۰ نفر

ارز کاغذ 4200 تومان ماند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۳۰
کد خبر: 353200
ارز کاغذ 4200 تومان ماند

«ارز کاغذ نشر و مطبوعات 4200 تومان باقی ماند.» این خبر را سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته به نقل از حسین انتظامی؛ رئیس کارگروه ساماندهی کاغذ بعد از جلسه بررسی مشکلات مطبوعات و ناشران کتاب منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این خبر در شرایطی که بازار کاغذ با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده است می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد چرا که فعالان این حوزه معتقدند با تزریق ارز دولتی عرضه، تولید و قیمت مناسب می‌شود. حال سؤال این است که بعد از انتشار این خبر بازار کاغذ چه رویه‌ای را در پیش خواهد گرفت؟ برای این‌که از تأثیر این خبر در بازار مطلع شویم سراغ فعالان حوزه کاغذ و مقوا در خیابان ظهیرالاسلام رفتیم. خیابانی که از سال‌های دور عرضه کننده و مرجع قیمت کاغذ است.

منتظر واردات هستیم

یکی از فروشندگان کاغذ در خیابان ظهیرالاسلام که یک ماهی هم هست کاغذ روزنامه ندارد، گفت:در خیلی از مدل‌های کاغذ با کمبود روبه‌رو شدیم و اغلب مغازه‌هایی که تنوع کاغذی دارند به خاطراحتکاری است که از سال پیش انجام دادند.  وی ادامه داد: زمانی ارز 4200 تومانی بر بازار کاغذ اثر می‌گذارد که واردات صورت گیرد یا کاغذهای دپو شده در گمرک ترخیص شود.

کاغذ کیلویی 20 هزار تومان

یکی دیگر از فروشندگان کاغذ هم اظهارداشت: قیمت کاغذ روزنامه اگر پیدا شود هر کیلو آن بین 19 تا 20 هزار تومان است. البته این قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند و خیلی از فروشندگان حاضر نیستند انبار خود را خالی کنند. اکثر واردکنندگان هم فروشندگان را تشویق به نفروختن کاغذ می‌کنند و می‌گویند خبری از واردات نیست.

مقاومت‌ها شکسته می‌شود

یکی دیگر از فروشندگان خیابان ظهیرالاسلام که کاغذ را به شهرستان‌های مختلف ارسال می‌کند، خبر وزارت ارشاد را مثبت دانست و گفت: بزودی مقاومت‌ها در بازار شکسته خواهد شد و قیمت کاغذ روند نزولی به خود می‌گیرد. متأسفانه بازار به خاطر فساد و رانتی که وجود دارد با چالش مواجه شده است.

وی افزود: ادامه پرداخت ارز دولتی به کاغذ خبری است که با فوریت بر بازار اثر می‌گذارد و افرادی که از فروش خودداری می‌کردند تا دو روز آینده فروشنده انواع کاغذها می‌شوند.

سرنوشت نامعلوم کاغذها

اخیراً وزارت ارشاد اعلام کرده است که پنج نوع کاغذی (روزنامه‌ای، تحریر، رول، بالکی و LWC) که از ابتدای سال 97 تاکنون وارد شده، حدود ۹۳ درصد از کاغذهای وارداتی با ارز دولتی بوده است که سرنوشت نامعلومی دارد.

بر این اساس از مجموع ۲۶۲ هزار تن واردات کاغذ که با ارز دولتی انجام شده فقط ۲۳ هزار تن با تأیید معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت ارشاد توزیع شده است.

آمار گمرک نیز نشان می‌دهد سال گذشته از مجموع واردات کاغذ حدود ۳۷ هزار تن آن به کاغذ روزنامه اختصاص داشته که ارزش دلاری آن به ۳۰ میلیون و ۸۳۲ هزار دلار می‌رسد.

از سلطان کاغذ تا بحران ناتمام

11 دی 97 وقتی سلطان کاغذ بازداشت شد(اتهام وی فروش۳۰ هزار تن کاغذ با ارز آزاد بود، این در حالی است که کاغذها با ارز 4200 تومان وارد شده بود) پیش‌بینی‌ها این بود که احتکار، رانت و گرانفروشی به پایان می‌رسد. اما این اتفاق گسترده‌تر از حضور سلطان کاغذ در بازار بود. فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت وضعیت بازار کاغذ را این‌گونه به تصویر می‌کشد که هر وقت نرخی دستوری برای کالایی و حتی کاغذ تعریف شود، پشت آن رانت و فساد شکل می‌گیرد.

سهم 90 درصدی در واردات

مرکز اطلاعات کاغذ ایران نیز ۱۱ اردیبهشت ماه با انتشار گزارشی به افزایش ۳۴۰ درصدی قیمت کاغذ طی یک سال گذشته اشاره کرده بود. گفته می‌شود بیش از ۹۰ درصد کاغذ تحریر و روزنامه در بازار از طریق واردات تأمین می‌شود.

در جلسه مدیران چه گذشت؟

روز گذشته حسین انتظامی، رئیس کارگروه ساماندهی کاغذ گفت: در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور و مسئولان همه دستگاه‌های مرتبط با کاغذ از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس بانک مرکزی و نمایندگان حوزه‌های نشر و مطبوعات تشکیل شد، پیشنهاد مشترک وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن، تجارت بررسی شد و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حل مسأله کاغذ حوزه فرهنگ مقرر شد ارز تخصیصی برای مصرف کاغذ نشر و مطبوعات، همچنان ٤٢٠٠ تومانی باقی بماند.

التهاب بازار کاغذ فروکش می‌کند

وی خاطرنشان کرد: رفع موانع و افزایش میزان تولید کاغذ توسط کارخانجات داخلی به‌عنوان یک سیاست مبنایی در اولویت قرار دارد.

وی در جمع‌بندی مباحث جلسه با اشاره به مأموریت ویژه دستگاه‌های نظارتی، افزود: مقرر شد با افرادی که با ارز دولتی کاغذ وارد کرده‌اند و آن‌ را خارج از نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا با نرخ‌ آزاد توزیع  یا انبار کرده‌اند با جدیت برخورد شود.این تصمیمات فوری، التهاب بازار کاغذ را فروکش خواهد کرد. این خبر زمانی منتشر شد که وزارت صمت هم تأکید کرده بود که کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه‌ای که با نرخ ۴۲۰۰ تومان تأمین ارز شده‌اند و در برخی از گمرکات موجود هستند باید با همان نرخ ارز ترخیص شوند.

تولید در مسیر افزایش

بر اساس آمار در سال ۹۲ تولید کاغذ تیشو 50 هزار تن بود واکنون تولید به ۱۵۳ هزار تن رسیده است. در کاغذ بسته‌بندی لاینر تولید در سال ۹۲، 55 هزار و اکنون به ۷۲۵ هزار تن رسیده است. مشکل اصلی ما در بحث کاغذ چاپ و تحریر است که ۹۵ درصد آن وابسته به خارج از کشور است.

افزایش 19 هزار تومانی قیمت‌ها

یکی از فروشندگان کاغذ و مقوا درباره تغییر قیمتی که طی ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است، گفت: سال گذشته هر کیلو مقوا را 8 هزار تومان می‌فروختیم و اکنون این قیمت به 27 هزار تومان رسیده است. این نشان می‌دهد که نرخ ارز در قیمت‌ها بسیار اثر منفی داشته است. در سال ۹۶ واردات حوزه نشر و کاغذ درمجموع ۴۴۴ میلیون تن بوده که این میزان با افزایش ۳۹ درصدی در سال ۹۷ به حدود ۶۱۸ میلیون تن رسیده است.

افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفته است: پیشنهاد ما این بود که کاغذهای چاپ، تحریر، روزنامه، بالکی و LWC از دریافت ارز با نرخ رسمی خارج شوند. طبق بررسی‌های دوره‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، فروش حواله و امتیاز سهمیه کاغذ در سطح بازار توسط ناشران، از مشکلات ایجاد شده در این حوزه است. البته قیمت کاغذ در بازار آزاد بسیار بالاتر از قیمت کاغذی است که حتی با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود.

منتظر ابلاغ بخشنامه هستیم

یکی از مسئولان انجمن‌ها که خواست نامش عنوان نشود درباره وضعیت کاغذ گفت: تا زمانی که ادامه اختصاص ارز 4200 تومانی به بخش‌های مرتبط چون گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت ابلاغ نشود نمی‌توان به اجرای آن امیدوار بود.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت واردات کاغذ شفاف نیست چرا که معلوم نیست چه حجمی از آنها در مرحله ثبت سفارش، تخصیص ارز و تأمین ارز است.

جلوی وسوسه‌ها را بگیریم

این مسئول انجمن اذعان داشت: اگر قرار است واردات کاغذ با ارز 4200 تومانی ادامه پیدا کند بایستی روند واردات اصلاح شود و شفاف‌سازی صورت گیرد. وقتی فردی ارز دولتی برای کالا می‌گیرد و فاصله قیمتی آن کالا با ارز آزاد خیلی زیاد است وسوسه می‌شود که با ارز آزاد کالای وارداتی را به فروش برساند. در این شرایط باید جلوی این‌گونه فسادها را گرفت.

وی تأکید کرد: اگر کاغذ با ارز نیمایی به فروش برسد قطعاً قیمت‌ها بسیار کمتر از قیمت‌های فعلی است که این روزها فروشندگان اعلام می‌کنند.

سال گذشته همه مؤسسات مطبوعاتی و شرکت‌های تجاری فعال در زمینه واردات می‌توانستند برای ثبت سفارش و واردات کاغذ اقدام کنند؛ اما مردادماه سال گذشته ثبت سفارش و تخصیص ارز واردات کاغذ محدود به مؤسسات و افراد مورد تأیید و معرفی‌شده از سوی وزارت ارشاد شد.