البته این خود می‌تواند در تصمیم‌گیری آنها تاثیرگذار باشد.

دلیل دیگر رونق‌نگرفتن صنعت پوشاک

پرواضح است که امروزه متاسفانه بنا به دلایل مختلف به مد ایرانی توجه چندانی نمی‌شود که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق‌نگرفتن صنعت پوشاک داشته باشد، چراکه در حال حاضر متاسفانه به دلیل استفاده بیش از اندازه از ماهواره و یا شبکه‌های اجتماعی و همچنین افزایش سفرهای خارجی مردان تمایل بسیاری برای پیروی از مدهای خارجی دارند؛ مدهایی که با فرهنگ و ارزش‌های ما تناسب چندانی ندارد که این خود می‌تواند عاملی برای بروز مشکلات عدیده شود. در پایان باید خاطرنشان کرد با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی انتظار می‌رود که شرایط برای رونق و شکوفایی صنعت پوشاک در داخل کشور به صورت کامل و همه‌جانبه فراهم شود، چراکه در این صورت می‌توان انتظار داشت آمار اشتغال افزایش یابد و همچنین اقتصاد نیز تا حدی از رکود تورمی فاصله بگیرد.