۰ نفر

سفیر ایران در چین بر ارتقا روابط تهران-پکن تاکید کرد

۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۷
کد خبر: 323504
سفیر ایران در چین بر ارتقا روابط تهران-پکن تاکید کرد

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به اهمیت چین و گسترش روابط اقتصادی با این کشور، از ارتقای روابط تجاری پکن - تهران به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه کاری خود یاد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمد کشاورز زاده روز جمعه در دیدار با تجار ایرانی مقیم چین در پکن، تسهیل امور تجار و بازرگانان و حل برخی موانع روابط بانکی با چین را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد.
اعضای هیات رئیسه مجمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین نیز در این نشست ضمن معرفی حوزه فعالیتشان به طرح نظراتی پیرامون روابط دو کشور پرداختند.
در این دیدار رئیس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین نیز ضمن خیرمقدم به سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در چین، توضیحاتی در خصوص وضعیت کنونی این اتاق، تعداد اعضا، نشست ها و دستور کار آن ارائه کرد.
تجار و بازرگانان ایرانی مقیم چین نیز در این نشست در سخنان کوتاهی به ارائه نظرات، طرح مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند. 
رشد شتابان همکاری‌های تجاری ایران و چین سبب شده است میزان مبادلات دو کشور از 400 میلیون دلار در سال 1994 میلادی به حدود 40 میلیارد دلار در حال حاضر برسد که با توجه به میانگین رشد حدود 20 درصدی مناسبات می توان پیش بینی کرد حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال های آتی ارقام بالاتری را تجربه خواهد کرد.
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است. 
در شش ماه اول سال 2018 نیز حجم تجارت چین و ایران به 17 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل 10.1 درصد افزایش داشته است.
آمارها نشان می دهد ایران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.
کشاورز زاده سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، صبح روز شنبه به منظور آغاز فعالیت خود در این کشور، وارد پکن شد و روز سه شنبه نیز استوارنامه خود را به 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین تسلیم کرد.
کشاورز زاده قبل از انتصاب به عنوان سفیر ایران در چین، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکا وزارت خارجه بود، او همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ونزوئلا و ازبکستان بوده است.
پیش از این «علی اصغر خاجی» از سال 1393 تا پایان خرداد ماه سال 1397 سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین بود که با اتمام ماموریت وی، «عبدالناصر همتی» حدود یک ماه به عنوان سفیر ایران در چین فعالیت کرد و با انتصاب او به عنوان رییس کل بانک مرکزی، به تهران بازگشت.
از ابتدای مرداد تا ورود سفیر جدید، سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین توسط «حسن شاه بیگ» کاردار و سرپرست سفارت اداره می شد.