۰ نفر

رحمانی فضلی: در نظام توزیع نگرانی‌هایی وجود دارد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۴۹
کد خبر: 353140
رحمانی فضلی: در نظام توزیع نگرانی‌هایی وجود دارد

رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور گفت: از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست داریم تا نظام توزیع را به گونه‌ای طراحی و مدیریت کنند تا از همه ظرفیت‌های توزیع استفاده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در بیست و سومین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، اظهار داشت: درخواست ما از رسانه ها و  جراید  این است که در پخش اخبار بعد واقع بینی را مد نظر داشته باشیم و اخبار مستند و موثر را منعکس کنیم. اخباری که مبتنی بر شایعات و شنیده ها است که انعکاس اینها می تواند برای مردم دغدغه ایجاد کند. بنابراین تاکید ما بر اطلاع رسانی به موقع، درست و پاسخگویی به ابهامات و شبهات در رسانه ها است.

رحمانی فضلی گفت: ما رسانه ها را رصد می کنیم و چنانچه اخباری در رسانه ها منتشر شود که به نوعی سیاه نمایی کند تذکر لازم را به آن رسانه خواهیم داد.

وی افزود: مسئله بعد، فضای بازار است که در شرایط کنونی ما باید از اصناف تشکر کنیم که با کشور و دولت همراهی می کنند و تلاش دارند کالاها را با شرایط و قیمت های مناسب به دست مردم برسانند اما کماکان نگرانی هایی در افزایش قیمت ها جدای از دلایل واردات و بخصوص در نظام توزیع نگرانی هایی وجود دارد.

 رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی با بیان اینکه تقاضای ما از بازار این است که در شرایط  کنونی به فکر مردم باشند و به دولت همکاری هایی بهتر از قبل داشته باشند و خودشان فضا را مدیریت کنند، خاطرنشان کرد: از وزارت صمت خواستاریم تا نظام توزیع را با لحاظ همه ظرفیت ها در توزیع از مبداء به مقصد طوری طراحی کنند تا مردم مشکلی نداشته باشند. امروز دسترسی همه مردم بر میادین مساوی نیست.

وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: موضوع دیگر بحث پاسخگویی دستگاههای اجرایی بود. در جلسه قبل تذکر داده شد و قرار شد که همه دستگاهها سخنگو داشته باشند و نسبت به اخبار و اطلاعات پاسخگو باشند و این پاسخگویی نباید به گونه ای باشد که پس از پخش اخبار پاسخگویی انجام گیرد و پیشاپیش باید از مواردی که احساس نگرانی داریم پیشگیری کنیم و هم با تخریب هایی که در فضای مجازی اتفاق می افتد مقابله کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: امروز بحث اتومبیل، شکر و موارد غیره از موضوعاتی بودند که بخش بسیار زیادی از مشکلاتمان به دلیل عدم مدیریت صحیح فضای مجازی بوجود آمد. 

وی تاکید کرد: موضوع دیگر بحث کاغذ بود که از موارد بسیار پرمصرف در کشور است. ما باید بر روی ظرفیت تولید داخلی کاغذ حساب کنیم. گزارش های ما نشان می دهد که 50 درصد نیاز کاغذ کشور را می توان در داخل تولید کرد. این عدد بسیار خوبی است. ما باید مواد اولیه را وارد کنیم تا کارخانجات فعال شوند و تولید داخلی افزایش یابد که این موضوع باعث می‌شود که هم تولید داخلی گسترش یابد و قیمت ها کاهش داشته باشد و در کنار آن از جاهایی که استفاده گسترده ای از کاغذ دارند خواهش می کنیم در عین حال که نظارت بر کیفیت می کنند و راهنمایی های هم که دارند به دستگاههای ذیربط منتقل می سازند در مصرف کاغذ نیز صرفه جویی کنند و مصرف خود را مدیریت کنند.

وی افزود: مشکل دیگری که در حوزه کاغذ داریم بحث توزیع آن است. در گزارشی که هفته قبل توسط مسئولین ذیربط در وزارت ارشاد به ما ارائه کردند این بود که برخی کاغذ هایی که وارد شده است در مجرای اصلی توزیع نمی شود و این موضوعی بود که در جلسه امروز هم برخی به آن اشاره کردند. همه باید کمک کنیم تا حتی مشکلاتی هم که در ترخیص کاغذهای وارد شده وجود دارد برطرف شود و کاغذ ها به چرخه مصرف وارد شوند.

رحمانی فضلی در ادامه افزود: موضوع دیگر بحث بازار متشکل ارز بود که بانک مرکزی این موضوع را به عنوان یکی از ابزارهای مدیریتی خود به عنوان مدیریت ارز در بازار مطرح کردند و توضیحاتی که در جلسه داده شد نشان از این دارد که کار کارشناسی خوبی بر روی آن در حال انجام است ولی لازمه آن این است که نسبت به اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب و همچنین پاسخگویی به شایعات بهتر ورود کنیم و ایجاد اعتماد در مردم و بخصوص کسانی که با این بازار متشکل کار می کنند و در کنار آن نظارت درست که همیشه در آن دچار مشکل هستیم بهتر ورود کنیم.

وزیر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر که در جلسه مورد بحث قرار گرفت بحث احتکار کالا بود که در این موضوع هم تعزیرات، هم اصناف و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری استانداری ها و فرمانداری ها  در این موضوع ورود کردند و امروز گزارشی با عنوان احتکار به عنوان یک مشکل و معضل در جامعه وجود ندارد و همه محصولات به اندازه و گونه ای است که نیاز به احتکار وجود ندارد ولی کماکان قوه قضائیه، تعزیرات و وزارت صمت متولی هستند تا در کنار اصناف، این موضوع را رصد کنند و به مردم این اعتماد را بدهند که مایحتاج آنها به خوبی تهیه می گردد.

وی گفت: در برخی حوزه ها همچون فارس اقداماتی انجام شد که به خوبی منعکس نشده است که صدا و سیما و رسانه های استانی باید  در اطلاع رسانی مطلوب آن اهتمام ورزند. موضوع سیل در کنار رحمتی که خداوند برای ما جاری کرده بود مصیبتی را نیز در کشور بوجود آورد ولی در پی آن جلوه ای از وحدت، هماهنگی و مشارکت مردمی بود که این مهم برای ما بسیار ارزشمند است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه صدا و سیما در این حوزه خوب عمل کرد ولی باید تمام اقداماتی که انجام می‌شود به خوبی پوشش داده شود، تصریح کرد: خواسته ما  از صدا و سیما و دستگاههای اجرایی این است که این موضوع را جدی بگیرند. ما هنوز در برخی شهرستانها با مشکل آبگرفتگی مواجه هستیم و این گونه نیست که مشکلات به صورت کامل حل شده باشد. فعلا ما از مرحله اول خارج شده ایم و وارد مرحله دوم شده ایم که مرحله بازسازی، نوسازی و تعیین خسارت ها است.

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور گفت: در این حوزه کار به خوبی پیش می رود و در روز چهارشنبه دولت مصوبه خوبی داشت. ما امروز در حوزه شناسایی با تامین وسایل زندگی در مناطق سیل زده به خوبی عمل کردیم و استان به استان اقلام را تحویل داده ایم. در حوزه تعمیرات کارها به سرعت در حال انجام است.

وزیر کشور تصریح کرد: خواهش من از همه عزیزانی که در این حوزه چه آسیب دیده اند و چه خسارت های جزئی داشته اند این است که رسانه ها نباید فضا را به گونه ای نشان دهند که فضای مناطق سیل زده به سمت ناامیدی حرکت کنند. ما قول داده ایم که ظرف دو ماه آینده تمام تعمیرات انجام شود و تا عید سال آینده همه کسانی که منازلشان تخریب شده خانه های جدید تحویل می گیرند.

وی تاکید کرد: در این مدت نیز اجاره بها را تامین می کنیم تا مردم بتوانند به صورت موقت در آنها سکونت یابند. حال در این شرایط نباید موضوعی مطرح شود که موجب نگرانی در مناطق سیل زده گردد. دولت و همه دستگاههای اجرایی به شدت در حال پیگیری کارها هستند.

رحمانی فضلی گفت: موضوع مالیات و اصناف مورد بحث قرار گرفت که خواهش ما از سازمان مالیات این است که در شرایط کنونی مراعات های لازم را با اصناف داشته باشند و با تعامل و مذاکره به گونه ای عمل کنند که هم قانون انجام شود و هم مراعات حال مردم در این شرایط صورت گیرد. موضوع دیگر بحث گندم بود که امسال 24 درصد نسبت به سال گذشته افزایش خرید گندم داشته ایم و نسبت به بارندگی ها پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی این است که خرید گندم نسبت به سال گذشته حتما بهتر می‌شود و همه خریدهایی که انجام شده پرداخت هایش انجام می گیرد. نظر دولت هم در مورد این موضوع مثبت است و منابع تامین خواهد شد تا مبلغ خریدهای گندم پرداخت شود.

وزیر کشور با بیان اینکه اخبار و موضوعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه گندم در کشور با قیمت های بالا خریداری می‌شود، تصریح کرد: هم وزارت جهاد کشاورزی، هم دستگاههای امنیتی با علم به اینکه چنین اتفاقی را ما در حوزه قاچاق گندم نداریم از آنها خواهشمندیم تا مراقبت های لازم را در مناطق مرزی داشته باشند. لازم به ذکر است که برخی مصارف صنعتی ما نیاز دارد که گندم مورد نظر خود را با ویژگی های خاص تامین کند که این موضوع مستلزم آن است که گندم مورد نیاز خود را با مبالغ بالاتری تامین کنند و این موضوع به معنای انبار کردن گندم یا خدایی ناکرده قاچاق آن به خارج نیست. انشاالله که بتوانیم در شرایط کنونی ثبات و اعتماد مردم را در کشور تامین کنیم.