۰ نفر

از سوی گمرک صورت گرفت

شناسایی ۶۰مانع در ترخیص کالا از گمرک/ رسوب کالا در بنادر صفر می‌شود

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۷
کد خبر: 327410
شناسایی ۶۰مانع در ترخیص کالا از گمرک/ رسوب کالا در بنادر صفر می‌شود

بر اساس طرح اورژانسی گمرک برای جلوگیری از انباشت کالا در بنادر و گمرکات تاکنون ۶۰ مورد از موانع و مشکلات مقرراتی و مدیریتی احصا شده تا با رفع آنها رسوب کالا به صفر برسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، با افزایش اعتراضات فعالان بخش خصوصی و هشدار برخی مسئولان نسبت به وضعیت نابه سامان تجارت خارجی و انباشت کالاها در بنادر و گمرکات که ناشی از برخی مصوبات دست و پا گیر و موانعی همچون محدودیت ثبت سفارش و مسائلی بانکی بود، منجر به اجرای طرح اورژانسی گمرک برای تعیین تکلیف و مرتفع کردن آنها شد.

با استقرار تیم فنی و بخش‌های مختلف مسئولان ارشد گمرکی بخشی از پرونده‌ کالاهای وارداتی که مشکلات عدیده‌ای داشته و فرایند ترخیص آنها طولانی شده بود، با تلاش‌های مدیریتی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی و مقرراتی حل شد.

در روز اول استقرار تیم عملیاتی گمرک بیش از ۱۰۰ پرونده  و در ادامه دستکم ۶۰ پرونده در روز دوم توسط مسئولان بررسی و راهکارهایی ارائه شد، تا شاهد تسریع در ترخیص کالاها باشیم.

در این بین، برخی کالاهای باقی مانده در گمرک از سال ۸۰ نیز مطرح بوده که به گفته مسئولان گمرکی، برخی از این موارد نیازمند اخذ مجوزهایی از جمله از سازمان حفاظت محیط زیست بوده اند که توسط واردکنندگان و صاحبان کالاها تعیین تکلیف نشده اند.

مقامات گمرکی همچنین با بررسی برخی پرونده های باقی مانده از سال های ۹۳ و ۹۴ عنوان کردند که دلیل عدم خروج و ترخیص این کالاها از گمرک متفاوت بوده و برخی از مهم ترین دلایل توقف و رسوب این کالاها نیز در دو روز گذشته و همچنین روزهای آینده به منظور تعیین تکلیف بررسی خواهند شد.

در عین حال، موضوع دسترسی برخی از دستگاه های مرتبط با واردات کالا به کشور نیز مطرح شده که مسئولان گمرکی معتقدند باید نوع نیاز و سطح دسترسی دستگاه هایی که در زمینه رسوب کالا در گمرکات نقش دارند مشخص شود.

مهرداد جمال ارونقی؛‌ معاون فنی گمرک ایران عنوان کرده که قرار است تا یک هفته بیشتر کالاهای رسوب کرده و دپو موجود در بندر شهید رجایی تعیین تکلیف شود.

از مسائل احصا شده راجع به موانع واردات در ماه‌ها اخیر که عمده آن به نوسانات شدید ارزی و مصوبات دستگا‌ه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی باز می‌گشت عبارتند از: ثبت سفارش ها، ‌اتمام مهلت قانونی انجام پروسه واردات و لزوم اخذ مجوز دوباره از وزارت صمت و سایر دستگاه ها، مسائل مربوط به تخصیص ارز،‌مباحثی در زمینه انتقال بدون ارز، اتمام مهلت کارت بازرگانی در حین انجام عملیات ورود کالا به گمرک و طی مراحل ترخیص کالا است.

همچنین از دیگر دلایل عمده عدم ترخیص کالا از گمرک در بررسی های انجام شده می‌توان به مسائل بانکی، ‌اعتبارات اسنادی، تخصیص و تامین ارز و ناتوانی واردکننده برای دریافت کد از بانک ها اشاره کرد. طبق اعلام مسئولان تاکنون حدود ۶۰ مورد از موانع شناسایی شد.

مسئولان گمرک اعلام کردند که با وجود اینکه گفته شده ۴۶ هزار کانتینر کالا در گمرک شهید رجایی رسوب کرده، اما زمانی می‌توان واقعا این میزان کالا را رسوب شده تلقی کرد که امکان ترخیص آن وجود نداشته باشد. در عین حال، ‌گمرک در روزهای اخیر فراهم شدن امکان ثبت سفارش بدون انتقال ارز و پیگیری آن در وزارت صمت از سوی وزارت اقتصاد را پیشنهاد و پیگیری می‌کند.

از موضوعات مهم بررسی شده موضوع قوانین متروکه شدن کالاها و تعیین تکلیف آنها در بندر شهید رجایی است. براساس مصوبه اخیر دولت، اگر کالایی در بنادر و مبادی رسمی تجارت مانده باشد، باید متروکه شود در حالی که تبصره‌های ذیل ماده 24 قانون امور گمرکی صراحت دارد، کالایی که به گمرک اظهار شده مشمول فرایند متروکه نمی‌شود.

طبق گزارش‌های رسمی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه 18 هزار و 871 کانتینر کالا از مجموع 42 هزار کانتینر کالای رسوب شده در گمرک،‌ متروکه اعلام شد،.

با این حال تا یک هفته پیش صاحبان بیش از 8 هزار و 500 کانتینر کالا دارای اظهارنامه به گمرک مراجعه کرده اند. مقامات گمرکی می‌گویند بررسی ها نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد کالاهایی که به دلایل مشکل ترخیص و گذشت زمان قانونی متروکه اعلام شده‌اند، دارای ثبت سفارش هستند.

در سال 96 بیش از 10 هزار کانتینر کالای موجود در گمرک به عنوان متروکه اعلام شده بود که پس از آن، 4 هزار و 800 مورد تعیین تکلیف شد.

همچنین یکی از مسائلی که مورد توجه قرار گرفت مربوط به دوگانی ساخت کالاهای وارداتی بود که اگر احساس شود، حقوق مصرف کننده تضییع خواهد شد گمرک به استناد مواد قانونی می‌تواند مانع ترخیص شود تا علامت‌های اغفال کننده روی کالا امحا یا اصلاح شود. از جمله این موارد می‌توان به واردات محصولاتی اشاره کرد که تولید آن طبق اسناد و مدارک گمرکی مثلا در کشور سوئیس بوده، اما روی کالا نام کشور دیگری درج شده است.