۰ نفر

ظریف: چابهار حلقه اتصال کشورهای منطقه است

۲ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۵۷
کد خبر: 355267
 ظریف: چابهار حلقه اتصال کشورهای منطقه است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: چابهار حلقه اتصال کشورهای منطقه نظیر پاکستان، افغانستان، چین و ایران است و می تواند نقش مهمی در توسعه مناطق همجوار داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف روز پنجشنبه در نشست بررسی راهبردهای منطقه ای در بندر چابهار اظهار داشت: چابهار تنها مسیر امن و مطمئن برای توسعه افغانستان است و می تواند کالاهای این کشور را به دنیا صادر کند.

وی گفت: چابهار به عنوان یک بندر و منطقه راهبردی می تواند برای جمهوری اسلامی ایران بندر ثبات، آرامش و توسعه باشد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: بیش از چهار دهه میزبان افغانستانی ها هستیم و این مهمانان خدمات لازم را همچون ایرانیان دریافت کرده اند و از اینکه به آنان به عنوان یک همسایه خدمت کرده ایم خوشحال هستیم.

وی با اشاره به ورود نخستین محموله کانتینری کشور افغانستان به چابهار اظهار داشت: افغانستان می تواند به راحتی صادرات و واردات را از چابهار انجام دهد.

ظریف گفت: هم افزایی مسئولان ارشد سیستان و بلوچستان و مسئولان محلی چابهار قابل توجه است و این دیدگاه می تواند به توسعه منطقه کمک کند و مسائل و مشکلات پیش رو را بهتر و سریعتر مرتفع سازد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان 2 بندر رقیب نیستند بلکه مکمل یکدیگرند و چنانچه در مقابل همدیگر باشند به ضرر هر 2 بندر خواهد بود.

ظریف اظهار داشت: جای خوشحالی است که استاندار سیستان و بلوچستان، مسئولان محلی و مدیران بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد چابهار برای هم افزایی و توسعه همدیگر تلاش می کنند.

وی بیان کرد: چابهار برای آینده کشور نقش مهمی دارد و می تواند برای ترانزیت کالا نقش موثری ایفا کند.

وزیر امور خارجه افزود: چابهار در زمان جنگ تحمیلی نقش مهمی را ایفا کرده است و باید بصورت ویژه به زیرساخت های آن توجه شود.

وی ادامه داد: ایران اسلامی به مردم غیور و مرزدار سیستان و بلوچستان افتخار می کند.

ظریف گفت: بازدید از طرح های مختلف منطقه آزاد، پتروشیمی، فولاد، ترمینال مسافری و بندر شهیدبهشتی برایم خیلی امیدوار کننده بود و به خوبی نشان می دهد که دولت برای زیرساخت های چابهار هزینه های زیادی داده است.

وی گفت: توسعه روابط بین ایران، پاکستان و افغانستان ضروری است و ما همیشه برای توسعه روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی تلاش می کنیم.

وزیر امور خارجه برای بررسی و پیگیری مسائل مطرح شده در این نشست قول مساعد داد.

وزیر امور خارجه در سفر امروز خود به چابهار از فرصت های تجاری، اقتصادی و ترانزیتی این بندر دیدن کرد و در نشست با استاندار سیستان و بلوچستان و مدیران بندر و منطقه آزاد به بررسی وضعیت و موقعیت منطقه و فرصت های سرمایه گذاری، اقتصادی و تجاری پرداخت.

ظریف همچنین از واحدهای پتروشیمی، فولاد و بنادر شهیدبهشتی و شهید کلانتری چابهار، ترمینال مسافری، طرح های در دست ساخت منطقه آزاد دیدن کرد.

ظریف پس از این بازدیدها و دیدارها چابهار را به مقصد پاکستان ترک کرد.