۰ نفر

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو خبر داد؛

ترانزیت 18میلیارد دلاری از مرز بازرگان بدون ارزش افزوده/ آغاز طراحی دهکده لجستیک

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۰
کد خبر: 340615
ترانزیت 18میلیارد دلاری از مرز بازرگان بدون ارزش افزوده/ آغاز طراحی دهکده لجستیک

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو گفت: 18میلیارد دلار ترانزیت از مرز بازرگان انجام می‌شود که به دلیل نبود زیر ساخت، بهره‌برداری از آن نمی‌شود و ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، مرتضی سلیمانی در نشست خبری خود به موقعیت ویژه ماکو اشاره کرد و افزود: ماکو به دلیل همسایگی با سه کشور ترکیه، ارمنستان و آذربایجان ظرفیت بالایی دارد و ما به واسطه همکاری با این کشور‌ها به دنبال توسعه ظرفیت‌ منطقه خود هستیم.

وی همچنین با بیان این که رویکر ما تغییر نگاه به منطقه آزاد ماکو و توسعه آن است اظهار کرد: ماکو در یک نقطه استرتژیک واقع شده و نسبت به سایر مناطق آزاد تفاوت دارد، بر همین اساس هدف ما تبدیل این شهر به نقطه کانونی است.

سلیمانی ادامه داد: اولین کار در ماکو این بود که خط بازرگانی مناسب این منطقه را شناسایی کنیم و با توجه به این که 18میلیارد دلار از مرز بازرگان ترانزیت می‌شود، لجستیک اولین بیزینس لاین ما است و در حال طراحی دهکده لجستیک در این منطقه هستیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزایش حجم بازار را از اهداف درازمدت این منطقه اعلام کرد و گفت: از دیگر اهداف ما این است که تا افق 1404 حجم بازار ماکو را به 10میلیون تن افزایش دهیم.

او ادامه داد: علاوه بر موارد گفته شده تعامل ما بر روی گردشگری دیجیتال است که با همراهی ذی نفعان در منطق آزاد ماکو در حال انجام است؛ البته گردشگری را هم با نگاه به اکوتوریسم در دستور کار داریم که امیدواریم در ایام  نوروز 98 بتوانیم آن را عملیاتی کرده و ادامه دهیم.

سلیمانی با بیان این که در بخش کشاورزی ایجاد چند زنجیره تولید را مدنظر داریم، تصریح کرد: هدفگیری شده تا با توسعه کشت و صنعت‌های بزرگ و راه اندازی تعاونی‌های زراعی، محصولات کشاورزی و دامی را در زنجیره تولید توسعه دهیم که گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و لبنیات از جمله هدفگذاری‌های ما است.

این مقام مسئول درخصوص ظرفیت‌های معدنی ماکو توضیح داد: در ماکو ظرفیت معدنی بسیار بالایی داریم و جریان را به نحوی در دستورکار قرار داده‌ایم که تولید و پایانه‌های صادراتی در بخش سنگ و محصولات معدنی را راه اندازی نمائیم.

او همچنین از ایجاد دو واحد پوشاک در این منطقه خبر داد و گفت: امسال رشد خوبی در حوزه پوشاک و نساجی داشتیم و به دلیل همجواری با کشور ترکیه از طرح‌های این کشور در حوزه پوشاک استفاده کردیم و در این راستا 700هکتار زمین برای ایجاد شهرک مشترک ایران و ترکیه اختصاص داده‌ایم.

سلیمانی درخصوص صادرات و میزان جذب سرمایه‌گذاری این شهر توضیح داد: هدف ما برای جذب سرمایه‌گذاری در سال جاری 96میلیارد تومان بود که خوشبختانه 207میلیارد تومان تا کنون جذب کرده‌ایم، همچنین قرار بود در سال جاری 9میلیون دلار صادرات داشته باشیم که این مقدار به 13میلیارد دلار رسید.

وی اضافه کرد: شرکت ما در ابتدا 10میلیارد تومان سرمایه داشت و درحال حاضر به 1300میلیارد تومان رسیده و به دلیل ارتقاء سرمایه قرار است در طول این هفته 50میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه  عرضه کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو درباره واردات دام زنده از این منطقه به کشور گفت: برخلاف موانعی که برای واردات دام زنده وجود داشت، اما قرار است تا قبل از شروع سال جدید 50هزار راس دام زنده از ترکیه وارد کشور شود.