۰ نفر

معاون تعاون وزارت تعاون خبر داد:

ورود تعاونی‌ها برای کمک به توزیع بهتر کالاهای اساسی و تنظیم بازار

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۸
کد خبر: 339094
ورود تعاونی‌ها برای کمک به توزیع بهتر کالاهای اساسی و تنظیم بازار

27 بهمن ماه سال جاری تفاهمنامه‌ای میان معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق تعاون ایران و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد توزیع اقلام اساسی در شبکه‌های تعاونی کشور هرچه سریعتر آغاز شود. محمد کبیری معاون تعاون وزیر کار درباره این تفاهم نامه گفت: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی که بر کشور حاکم است، در راستای تنظیم بازار شب عید و کنترل قیمت‌ها، با امضای این تفاهمنامه مقرر شد تعاونی‌ها برای کمک به توزیع بهتر کالاهای اساسی ورود کنند.

محمد کبیری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین درباره دلایل امضای این تفاهم نامه گفت: با توجه به استراتژی وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن شرکت بازرگانی دولتی ایران دراستفاده از شبکه های توزیع کارآمد و سراسری با هدف دسترسی سریع و بدون واسطه مصرف کنندگان نهایی به کالاهی اساسی مشمول تنظیم بازار و نیز استفاده از ظرفیت بالای بخش تعاون و تجارب موفق پیشین این بخش در توزیع کالاهی اساسی این تفاهم نامه میان وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی شرکت مادر تخصصی دولتی ایران ،معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون ایران به امضا رسید.

کبیری تصریح کرد: موضوع این تفاهم نامه فروش و توزیع ذخایر راهبردی برنج، روغن و شکر در شبکه های توزیع تعاونی با مدیریت اتاق تعاون ایران و نظات کارگروه تنظیم بازار و وزارت تعاون است که بر اساس قانون و مفاد تفاهم نامه مقرر شده است اتاق تعاون ایران روند کار را به صورت ماهانه به معاونت تعاون گزارش دهد.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ضوابط اجرایی این تفاهم نامه افزود: بر اساس این تفاهم نامه، زمان و مقادیر تخصیصی اقلام از طریق شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران تعیین و اعلام خواهد شد. همچنین شرکت بازرگانی دولتی ایران مجاز است مقادیر تحویل کالارا با توجه به شرایط غیرقابل پیش بینی تغییر دهد.

کبیری با اشاره به میزان و نوع کالاهای مورد نظر برای توزیع در ایام پایانی سال 97 گفت: در این تفاهم نامه مقرر شده است 30 هزار تن برنج تایلندی وارداتی توزیع شود که 15هزار تن آن در ایام پایانی سال و 15 هزار تن در ایام ماه مبارک رمضان در سال 98 توزیع خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر برنج مقرر شده است 10هزار تن شکر سفید در کیسه های 50 کیلویی و 10 هزار تن انواع روغن خام در میان مردم برای کنترل بازار توزیع شود.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره روش پرداخت بهای کالا گفت: بهای کالا مطابق مصوبه کارگروه تنظیم بازار خواهدبود که بر اساس این مصوبه برای توزیع اقلام در پایان سال 97، تهیه و ارایه ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط با سررسید چهارماهه ضروری خواهد بود.همچنین برای توزیع اقلام طرح ضیافت سال 98 نیز تهیه و ارایه ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط با سررسید شش ماهه ضروری است.

کبیری درپایان  درباره قیمت فروش اقلام گفت: بر اساس این تفاهمنامه قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی هومالی 52000 ریال،هرکیلو گرم برنج تایلندی رده (ب) 40000ریال و هرکیلوگرم شکر سفید 30000ریال تحویل اتاق تعاون ایران خواهد شد. قیمت روغن خام نیز بر اساس نرخ های اعلامی سازمان حمایت از مصرف کنندگان بزودی اعلام می‌شود.