۰ نفر

واردات مواد اولیه و واسطه‌ای تولید و صنعت کم شد

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۲۳
کد خبر: 332646
واردات مواد اولیه و واسطه‌ای تولید و صنعت کم شد

آمارهای مقدماتی گمرک از وضعیت واردات در ۹ ماهه اول سال جاری، حکایت از کاهشی شدن روند واردات سه فصل عمده که به حوزه‌های صنعتی و تولید مربوط می‌شود، دارد. امری که نشان می‌دهد طراحان تحریم‌ها با هوشیاری کامل "تولید ملی" را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای مقدماتی گمرک ایران و به تفکیک فصول عمده کتاب مقررات طی ۹ ماهه ۱۳۹۷ واردات سه فصل "راکتورهای هسته‌ای، دیگ‌های بخار و آبگرم، ماشین آلات وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات آنها"، "قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی، خودرو و سایر ماشین‌آلات" و "وسایل نقلیه زمینی غیر از نواقل روی خط آهن یا تراموای و اجزا و قطعات و متفرعات آنها" روندی منفی را تجربه کرده است.

این مساله در چنین شرایطی که واردات کالاهای خارجی به دلیل گرانی ارز به صرفه نیست و همه نگاه‌ها به تولیدات داخلی است، می‌تواند فشارها را بر تولید داخلی دو چندان کند.

بر این اساس واردات راکتورهای هسته‌ای، دیگ‌های بخار و آبگرم، ماشین آلات وسایل مکانیکی و اجزا و قطعات آنها با ۱۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به پنج میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار در سال جاری (۱۳۹۷) رسیده است.

همچنین میزان واردات قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی، خودرو و سایر ماشین‌آلات هم با کاهشی ۱۷ درصدی نسبت به سال گذشته به دو میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار در ۹ ماهه سال جاری رسیده است.

میزان واردات وسایل نقلیه زمینی غیر از نواقل روی خط آهن یا تراموای و اجزا و قطعات و متفرعات آنها نیز با ۵۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حالا به یک میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار رسیده است.

این وضعیت نشان می‌دهد که طراحان تحریم‌ها بر نقشه اقتصاد ایران احاطه دارند و می‌دانند برای افزایش فشارها بر ایران باید روی چه نقاطی تمرکز کنند. صنعت و بخش‌های تولید نقاطی هستند که بیش از همه تحریم‌ها روی آنها متمرکز شده است.

با این حال همانطور که ریچارد نفیو (یکی از اصلی‌ترین طراحان تحریم‌ها بر علیه ایران) در کتاب "هنر تحریم‌ها" می‌گوید، تحریم‌ها اتفاقاً راه را برای ورود کالاهای لوکس مانند خودرو باز گذاشته‌اند تا علاوه بر مکیدن ارزهای اقتصاد ایران، در میان مردم هم ایجاد تبعیض و دوگانگی ایجاد شود.

در چنین شرایطی که قیمت ارز افزایش چشمگیر داشته و بنگاه‌های تولیدی هم دچار مشکلاتی شده‌اند، تسهیل واردات مواد اولیه و واسطه‌ای مورد نیاز تولید مهمترین کاری است که می‌توان انجام داد و همانگونه که وزیر اقتصاد هم در این باره گفته " برای تسهیل سرمایه‌گذاری و رونق تولید فرصت درنگ نیست؛ دیر شده و باید با تمام قوا و تمامی دستگاه‌های اجرایی ورود کرده و مانع از آسیب جدی سرمایه‌گذاری و تولید شد".