۰ نفر

چرا دستفروشی در روزهای پایانی پارسال رونق گرفت؟

۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۹
کد خبر: 343252
چرا دستفروشی در روزهای پایانی پارسال رونق گرفت؟

در روزهای پایان سال بسیاری از کاسبان شغل های خود را تغییر داده یا در کنار کار سالیانه خود شغل دستفروشی را انتخاب ‌می کنند. چرا که علاوه بر رکود اقتصادی و تلاش برای درآمد بیشتر،درآمدهای دستفروشی در این ایام چشمگیر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در روزهای پایان سال شاهد بسیاری مشاغل جدید دستفروشی در هر گوشه از شهر بوده ایم. امسال نیز تعداد مشاغل دستفروشی افزایش یافته است. دلیل اصلی این موضوع رکود بازار،تورم و وجود کالاهای وارداتی است. کالاهای وارداتی این روزها باعث شده تا کاسب و مشتری بی رغبت باشند و دستفروشی را به خاطر کسادی بازار انتخاب کنند.

درآمدهای شغل های دم عید متفاوت است. از یک‌میلیون گرفته تا 15میلیون‌تومان. در سال های پیش معمولاً بیکاران بودند که در بازار شب عید شاغل می شدند اما از نوع شاغل غیر رسمی که نه عیدی داشتند و نه درآمد ثابت. اما با توجه به تقاضای مردم در ایام عید درآمدهای معقولی داشتند. اما امسال با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد اکثر کاسب ها به نوعی در کنار شاغلان دستفروشان قرار گرفته اند و مبادرت به فروش سبزه،ماهی و بساط سفره هفت سین می کنند. مثلاً برخی از مغازه دارها ظرف های سمنو را کنار خیابان ها پهن کرده اند و حاجی فیروزهای پشت چراغ های قرمز کاسبی کنند.

 این شغل‌های آخر سالی کوتاه است اما پردرآمد. آنقدر که برخی را وسوسه می‌کند که حتی حاضرند برای مدت یک تا دو هفته ای  شغل‌های ثابتشان را برای دو، سه‌هفته کنار بگذارند و کنار خیابان بساط کنند یا کنار کاسبی سالانه، جایی ‌هم برای شغل‌هایی چندروزه باز کنند.

 چرا طبق آداب و رسوم ایرانی، سبزه ،ماهی و بساط هفت سین جز واجبات شب عید است. در کنار آن ایرانی ها  هر ساله به مناسبت فرارسیدن نوروز لباس و پوشاک خود را نو می کنند و در همین راستا یا کاسبان سالانه یا شاغلان بیکار شغل های دستفروشی را برای ایام عید هر چند کوتاه انتخاب می کنند.