۰ نفر

هزینه ۱۵میلیون دلاری برای واردات کاغذ سیگار

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۳۰
کد خبر: 352520
هزینه ۱۵میلیون دلاری برای واردات کاغذ سیگار

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ضمن ابراز نگرانی از روند افزایشی راه‌اندازی کارخانجات دخانی در کشور، در عین حال از آنچه که "صرف هزینه ۱۵ میلیون دلاری برای خرید و واردات کاغذ سیگار" خواند، انتقاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا مسجدی - دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات کشور  ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود در حوزه استفاده از مواد دخانی گفت: یکی از مطالبات ما تدوین برنامه اساسی برای حفظ سلامت مردم از سوی نهادهای حکومتی است. تأمین مصرف مواد دخانی باید تابع عوامل قانونی باشد نه سوداگری‌های بازاری. در حالی که نشریات مکتوب کشور به دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ رو به تعطیلی هستند، هزینه شدن ۱۵ میلیون دلار برای خرید و واردات کاغذ سیگار به کشور اشتباه است.

مسجدی با اشاره به هزینه ۳۰ هزار میلیارد تومانی درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات، افزود: در زمانی که کشور با تحریم انواع اقلام پزشکی و دارویی مواجه است، تخصیص این میزان ارز جهت رشد و توسعه صنعت دخانیات جای تأسف دارد. در همه کشورهای دنیا، سیگار را گران می‌کنند تا مصرف آن کاهش یابد، اما در کشور ما ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال صرف خرید سیگار می‌شود.

وی افزود: باید همکاری بین بیش از ۲۰ سازمان مختلف در زمینه مبارزه با دخانیات وجود داشته باشد. متأسفانه درحالی که برخی صنایع کشور درحال ضعیف شدن هستند و یا حتی با حدود یک سوم از قدرت تولیدی در حال کار هستند، ما شاهد رشد کارخانه‌های تولید دخانیات از هشت کارخانه به ۱۵ تا بوده‌ایم. باید جلوی این روند افزایشی با قانون گذاری‌های درست گرفته شود.

این متخصص ریه افزود: صنعت دخانیات ما در حالی به صورت افسارگسیخته به سمت خودکفایی در تولید و بی نیاز کردن بازار داخل پیش می‌رود که این کالای آسیب رسان امروز بدون هیچ گونه نظارت، در دسترس همگان قرار دارد و کسی به این فکر نمی‌کند که این سیاستگذاری غلط، در آینده چه هزینه‌های هنگفتی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۲ الی ۱۴ درصد مردان و یک الی سه درصد زنان سیگار مصرف می‌کنند، گفت: این آمار اما در مصرف قلیان بسیار مأیوس کننده‌تر است تا جایی که حدود ۴۵ درصد مردان و ۳۵ درصد زنان از قلیان استفاده می‌کنند. این ارقام از آنجایی نگران کننده‌تر می‌شود که سن مصرف و دسترسی به مواد دخانی در حال کاهش است.

مسجدی نقش فرهنگسازی را کاهش مصرف مواد دخانی بسیار مؤثر توصیف کرده و گفت: در همین زمینه جمعیت مبارزه با دخانیات سه طرح را در حال اجرا دارد. در مرحله اول آموزش به کودکان خردسال را پیگیری می‌کنیم. این آموزش درقالب برنامه‌های آموزنده و سرگرمی صورت می‌گیرد. در مرحله دوم طرح پیشگیری از استعمال دخانیات برای دانش‌آموزان را در دست اقدام داریم و همین راستا در حال حاضر تمام مدارس شهر ورامین تحت پوشش جمعیت ما قرار دارد. در مرحله آخر نیز در حال اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات هستیم.

وی در ادامه وجود اتاق‌هایی مخصوص استعمال دخانیات را در مکان‌های عمومی بی‌فایده دانست و گفت: استقبال چندانی از این طرح حتی در کشورهای خارجی صورت نگرفته است. همچنین با توجه به قانون که استعمال دخانیات را در مکان‌های عمومی نفی می‌کند، ساخت این اتاق‌های مخصوص، بی‌معنی است.

مسجدی در پایان درخصوص استفاده از سیگارهای الکترونیک نیز گفت: این سیگارها اگر بیشتر از سیگار معمولی عوارض نداشته باشند، کمتر از آنها نیز عوارض نخواهند داشت. عوارضی مانند سرطان‌زایی و بیماری‌های قلبی که به علت وجود فلزات سنگین در این سیگارها بروز خواهد کرد و سازمان بهداشت جهانی باید از تولید و فروش این محصول جلوگیری کند.