۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی قیمت لباس زنانه در 10ماه گذشته/ مواد اولیه چقدر گران شد؟

۵ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۲۴
کد خبر: 324723
بررسی قیمت لباس زنانه در 10ماه گذشته/ مواد اولیه چقدر گران شد؟

لباس‌های زنانه با نوسانات نرخ ارز قیمت‌های بسیار بالایی را تجربه کرد و افزایش حدود 60 تا 100درصد را پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ پوشاک در زمره نیاز‌های اولیه تعریف می‌شود، هر انسانی ناگزیر برای تهیه آن هزینه می‌کند. مصرف آنقدر زیاد و ضروری است که بعضا مقدار پولی که صرف خرید پوشاک می‌شود به چشم نمی‌آید.

بسیاری از افراد هم در پی آن هستند که مطابق گونه‌های رایج روز لباس خود را انتخاب  و از این بابت هزینه بیشتری صرف خرید پوشاک می‌کنند. در این بین خانوم‌ها نسبت به آقایان پر مصرف‌تر بوده و پول بیشتری پرداخت می‌کنند.

اما نکته مهم افزایش بسیار زیاد قیمت این کالا و مواد اولیه آن در طول کم‌تر از یک سال است. به گفته یکی از تولیدکنندگان الیاف و پوشاک، مواد اولیه مانند: رنگ‌ها، نخ‌، پارچه، غالبا خارجی و مطابق با نرخ دلار تایین می‌شود. در چشم بسیاری از مشتریان رنگ‌های ایرانی کدر و مواد اولیه تولید داخل کیفیت خوبی ندارند و همین دلیلی شده تا تولیدکنندگان اغلب به مواد اولیه وارداتی توجه بیشتری داشته باشند.

نوسانات بازار ارز و خیز قیمت دلار مزید بر علت شد تا بازار پوشاک به طرز شگفت آوری شامل گرانی غیرقابل مهاری شود.

این افزایش قیمت از 60درصد تا بعضا نزدیک به 100 درصد را هم شامل می‌شود. به طور مثال مانتویی  با قیمت 60 هزار یک شبه رقم 180 هزار تومان را به خود دید. این شوری بازار تا جایی پیش رفت که بسیاری از مغازه‌ها قیمت را از اجناس پشت ویترین خود برداشتند و فروشگاه‌های اینترنتی که اجناس خود را با عکس و نرخ قابل پرداخت برای مخاطب به تصویر می‌کشیدند گزینه قیمت را حذف کردند.

پشمینه‌های پاییزی چینی  از 15 هزار به 40 هزار تومان تغییر قیمت داشت. پالتوهای به اصطلاح ترک از حدود 120 تا 130هزار به قیمت حداقل 400 هزار تومان عرضه می‌شود.

روسری‌هایی با قیمت 40 تا 50 هزار به نرخی نزدیک 100هزارتومان رسید.

تعدادی از تولیدکنندگان براین اعتقاد بودند که ممانعت از ورود کالا در گمرک قیمت بازار پوشاک را داغ کرد.

پارچه‌ای هم با قیمت حدودا 15 هزار اکنون 38 هزارتومان به دست مشتریان ‌می‌رسد.

در جدول زیر به طور مشخص قیمت مواد اولیه و همینطور پوشاک زنانه را از 10 ماه گذشته تا حالا مورد ارزیابی قرار می‌دهیم؛

قیمت پوشاک