۰ نفر

رییس اتاق بازرگانى تهران اعلام کرد؛

عدم کارایى ٥٣٣هزار میلیارد یارانه انرژى در تولید/ ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی کشور

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۲
کد خبر: 360623
 عدم کارایى ٥٣٣هزار میلیارد یارانه انرژى در تولید/ ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی کشور

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار اقتصادى کشور گفت: در سال گذشته، ٥٣٣ هزار میلیارد تومان یارانه به حامل های انرژی پرداخت شده، ولی وارد چرخه تولید نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، مسعود خوانساری امروز در سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به آمارهاى مهم اقتصادى اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی کشور، در فاصله سال های ٩٢ تا ٩٨، میانگین رشد سرمایه گذاری در ١٤ فصل منفی بوده و رقمی معادل ٣. ٨- درصد رسیده،در حالیکه رشد مصرف در ٩ فصل از این مدت مثبت بوده و میانگین آن منفى ٢.٢ شده است.

رییس اتاق تهران اضافه کرد: در حد فاصل همین سال ها، رشد تورم ٢٦. ٩ درصد، رشد اقتصادی منفى ٩.٤ درصد، رشد صادرات منفى ٦ و رشد واردات منفى ٧.٢١درصد بوده است که با توجه به واردات بالاى مواداولیه و کالاهای صنعتی، این روند نگران کننده است.

او همچنین به معضل نقدینگى اشاره کردى افزود: بحران نقدینگی اکنون وجود دارد و با توجه به تورم، نقدینگی و نرخ ارز بنگاه ها دچار مشکل شده است و در سال جاری، رکود حاکم خواهد بود.

به گفته خوانسارى، تنها راه اصلاح این روند با توجه به وضعیت موجود اقتصاد و شرایط تحریمی، اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.

روند پرداخت یارانه اصلاح شود

رییس اتاق تهران به آمار پرداخت یارانه نیز اشاره کرد و گفت: مطابق با اعلام سازمان برنامه و بودجه، ٨٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار پرداخت می شود؛ در حالیکه کل وابستگی کشور و بودجه به نفت ٢٠٠ هزار میلیارد تومان است.

خوانسارى تاکید کرد: بنابراین با اصلاح روند پرداخت یارانه و حذف تنها یک چهارم آن و حتی پرداخت یک چهارم دیگر به صورت نقدی به اقشار آسیب پذیر، می توان ساختار کشور را اصلاح کرد.