۰ نفر

پرده جدید صادرات صوری در سال جهش ارزی

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۵۱
کد خبر: 345485
پرده جدید صادرات صوری در سال جهش ارزی

بررسی مکاتبه دفتر صادرات گمرک نشان می‌دهد، تعداد قابل توجهی اظهارنامه صادراتی در گمرکات مختلف کشور اعلام خروج نشده اند و در صورت تایید این موضوع با پدیده صادرات صوری مواجه خواهیم بود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اخیرا دفتر صادرات گمرک ایران با بررسی اظهارنامه‌های صادراتی در گمرکات مختلف اجرایی، بحث عدم اعلام خروج تعداد قابل توجهی از اظهارنامه های صادراتی را مطرح کرده است.

در مکاتبه دفتر صادرات گمرک ایران با گمرکات اجرایی آمده است، گمرکات مبدا صادراتی موظف‌اند در خصوص اظهارنامه‌های صادراتی بررسی و نسبت به تعیین تکلیف نهایی اظهارنامه‌های اعلام خروج نشده ابطال یا پیگیری قضایی با هماهنگی واحدهای مربوطه (بخشنامه مرکز جرائم سازمان یافته) اقدام نمایند.

 صادرات صوری آن هم در سالی که کشور درگیر جهش ارزی است نکته قابل توجهی به حساب می‌آید. بررسیها نشان می‌دهد در سیاست جدید ارزی دولت و در سامانه نیما، یکی از راههای واردات کالا استفاده از (اظهارنامه‌) پروانه‌های صادراتی می‌باشد.  در این موارد عملا صادرکننده صوری ارزی در اختیار ندارد بنابرین در صورت سازمان یافته بودن این تخلف، ممکن است صادرات صوری به راهی برای پنهان کردن منشا ارز واردکننده تبدیل شده باشد.

برخی کارشناسان معتقدند معیار نام به نام شدن کوتاژ صادراتی خروج کالا و نه پروانه صادراتی می‌باشد اما به هر حال نمیتوان از این صرف نظر کرد که صادرات صوری مسیری برای پوشش توزیع کالای تحت نظارت در داخل کشور است. گفتنی است، پرونده صادرات الکل نمونه جدی این موضوع به حساب می‌آید.

 بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی در لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، چنانچه شخصی کالای اظهار شده برای صادرات را برای انجام عملیاتی طبق اسناد ،صادر شده جلوه دهد ولی در واقع کالای مذکور از قلمروی گمرکی خارج نشود علاوه بر مجازات جرایم و تخلفاتی که در صادرات صوری انجام داده، به ضبط کالا و جریمه نقدی معادل ارزش کالای مذکور محکوم خواهد شد.

لازم به ذکر است، بررسی این اظهارنامه‌های صادراتی اعلام خروج نشده در وهله اول حاکی از تعداد قابل توجه این اظهارنامه‌هاست  به نحوی که در برخی گمرکات اجرایی بالغ بر هزار اظهارنامه اعلام خروج نشده است. بر این اساس در گمرک مشهد در سال 97 بیش از 1600 اظهارنامه، در گمرک یزد بیش از 1000 اظهارنامه، در گمرک غرب تهران حدود 1000اظهارنامه در گمرک کرمانشاه حدود 900 اظهارنامه اعلام وصول نشده است.

با توجه به اهمیت موضوع  و تاکید دفتر صادرات گمرک مبنی بر پیگیری قضایی آن، طی روزهای آینده این موضوع به صورت جدی بررسی خواهد شد.