۰ نفر

محصولات سلولزی به وفور در بازار وجود دارد

۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷
کد خبر: 330539
محصولات سلولزی به وفور در بازار وجود دارد

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران، علت اصلی افزایش چشمگیر محصولات سلولزی را افزایش نرخ ارز تخصیص‌یافته به مواد اولیه این محصولات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برروی قیمت‌ها نظارت دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اواخر تابستان سال جاری، شاهد کمبود و گرانی برخی محصولات سلولوزی مانند پوشک معمولی بچه، پوشک کامل بچه، پوشک بزرگسالان، وسایل بهداشتی بانوان، دستمال کاغذی بودیم که مهم‌ترین دلیل آن کاهش میزان تولید داخلی به دلیل عدم تعیین تکلیف درباره ارز تخصیص‌یافته جهت واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی بود و تولیدکنندگان نمی‌دانستند که باید با چه ارزی مواد مورد نیاز خود را از گمرک ترخیص کنند. از طرف دیگر، افزایش تقاضای مردم به‌دلیل نگرانی از کمبود برخی محصولات و هم‌چنین احتکار محصولات بود که بازار را با التهاب روبرو کردند.

حالا با گذشت بیش از چهار ماه از آن، روزهای ملتهب، کمبود محصولات سلولزی و مواد اولیه آن در بازار برطرف شده، اما قیمت‌ها در مقایسه با میانه سال تغییری نداشته است. این درحالی است که به‌دنبال کاهش نرخ ارز مردم هم‌چنان در انتظار کاهش قیمت کالاها و محصولات مورد نیاز خود هستند.

در این باره، عباس فصیح خوشگرد - رئیس هیات مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران -  با بیان این‌که علت اصلی افزایش قیمت محصولات سلولزی افزایش نرخ ارز تخصیص یافته برای واردات مواد اولیه این محصولات بود، گفت: زمانی که ارز از حدود ۴۰۰۰ تومان به بیش از ۹۰۰۰ تومان رسید، قیمت مواد اولیه محصولات سلولوزی نیز که بیش‌تر وارداتی است، دو تا ۲.۵ برابر شد.

وی افزود: افزایش قیمت مواد اولیه تاثیر مستقیم برروی قیمت محصولات سلولزی داشت.

فصیح خوشگرد با اشاره به این‌که در حال حاضر شرایط تعادلی در کشور برقرار است، اظهار کرد: هجوم مردم به بازارها علت اصلی افزایش قیمت‌ها نبود و تنها به التهابات اقتصادی کشور دامن زد؛ چراکه افزایش تقاضا باعث شده بود فروشنده‌ها و واسطه‌ها بتوانند سودی بالاتر از مقدار متعارف از خریداران دریافت کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران هم‌چنین خاطرنشان کرد که در حال حاضر مواد اولیه تولید محصولات سلولزی به وفور در ایران وجود دارد و مشکلی برای تولید این محصولات وجود ندارد.

وی با بیان این‌که قیمت محصولات سلولزی کاهش جزئی داشته است، تصریح کرد: در حال حاضر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برروی قیمت‌ها نظارت دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

فصیح خوشگرد با بیان این‌که همه محصولات سلولزی تولید داخل هستند، ‌گفت: به‌دلیل تمایل برخی افراد به اجناس خارجی، واردات محصولات سلولزی به‌صورت قانونی و قاچاق در کشور وجود دارد که بیش‌تر در بخش پوشک بچه شاهد آن هستیم و انجمن نیز این مسئله را پیگیری می‌کند.