۰ نفر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:

جزییات توسعه منطقه آزاد چابهار/ ایجاد فرودگاه جدید و ایرلاین در دستور کار است

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۰
کد خبر: 320923
جزییات توسعه منطقه آزاد چابهار/ ایجاد فرودگاه جدید و ایرلاین در دستور کار است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از موافقت اصولی به منظور راه‌اندازی ایرلاین با مشارکت بخش خصوصی در چابهار خبر داد و اعلام کرد: علاوه بر احداث چند هتل 4 و 5 ستاره، به زودی عملیات اجرایی احداثفرودگاه مسافری نیز چابهار آغاز می‌شود.

 به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، عبدالرحیم کردی امروز در یک در نشست خبری به ضرورت ایجاد فرودگاه مسافری در این منطقه اشاره و اظهار کرد: ظرفیت فرودگاهی بسیار مهم است اما در حال حاضر وضعیت فرودگاه مسافری در چابهار مناسب نیست و به دلیل واقع شدن در محل فرودگاه نظامی امکان توسعه دشوار و محدود به قوانین و مقررات است.

او با اشاره به اینکه در انتهای باند ۲۵۰ هکتار زمین را از نیروی هوایی خریدیم، تاکید کرد:طراحی ترمینال مسافری جدید در دست انجام است و با پایان فاز طراحی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

 کردی با بیان اینکه  فرودگاه کارگو که دو سال قبل جانمایی شده بود و در فاصله ۶۰ کیلومتری چابهار قرار دارد توجیه عملیاتی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد:در منطقه چابهار همزمان شاهد توسعه حمل و نقل دریایی، هوایی، و ریلی و جاده‌ای هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در حال مذاکره جهت خرید هواپیماهای ایرباس و امبرائر هستیم اما با توجه به شرایط تحریم نمی‌توانیم به صورت مستقیم هواپیما بخریم بنابراین باید دنبال خرید هواپیماهای دست دوم باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اولویت ما در حوزه سرمایه گذاری فقط ایران است، تاکید کرد: بازیگر اصلی در این منطقه ایران است و اگر بخواهیم به سمت یک یا دو کشور سوق پیدا کنیم منافع اصلی خودمان را با منافع آنها گره زده‌ایم.  

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد با اشاره به این‌که براساس سند توسعه شرق و سند توسعه سواحل مکران، چابهار نقطه تلاقی این دو سند است، ادامه داد:توافق‌نامه چابهار بین هندوستان، افغانستان و ایران منافع منطقه‌ای و بین‌المللی را به چابهار گره زده و باعث می‌شود این منطقه در مسیری آرام حرکت توسعه‌ای خود را دنبال کند.

وی با اشاره به این‌که استفاده از ظرفیت ترانزیتی چابهار یکی از اهداف این منطقه است، اظهار کرد: پروژه راه‌آهن از چابهار تا زاهدان در هشت کارگاه در حال انجام است و تا ایرانشهر65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از ایرانشهر تا چابهار نیز میزان پیشرفت فیزیکی 30 درصد است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد همچنین با بیان این‌که مجموع قراردادهای منعقد شده برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار بیش از 400 مورد و حدود سه هزار و 400 میلیارد تومان بوده است ، ادامه داد:اکنون 130 واحد فعال سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار فعالیت می کنند، اما به دلیل مشکلات پیش آمده در هفته‌های گذشته اکنون تعدادی از آنها نیمه تعطیل شده است.

کردی با اشاره به اینکه 2 طرح بزرگ پتروشیمی تجهیزات خود را وارد منطقه آزاد چابهار کرده اند و نخستین کارخانه تولید فولاد به ظرفیت سالیانه یک میلیون و 600 هزار تن با 30 درصد پیشرفت فیزیکی مشغول فعالیت است، اظهار کرد:   در حال حاضر ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسیده و قرار است این ظرفیت به ۸۵ میلیون تن افزایش یابد.

 به گفته او بر اساس برنامه بنا شده، سازمان بنادر و دریانوردی تحویل موقت فاز ۱ بندر شهید بهشتی را تا پایان سال میلادی انجام می‌دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به احداث چند هتل 4 و 5 ستاره دراین منطقه اشاره کرد و گفت:بهمن ماه سال جاری نیز یک مجموعه بومگردی در این منطقه به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار درباره حمله تروریستی هفته گذشته در این منطقه تصریح کرد: امروز چابهار به عنوان یک نقطه استراتژیک از تحریم ها خارج شده و بر این اساس دشمنان به دنبال آسیب زدن و ناامن جلوه دادن آن هستند، اما در حالی که همواره با حملات تروریستی به این منطقه، احساس ناامنی افزایش می یافت این بار چنین نشد و تحلیلگران نیز به هدفمند بودن این حملات اشاره کرده اند.

به گفته کردی اقدام های کور و بی هدف موجب توقف برنامه های توسعه ای نظام در چابهار نمی شود.