۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اما و اگر‌های جدایی تجارت و صنعت/ بازگشت به عقب با کوله‌باری از اهداف بی‌سرانجام

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۴۸
کد خبر: 347293
اما و اگر‌های جدایی تجارت و صنعت/ بازگشت به عقب با کوله‌باری از اهداف بی‌سرانجام

طرح تفکیک وزارت صنعت و تجارت قرار است هفته آینده در مجلس بررسی شود، این همان طرحی است که در دو دولت گذشته یعنی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد رای به ادغام آن با هدف کوچکسازی دولت داده شده بود، اما حالا بعد از گذشت حدود 8سال قرار است این طرح با کوله‌باری از اهداف بی‌سرانجام در جهت تفکیک مورد بررسی قرار گیرد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ موضوع ادغام وزارتخانه‌های صنعت و معدن و بازرگانی به دولت دهم و دوره ریاست محمود احمدی‌نژاد برمی‌گردد که در آن دوران، هدف از این طرح، کوچک‌سازی دولت اعلام شده بود اما این ادغام در عمل نشان داد که چندان موفقیت‌آمیز نبوده و تنها دستاورد عملی آن، سنگین‌تر شدن وظایف این وزارتخانه بود.

اما در ماه‌های اخیر با توجه به مشکلات پیش‌آمده در زمینه تأمین و توزیع کالا، تفکیک وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی از موضوعاتی است که دولت مصرانه به دنبال انجام آن است و حالا این طرح قرار است هفته آینده به عنوان یکی از موضوعات مهم مجلس برای تصویب بررسی شود.

به عقیده موافقان این طرح، تفکیک دو وزارتخانه می‌تواند در شرایط فعلی اثرگذار باشد چراکه با توجه به شرایط دشوار کنونی و ضرورت نظارت حداکثری دولت بر بازار، نیازمند تفکیک حوزه بازرگانی از وزارت صمت و وزارت جهاد و کشاورزی هستیم.

به گفته آن‌ها ادغام این دو وزارتخانه منجر به کمرنگ شدن کارایی بخش بازرگانی و بروز مشکلات کنونی شده است که تفکیک آن از وزارت صمت با توجه به حجم سنگین مسئولیت این وزارتخانه می‌تواند از یکسو به پویایی بیشتر در حوزه تجارت و بازرگانی منجر شود و از سوی دیگر وزارت صنعت را در هدایت بخش صنعت تخصصی‌تر کند.

اما در طرف دیگر ماجرا، مخالفان این طرح بر این باور‌ند که در حال حاضر مسائل مهمتری از جمله مسائل اقتصادی، اشتغال، وضعیت معیشتی مردم در اولویت مجلس است و بهتر است نمایندگان در شرایط فعلی اقتصادی به جای مطرح کردن، طرح تفکیک وزارتخانه‌ها که به طور حتم به واسطه افزایش نیرو و تامین محل هزینه‌بر نیز خواهد بود، طرح و برنامه‌هایی برای حل مشکلات معیشتی مردم ارائه دهند.

بر اساس این گزارش، مسلما ادغام دو وزارتخانه کم و کاستی‌های بسیاری را به وجود آورده که با توجه به شرایط حساس کشور انتظار می‌رود دولت تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن ریسک‌های موجود انجام دهد اما باید این مهم را مدنظر قرار داد که تصویب ناگهانی و فارغ از بررسی دقیق این طرح نیز ممکن است اثرات منفی سنگینی در پی داشته باشد.