۰ نفر

در گفت وگو با فعالان بخش خصوصی تشریح شد؛

تحریم فلزات به آسانی مدیریت می‌‎شود

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۰۸
کد خبر: 352492
تحریم فلزات به آسانی مدیریت می‌‎شود

امریکا روز چهارشنبه صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را به دور جدید تحریم‌های یکجانبه خود اضافه کرد. واشنگتن در یک سال گذشته دو دور تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است و حال با تحریم فلزات می‌خواهد از درآمدهای غیرنفتی ایران بکاهد که البته کاهش این درآمد از سوی متخصصان این حوزه بعید دانسته شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، علاء میرمحمد صادقی، عضو اتاق بازرگانی ایران از جمله کسانی است که تحریم فلزات ایران را بی‌اثر می‌داند و معتقد است کشورهای عربی اعتنایی به تحریم‌ها ندارند و می‌توان از چنین تحریمی عبور کرد. وی ادامه داد: سال‌های گذشته واژه تحریم برای خیلی‌ها وحشتناک بود اما با مقاومت مردم و تمهیداتی که دولت می‌اندیشد تحریم‌ها خللی در فعالیت تولیدکنندگان ایجاد نخواهد کرد.

تولیدکنندگان محصولات فولادی 6 خرداد ماه سال گذشته هم با محدودیت‌های سختی روبه‌رو شده بودند، چرا که محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت صادرات فولاد و هر نوع فلز دیگر را ممنوع کرد. این تصمیم در راستای آن بود که برخی از افراد به سمت خرید و صادرات محصولات فولادی رفتند و این امر صنایع پایین دستی را با چالش جدی مواجه کرد. با توجه به اینکه تولیدکنندگان محصولات فولادی، ممنوعیت صادرات را سال گذشته تجربه کرده بودند، تحریم فلزات ایران از سوی دونالد ترامپ اثرات این تحریم را کمتر و حتی کنترل شده‌تر می‌کند.

صادرات فلزات را حفظ می کنیم

سیدبهادر احرامیان، عضو اتاق بازرگانی ایران و تولیدکننده محصولات فولادی می‌گوید: تحریم صادرات فلزات ایران برای ما تازگی ندارد. سال گذشته با تصویب محدودیت‌های صادراتی  که دولت گذاشت، تولیدکنندگان تولید را ادامه دادند و توانستند مازاد تولید را با توجه به شروطی که دولت گذاشته بود، صادر کنند. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 10 میلیون تن محصولات فولادی صادر شد و تصور می‌کنم با وجود تحریم‌ها تا پایان سال بتوان این حجم از صادرات را دنبال کرد. احرامیان اذعان داشت: کشورهای همسایه هنوز موضع خود را نسبت به تحریم جدید فلزات ایران اعلام نکرده‌اند اما تصور می‌کنم نیاز کشورهای همسایه اجازه ندهد که این تحریم پابرجا بماند.

آنگونه که سازمان توسعه و تجارت عنوان کرده است، میزان صادرات آهن و آلیاژهای آن مانند چدن و فولاد طی سال گذشته حدود ۳.۹ میلیارد دلار بوده است. صادرات مس و محصولات مسی هم حدود ۷۰۰ میلیون دلار ثبت شده است، همچنین در سال گذشته بیش از ۸۴۰ میلیون دلار سنگ آهن به کشورهای هدف صادر شده است. در این میان صادرات محصولات فولادی هم از مرز 10 میلیون تن گذشته است. با این تفاسیر، کالاهای یاد شده سهم ۱۴ درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشور دارد. احرامیان گفت: مقاصد صادراتی ایران در حوزه فولاد بسته نخواهد شد. ما مشتریانی داریم که نمی‌خواهند  از محصولات فولادی کشورمان دست بردارند. پیش‌بینی می‌کنم که تحریم جدید باعث شود، میزان تخفیف‌هایی که کشورهای همسایه برای خرید محصولات فولادی ایران طلب کنند بیشتر شود. این موضوع تنها از سود تولیدکنندگان می‌کاهد ولی باعث توقف صادرات نخواهد شد. وی ادامه داد: تولیدکنندگان فلزات بخش خصوصی هستند از این‌رو تحریم صادرات آنها با قوانین بین‌المللی در تضاد است.

تولید مس ایران در سال گذشته تقریباً ۱۴۳ میلیون تن و تولید سنگ آهن ایران بیش از ۳۵ میلیون تن بوده است. گزارش‌های جهانی از میزان تولید فولاد ایران در سال‌جاری نشان می‌دهد که تولید نسبت به سال 96 حدود ۱۸ درصد افزایش داشته و به ۲۵ میلیون تن رسیده است. البته وزارت صمت برای افزایش میزان صادرات محصولات فولادی برنامه‌های وسیعی دارد.

میرمحمد صادقی هم می‌گوید: حجم تولید و کیفیت محصولات فولادی ایران بسیار مناسب است. لذا خیلی از کشورها دنبال محصولات فولادی ایران هستند. با توجه به تحریم‌های گذشته و سابقه تاریخی که در این حوزه وجود دارد پیش‌بینی می‌کنم از این تحریم که امریکا برای ما رقم زده است بخوبی عبور کنیم.

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر حوزه معدن و صنایع معدنی و کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ آهن هم اظهار کرد: تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه بخش فلزات ایران تکراری بوده و موضوع جدیدی نیست.

وی ادامه داد: اخیراً اتفاق جدیدی در تنش امریکا و چین به وجود آمده و امریکا برخلاف توافق‌های اولیه و جلسات قبلی قصد دارد مجدد روی واردات برخی از کالاهای چینی عوارض وضع کند.

وی افزود: این موضوع باعث می‌شود که چین در رابطه با خرید نفت از ایران کشور مبدأ را اعلام نکند. همچنین به خرید مواد معدنی از ایران همچون سنگ آهن و سنگ مس ادامه خواهد داد؛ لذا خطر جدی در زمینه تحریم‌های اعلام شده از سوی امریکا برای بخش فلزات ایران وجود نخواهد داشت.

این کارشناس بین‌المللی حوزه سنگ آهن و فولاد با بیان اینکه بر اساس نسبت صادرات بر تولید ایران، صادرات بالغ بر ۱۵ میلیون تنی در افق ۱۴۰۴ محتمل خواهد بود، گفت: بر اساس نسبت صادرات بر تولید جهانی، صادرات ۲. ۱۱ میلیون تن برای ایران در این افق محتمل‌تر خواهد بود. همچنین حداکثر صادرات به‌طور بالقوه ۵. ۱۰ میلیون برآورد می‌شود، اما براساس چشم‌انداز برنامه‌ریزی شده و بر اساس طرح جامع فولاد، ایران باید ۲۰ میلیون تن در افق ۲۰۲۵ صادرات داشته باشد تا شاهد مازاد عرضه در داخل کشور نباشیم. البته تأثیر تحریم‌های جدید امریکا بر تولید و صادرات فولاد ایران به احتمال زیاد بر صادرات فولاد ایران تأثیرگذار خواهد بود، اما شرکت‌های فولادی و تجار به‌دنبال بازارهای جدید هستند و در این زمینه موفق هم خواهند بود؛ بنابراین تحریم‌های جدید را جدی نخواهیم گرفت. اعضای انجمن فولاد هم در گفت‌و‌گوهایی که با ما داشتند عنوان کردند که بزودی برنامه‌هایی که برای مقابله با تحریم فلزات ایران دارند، اعلام خواهند کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم هفته جاری توضیحاتی را در این باره ارائه خواهد کرد.

ایران تحریم صنعت فلزات را محکوم کرد

تحریم فلزات ایران از سوی سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم واکنش‌هایی در پی داشته است. وی تصمیم اخیر رژیم امریکا مبنی بر تحریم صنعت فلزات ایران را شدیداً محکوم کرد و گفت: «این اقدام امریکا مغایر تعهدات بین‌المللی این رژیم بوده و موجبات مسئولیت بین‌المللی آن را فراهم خواهد آورد.»

واکنش به تحریم فلزات ایران بازتاب‌هایی هم در حوزه بین‌الملل داشته است. وزارت خارجه روسیه با هشدار در مورد جدیدترین اقدام امریکا در تحریم صنعت فلزات ایران، این اقدام را بشدت محکوم کرد.

با توجه به اتفاقات اخیر در حوزه‌های اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران بزودی تصمیمات جدیدی در واکنش به تحریم‌های یکجانبه امریکا و اقدامات خصمانه آن عملیاتی خواهد کرد.

3 نکته

کشورهای همسایه هنوز موضع خود را نسبت به تحریم جدید فلزات ایران اعلام نکرده‌اند اما تصور می‌کنم نیاز کشورهای همسایه اجازه ندهد که این تحریم پابرجا بماند.

سال گذشته با تصویب محدودیت‌های صادراتی  که دولت گذاشت، تولیدکنندگان تولید را ادامه دادند.

 سال‌های گذشته واژه تحریم برای خیلی‌ها وحشتناک بود اما با مقاومت مردم و تمهیداتی که دولت می‌اندیشد تحریم‌ها خللی در فعالیت تولیدکنندگان ایجاد نخواهد کرد.