۰ نفر

گوشت قرمز 10هزار تومان ارزان شد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۹
کد خبر: 354449
گوشت قرمز 10هزار تومان ارزان شد

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هر سال 80 تا 150 هزار تن گوشت قرمز وارد می شود و در پی کاهش قیمت دام زنده، نرخ گوشت قرمز نسبت به قبل از عید 10 هزارتومان کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «مرتضی رضایی» روز دوشنبه در حاشیه مراسم روز جهانی زنبور عسل که در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده بود، در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه با وجود تامین بودن بازار از محصولات پروتئینی، چرا همچنان قیمت ها بالاست گفت: مسئولیت قیمت گذاری محصولات پروتئینی برعهده وزارت جهاد کشاورزی نیست اما به طور قطع بازار این محصولات تامین است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

وی اظهارداشت: کمبود زمانی رخ می دهد که محصولات پروتئینی در فروشگاه ها موجود نباشد، در حالی که اکنون در برخی محصولات مثل گوشت مرغ و تخم مرغ با مازاد تولید مواجه ایم.

به گفته وی، قیمت مصوب گوشت مرغ 11 هزار و 500 تومان است و اکنون در برخی روزها در میدان بهمن به کمتر از 9 هزارتومان نیز می رسد، بنابراین فاصله قیمت عمده فروشی تا خرده فروشی باعث ضربه زدن به تولید و مصرف کننده می شود.

وی اضافه کرد: در برخی موارد نیز مردم در شرایط هیجانی قرار می گیرند همانند شب عید که هر چقدر گوشت قرمز و مرغ به بازار تزریق می شد باز هم احساس کمبود وجود داشت در حالی که این گونه نبود زیرا طبق آمارها میانگین سرانه مصرف در مورد گوشت مرغ حدود 27 کیلوگرم و گوشت قرمز نزدیک 12 کیلوگرم است.

رضایی افزود: با وجود اینکه ما با مازاد تولید گوشت مرغ و تخم مرغ مواجه ایم و در این زمینه کمبودی نداریم باید بازارهای صادراتی برای مازاد تولید فعال شود. در برخی از سالها تخم مرغ در حد 80 هزارتن در سال صادر می شد که افتخاری برای صنعت طیور و کشور بوده است.

وی گفت: اما برعکس آن در گوشت قرمز با توجه به شرایط تولید داخل سالانه نزدیک به 80 تا 150 هزارتن واردات انجام می دهیم.

وی افزود: بحث عرضه و تقاضا و قیمت سه موضوع متفاوتند که گاهی هیجانات بازار نیز بر آنها موثر است به طوری که اکنون در پی کاهش قیمت دام زنده، نرخ گوشت قرمز نسبت به قبل از عید 10 هزارتومان کاهش یافته است.

*800 هزارتن کنجاله سویا امسال توزیع شد

رضایی درباره اینکه تولیدکنندگان از تاخیر در عرضه نهاده های دام و طیور با نرخ های مصوب شاکی هستند افزود: نهاده های مورد نیاز صنعت دام و طیور تامین شده است و کمبودی نداریم و از ابتدای سال تاکنون 800هزارتن کنجاله سویا بین تولیدکنندگان توزیع شده است.

وی گفت: اکنون کنجاله سویا و ذرت مورد نیاز صنعت طیور به مقدار کافی وارد و توزیع شده است اما به خاطر برخی مشکلات از لحاظ واریز پول و حمل بار می تواند دچار کم و کسری شود.

وی اظهارداشت: وظیفه دولت خرید و توزیع نهاده های دامی نیست بلکه به عنوان حاکمیت تنها وظیفه نظارت بر توزیع را برعهده دارد و در واقع نهاده ها توسط بخش خصوصی وارد می شود که با توجه به گرفتاری که قبل از عید پیش آمد و برخی تولیدکنندگان در تامین نهاده ها گرفتار شدند، وزارت جهاد کشاورزی با کمک ادارات کل در استان ها و تشکل ها توزیع و نظارت بر توزیع نهاده های دامی را برعهده گرفت و مشکل حل شد و اکنون آرامش در این بازار حاکم است.

وی اضافه کرد: فقط ممکن است به طور موردی مرغداری ها دچار مشکل در تامین نهاده ها باشند که می توانند اطلاع رسانی کنند تا در اسرع وقت این مشکل پیگیری و حل شود.

* برخورد قاطع دولت با واردکنندگانی که نهاده را به بازار عرضه نمی کنند

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه بازار نهاده ها در دست یک نفر است که این رانت باعث شده که تولیدکنندگان را تهدید کند که پول و نهادهایشان را نمی دهد گفت: در نظام توزیع به هیچ عنوان نهاده وارداتی در دست واردکنندگان نیست یعنی پس از ورود محصول به داخل کشور، توزیع کنجاله سویا و ذرت با نظارت دولت و کمک تشکل ها، بهره برداران و سازمان جهاد کشاورزی استان ها انجام می شود به طور مثال به ازای هر قطعه مرغ گوشتی 1600 گرم کنجاله سویا به تولیدکنندگان تخصیص داده می شود.

رضایی تصریح کرد: در نتیجه، اینکه وارد کنندگان بتوانند محدودیتی در عرضه یا اعمال نظر و خط قرمز و سیاهی برای تولیدکنندگان یا شرکتی بکشند، درست نیست.

وی ادامه داد: سالانه نزدیک 3.5 میلیون تن کنجاله سویا وارد کشور می شود، اینکه شرکتی یا شخصی بازار را ملتهب کند و نهاده ها را نفروشد، ممکن نیست حال اگر موردی هم باشد به طور حتم با متخلفان برخورد می شود.

* آزادسازی صادرات جوجه یک روزه موجب افزایش قیمت ها نمی شود

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه از سرگیری صادرات جوجه یک روزه موجب افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ می شود گفت: جوجه یک روزه مرغ گوشتی و تخمگذار حاصل تولید گله های مرغ مادر است بنابراین اگر تولید بیش از حد افزایش یابد با افت قیمت مواجه می شویم و اکنون تولیدکنندگان جوجه یک روزه با پایین آمدن قیمت این محصول مواجه اند. ادامه این روند و غیر اقتصادی شدن تولید می تواند در دراز مدت باعث حذف گله های تولیدی شود.

رضایی گفت: آزادسازی صادرات جوجه یک روزه به شکل محدود خواهد بود زیرا تولید سالانه 130 میلیون قطعه در سال است و فقط بین یک تا دو میلیون قطعه صادر می شود.

وی اضافه کرد: تولید جوجه یک روزه یکنواخت نیست و بستگی به پیک مصرف دارد اما در مواردی اتفاق می افتد که عرضه و تقاضا با یکدیدگر همخوانی ندارد بنابراین باید راه های صادراتی باز باشد که اگر تولید و عرضه بیش از تقاضا باشد بتوانند مازاد تولید را صادر کنند که به ضرر تولیدکنندگان و حتی مصرف کنندگان نشود.